Řidiči, připravte se na lednové zdražení. Paradoxně největší ranou bude pro ty, kteří auto vůbec nepoužívají
Leden přinese změnu, která zaskočí i ty, kdo s volantem nemají poslední měsíce nic společného. Na první pohled nevinné přehlédnutí může stát tisíce korun, a co je horší, připomenout se i po dlouhé době.
Mohlo by se zdát, že jde jen o drobnou úpravu v systému, který tu funguje roky. Ve skutečnosti ale může přinést nečekané dopady pro desítky tisíc lidí. Stačí malá mezera v papírech, zapomenutá povinnost nebo vůz, který zůstal odstavený v garáži, a náklady začnou přibývat samy od sebe.
Když stát počítá každý den
Zákon nedělá rozdíly, každé vozidlo zapsané v registru musí mít sjednané povinné ručení. Nezáleží na tom, jestli s ním jezdíte denně, nebo vám už měsíce stojí pod plachtou. Pokud jste ho nevyřadili z provozu, stát ho bere jako plně aktivní. A pokud nemá pojištění, automaticky vám začne naskakovat dluh vůči České kanceláři pojistitelů (ČKP), která spravuje tzv. garanční fond.
Tenhle systém funguje už řadu let, ale od 1. ledna 2026 se denní sazby zvyšují v průměru o 30 %. U osobních aut se dnes pohybují přibližně od 30 do 93 korun za den podle objemu motoru. Příští rok to tak může být i 120 korun denně. A protože se účtuje každý kalendářní den, z dlouhodobě odstaveného auta se klidně stane dluh přesahující dvacet či třicet tisíc ročně.
Kdo zaplatí nejvíc
Zdražení dopadne především na lidi, kteří auto mají, ale momentálně ho nevyužívají. Možná se jim porouchalo, čeká na opravu, nebo prostě nemají chuť platit pojištění, když s ním nevyjedou. Jenže právě oni bývají nejčastějším terčem výzev od ČKP.
Stačí, že pojištění zanikne, třeba jste zapomněli zaplatit roční platbu, přecházíte k jiné pojišťovně a nechali jste pár dnů mezeru. Úřady to poznají okamžitě. A pokud mezera trvala byť jen pár dní, může vám po několika měsících dorazit výzva k úhradě příspěvku. Ten se počítá zpětně a zákon nezná slitování.
Jak z toho ven
Existuje přitom jednoduché řešení, dočasné vyřazení vozidla z provozu. Na úřadě odevzdáte registrační značky a malý technický průkaz. Od té chvíle auto oficiálně „neexistuje“ v silničním provozu, neplatíte pojištění ani žádný příspěvek. Jakmile ho budete chtít znovu použít, vyzvednete značky spolu s náležitými dokumenty zpět a pojistku obnovíte.
Mnoho lidí si tuto možnost neuvědomuje, nebo se jim prostě nechce stát frontu na úřadě. Jenže i krátká nepozornost může znamenat tisíce korun zbytečně vyhozených peněz. ČKP má databázi všech registrovaných vozidel a pojišťoven. Jakmile se záznamy rozcházejí, systém vyhodí upozornění. A pokuta přijde i s prodlením.
Když formality stojí víc než benzín
Povinné ručení je pro většinu řidičů samozřejmost. Ale jakmile auto na čas „odstaví“, často si neuvědomí, že formálně zůstává v registru, a tím pádem i pod dohledem úřadů. Rok 2026 přinese přísnější finanční postihy a menší prostor pro zapomnětlivost.
Jestli tedy máte v garáži vozidlo, které jen občas vytáhnete, zkontrolujte si pojistku a stav v registru. Úřady totiž neřeší, kolik kilometrů jste najeli, ale zda je všechno v papírech v pořádku. A v tomhle ohledu platí jednoduché pravidlo, raději pět minut na úřadě než tisíce na složenku. Jde o maličkost, která ale rozhoduje o tom, jestli budete v lednu klidně spát, nebo hledat složenku s nečekaným číslem





























































