Mechanici odhalili modely, které se nejvíc kazí. V žebříčku je i značka, kterou Češi milují

     
Věra Krausová
7. 11. 2025 ▪ 16:59

Při výběru auta se většina lidí orientuje podle ceny, vzhledu nebo tradice značky. Až čas ale ukáže, zda vůz vydrží bez drahých oprav. Aktuální zahraniční žebříčky spolehlivosti a zkušenosti servisů upozorňují na modely, které se potýkají s poruchami častěji než jiné. A mezi nimi je i automobilka, jejíž jméno v Česku většina řidičů považuje za sázku na jistotu.

Mechanici odhalili modely, které se nejvíc kazí
Mechanici odhalili modely, které se nejvíc kazí
Foto: Shutterstock

Nezávislé statistiky vycházejí z německého TÜV Report 2025 a britského What Car? Reliability Survey. Ty přinášejí širší pohled na spolehlivost automobilů v běžném provozu. Některé značky se tradičně drží v čele (zejména japonské), jiné automobilky, často ty orientované na rychlé zavádění moderních technologií a elektrifikaci, se naopak potýkají s vyšším výskytem závad. Důležité však je, že spolehlivost není pouze o značce. Rozhodující je konkrétní model, rok výroby a způsob používání vozu.

Co říkají statistiky a průzkumy?

TÜV Report vychází z výsledků technických kontrol v Německu, kde jsou vozidla pečlivě hodnocena podle výskytu závažných závad. U aut starších pěti let se rozdíly mezi jednotlivými modely mohou lišit velmi výrazně. Některé vozy zvládají provoz bez větších problémů, jiné vykazují opakující se konstrukční slabiny či výrazné opotřebení určitých dílů.

Nejspolehlivější značky aut jsou dle průzkumů ty japonské , ...

Britský průzkum What Car? získává data přímo od majitelů vozů. Ti hodnotí nejen závady, ale také náklady na jejich odstranění a rychlost servisu. Tento pohled doplňuje technická data o praktickou zkušenost uživatelů. V některých případech se oba žebříčky shodují, jindy poukazují na to, že problém nemusí být samotný díl, ale například jeho dostupnost nebo cena opravy.

Japonské značky jako Lexus, Toyota a Suzuki dlouhodobě patří k těm nejspolehlivějším. Jejich modely často vykazují méně závad i ve vyšším stáří. Lexus se v žebříčcích What Car? opakovaně umisťuje na prvních místech díky nízkému výskytu poruch a nadstandardní kvalitě montáže.

Na druhé straně stojí automobilky, u nichž vyšší podíl moderních elektronických systémů vede k větší komplikovanosti oprav. Elektronické komponenty jsou citlivé na podmínky používání a pokud selžou, oprava bývá nákladná. To se týká zejména rychle vyvíjeného segmentu elektromobilů.

Které modely opravují servisní centra nejčastěji?

Jedním z vozů, který se v TÜV Reportu 2025 umístil mezi méně spolehlivými v prvních letech provozu, je Tesla Model 3. Nejčastěji popisované problémy se týkají podvozku, brzdových komponentů a osvětlení. Nejde o havarijní poruchy, ale o závady, které se objevují dříve, než je u dané třídy obvyklé. Vysvětlení se nachází mimo jiné v tom, že mnohé vozy jsou intenzivně využívány ve městě, kde dochází k rychlejšímu opotřebení odpružení i brzd.

V evropských servisech patří mezi častěji opravované také některé modely Dacia, zejména ve skupině starších ojetin. Příčina u nich je spíše konstrukčního charakteru. Jednodušší materiálové řešení znamená levnou výrobu, ale i rychlejší opotřebení. Pro mnoho zákazníků však tento kompromis dává smysl, protože cena oprav je nízká.

U německých značek, které jsou jinak vnímány jako kvalitní, se často objevují poruchy související se systémem DPF filtrů a turbodmychadel. To bývá typické zejména pro vozy používané převážně na krátké trasy, kde nedochází k regeneraci filtru pevných částic. Závada pak nevypovídá o nekvalitě vozu, ale o nevhodném způsobu používání.

Mechanici upozorňují, že velká část poruch nevzniká konstrukční chybou, ale stylem jízdy, zanedbanou údržbou nebo dlouhými prodlevami mezi servisními intervaly. V praxi to znamená, že dva identické vozy mohou mít po pěti letech naprosto rozdílný technický stav.

Jak je na tom Škodovka?

Škoda má v Česku pověst spolehlivého auta. V mnoha případech to skutečně platí. Modely jsou konstruovány prakticky, servisní síť je široká a náhradní díly dostupné. To vede k tomu, že Škodovky bývají udržovány v provozu i při vysokých nájezdech, často přes 300 000 kilometrů.

Některé modely značky Škoda nedopadly v průzkumech moc dobře , ...

TÜV Report však ukazuje, že spolehlivost není stejná u všech modelů a ročníků. Například Škoda Scala a některé ročníky Superbu se v kategorii 2–3 roky starých vozů objevily v části žebříčku s vyšším výskytem závad. Nejde ale o kritické poruchy motoru nebo elektroniky. Většinou se jedná o opotřebení podvozkových dílů a brzd. Tyto závady souvisejí s tím, že vozy jsou často používány denně a na nerovných silnicích.

Velkou roli hraje také to, že Škoda je v Česku i ve střední Evropě extrémně rozšířená. Když je nějaké auto běžnější než ostatní, objevuje se logicky v servisech častěji. Statistiky proto mohou budit dojem, že jsou poruchové víc než jiné značky, i když ve skutečnosti jen odrážejí to, že se jich jednoduše v provozu vyskytuje mnohem víc. To je rozdíl oproti značkám, které se prodávají méně.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Automobily Statistiky Poruchy
Zdroj: en.cebia.com, whatcar.com, car-recalls.eu




Nejnovější z kategorie


































Nejnovější