Nejzákeřnější jev zimy: Černý led posílá auta do smyku během vteřiny. Důležité je poznat ho včas
Se zimními měsíci přichází kromě sněhových radovánek na horách také noční můra všech řidičů. Tou je takzvaný černý led – tenká námraza na vozovce, která není vůbec vidět a vozidlo se na ní stává prakticky neovladatelné. Potíže přitom způsobuje nejen začátečníkům, ale i zkušenějším řidičům.
S tenkou neviditelnou námrazou se každoročně potýkají jak chodci na chodnících, tak i řidiči na silnicích. Jenže právě na vozovce se jedná o nebezpečný jev, který má na svědomí mnoho dopravních nehod. Většina řidičů přitom ani pořádně neví, jak se zachovat, pokud se na namrzlé silnici vyskytnou.
Jak vzniká černý led?
Černý led je zákeřná silniční námraza, kterou okem jen stěží zaznamenáte, a má tak každou zimu na svědomí mnoho nehod. Vytváří se v momentě, kdy se přes den venkovní teplota pohybuje lehce nad nulou, ale s večerem a nocí klesá pod bod mrazu. Na vině je přitom tenká vrstva vody, která se vytvoří na vozovce, kam v zimních dnech dopadají sluneční paprsky.
Voda se na podzim a v zimě na silnici může objevit kvůli mlhám, dešti, vysoké vlhkosti nebo tajícímu sněhu. Když pak se soumrakem začne mrznout, vytvoří se na vozovce prakticky neviditelný ledový film. Řidiči, kteří přes něj projíždí, o něm často nevědí, a tak nepřizpůsobí jízdu stavu silnice a nehoda může být na světě.
Tento fenomén se ale neobjevuje jen v noci a nad ránem. Může se vytvořit klidně i přes den v závislosti na venkovních podmínkách a počasí. Pokud teplota klesne pod nulu, řidiči by měli být vždy připravení, že tato situace může nastat. Narazit na černý led můžete ve městě i mimo něj. Napovědět by vám přitom mohla například namrzlá vegetace podél silnice.
Orientovat se lze také pomocí modrých patníků, které se nacházejí u krajnice v místech, kde je vyšší riziko vzniku námrazy na vozovce. Obvykle navíc o černém ledu informují předem meteorologové prostřednictvím médií. Proto je v zimě obzvláště důležité sledovat aktuální předpovědi počasí.
Hlavní je být neustále ve střehu
Univerzální rada, která by vám pomohla předejít smyku na černém ledu, prakticky neexistuje. Nejdůležitější je mít dostatek informací, sledovat aktuální předpověď a na silnici být v zimě neustále ve střehu. Samozřejmostí jsou zimní pneumatiky, ale ty vám rozhodně nezaručí, že se vám na ledu nic nestane.
V zimě je pak obzvláště důležité dodržovat bezpečný odstup od ostatních vozidel a jet rozumnou rychlostí. Brzdná dráha na ledu je opravdu dlouhá, takže pokud auto jede v bezprostřední blízkosti za jiným vozidlem, jen těžko se mu v případě smyku vyhne.
Uberte plyn a netrhejte volantem
Pokud se dostanete na silnici pokrytou černým ledem, je důležité pracovat velmi citlivě s brzdovým pedálem a rozhodně nešlapat moc na plyn. Zároveň si dejte pozor na cukavé pohyby volantem. Pokud byste zpanikařili a začali jím zběsile trhat, ztratili byste kontrolu nad vozidlem.
Odborníci uvádějí, že přilnavost pneumatik na černém ledu klesá ve srovnání se suchou vozovkou na celou jednu desetinu. V rizikových úsecích je proto nutné snižovat rychlost vozu postupně. Jakmile byste pedál zašlápli silně, s největší pravděpodobností byste se dostali do smyku.
Na tenkém ledě můžete přitom pozorovat, že auto buď neochotně, nebo naopak až příliš snadno zatáčí. V takové situaci se snažte zachovat klid a pokuste se jet plynule a pomalu. Je-li situace bezvýchodná a nedokážete automobil rozumně zastavit, můžete v krajním případě využít například sněhovou bariéru nacházející se podél silnice.
Nespoléhejte se ani příliš na moderní asistenční systémy. V některých situacích mohou pomoci, ale rozhodně nejsou všemocné. Pokud se za volantem necítíte sebevědomě, nebo jste začátečník, můžete si zaplatit kurz smyku, kde vás naučí základy toho, jak se na ledovce či jiných kluzkých površích zachovat.






























































