Praha zavádí od ledna kontroverzní poplatek. Tisíce řidičů přijdou o výhody a ještě za to zaplatí
Pražské ulice jsou v posledních letech synonymem posunu k ekologičtější dopravě, jenže s blížícím se novým rokem čeká na majitele elektromobilů zásadní změna. Co bylo dosud jedním z nejlákavějších bonusů pro ekologicky smýšlející řidiče, už brzy vezme za své.
Hlavní město Praha totiž potvrdilo, že od 1. ledna 2026 končí bezplatné parkování pro elektromobily, vodíková auta i plug-in hybridy s emisními značkami „EL“. Místo něj tak začne platit nový režim poplatků, který výrazně zamíchá kartami nejen v garážích. A to zdaleka není vše.
Podle schváleného návrhu pražských radních bude parkování pro bezemisní vozy od příštího roku zpoplatněno, a to poloviční sazbou oproti klasickým spalovacím vozům. Ze slibovaných výhod tak vlastně zůstává už jen slevový režim: konkrétně 24 tisíc korun ročně za možnost parkovat po celém městě pro pražské vlastníky elektromobilů. Oproti donedávna bezplatné službě je to skok, který významně snižuje motivaci pořizovat si elektromobil kvůli parkování. A že těch, pro které bylo právě parkování hlavním kritériem pro výběr nového vozu, není věru málo.
Nechci slevu zadarmo
Podmínky pro získání parkovacího privilegia zároveň výrazně zpřísní. Zatímco dosud stačila registrační značka řady EL (což často platilo i pro plug-in hybridy a některá vozidla bez skutečné bezemisní jízdy), nově získají slevu na parkování pouze auta s čistě elektrickým nebo vodíkovým pohonem. Plug-in hybridy a další vozy, které dosud profitovaly z legislativních děr a patřila jim výjimka díky speciální registrační značce, od 1. ledna o tyto výhody přijdou a v zónách už budou parkovat za plnou cenu. Změna se dotkne hlavně Pražanů a firem registrovaných v hlavním městě, protože celoměstská karta za zvýhodněných 24 tisíc korun ročně bude určena právě jenom jim. Mimo ni pak bude platit běžné rozdělení rezidentních, návštěvnických a smíšených zón bez speciálních benefitů pro elektromobily registrované jinde.
Elektromobilita v ulicích hlavního města přichází o jedno z dosud stěžejních privilegií.
, Shutterstock...
Za zmínku stojí, že původní návrh počítal s ještě tvrdšími pravidly a vyšším ročním poplatkem (25 tisíc korun s omezením jen na vybrané zóny), nakonec však zvítězil kompromis s možností celopražského parkování za nižší cenu, ovšem pouze pro skutečně bezemisní vozy a pražské řidiče. Rozhodnutí neprospělo plug-in hybridům ani řidičům mimo Prahu a zdůrazňuje, v jak omezeném měřítku v Česku elektromobilita skutečně funguje v praxi – většina elektrických aut je totiž registrovaná právě v Praze.
Nejvíce elektromobilů je registrováno v Praze, Brně a Mladé Boleslavi
V České republice je aktuálně provozováno 6,77 milionu vozidel kategorie M1 (osobní automobily). Z toho tvoří osobní bateriové elektromobily přibližně 0,74 %, tedy 50 092 vozidel. Podíl elektromobilů se však v jednotlivých regionech výrazně liší. Nejvyšší je ale právě v Praze, kde je evidováno 15 972 vozidel, což představuje 1,49 % všech provozovaných osobních automobilů.
Tisíce řidičů, kteří si kvůli bezplatnému parkování pořídili elektrický vůz, se tak musí připravit nejen na konec jedné z klíčových výhod, ale také na zdražení provozních nákladů v řádu desítek tisíc ročně. Navíc bude třeba zavčasu zažádat o nový typ parkovacího oprávnění, bez kterého automaticky získáte pouze standardní sazbu, která může být v některých lokalitách až dvojnásobná. Z hlediska administrativy tak Praha přechází k „běžnému režimu“ s mírným zvýhodněním, bez plošného benefitu pro všechny majitele e-vozidel.
Chcete být eko? Plaťte!
Nadále platí, že platné parkovací privilegium získají pouze auta registrovaná se značkami EL (dle § 7b odst. 6 zákona č. 56/2001 Sb.) či s oprávněním vydaným podle nových kritérií – ta však mohou být, stejně jako v některých evropských městech, dále zpřísněna například povinností evidence, doložení skutečně nízkých emisí nebo ověřováním bydliště s ohledem na rezidentní status (viz oficiální metodika pro vydání parkovacího oprávnění).
(6) Na základě žádosti vlastníka nebo provozovatele silničního vozidla se souhlasem vlastníka lze k silničnímu vozidlu přidělit registrační značku tvořenou velkými písmeny „EL“ následovanými kombinací velkých písmen latinské abecedy a arabských číslic (dále jen „registrační značka elektrického vozidla“), jde-li o silniční vozidlo používající jako palivo elektrickou energii nebo vodík
1. výlučně, nebo
2. v kombinaci s jiným palivem, je-li hodnota emisí CO2 v kombinovaném provozu nejvýše 50 g/km.
Zelená jde zkrátka svojí vlastní cestou a elektřina z nabíječky vám už bez starosti o parkování bohužel nezajistí výjimečný klid v centru metropole. Vývoj tak reflektuje širší evropský trend. Posledním výrazným benefitem zůstává užívání dálnic bez dálniční známky. Tedy prozatím…





























































