Tuto ojetinu si kdysi Češi kupovali za pár desítek tisíc. Mnohým z nich stojí dodnes v garáži a má cenu přes milion

     
Dan Bright
10. 11. 2025 ▪ 18:42

V devadesátých letech se český automobilový trh otevřel a poprvé se na něm potkala domácí výroba s dováženými vozy ze západu. Některé modely, tehdy běžné a levné, se staly historickým symbolem. Dnes, o tři desetiletí později, se vybrané vozy proměnily ve sběratelské klenoty s hodnotou, která mnohonásobně převyšuje jejich původní cenu.

Po roce 1989 zažil český automobilový trh příval nových značek, modelů i dovozů ze zahraničí.
Po roce 1989 zažil český automobilový trh příval nových značek, modelů i dovozů ze zahraničí.
Foto: Shutterstock

Zatímco většina těchto aut byla po letech provozu dávno sešrotována nebo opuštěna, některé exempláře přežily. Díky nadšencům, kteří je pečlivě udržovali nebo renovovali, se dnes tyto vozy řadí mezi vysoce ceněné veterány. Původně to byla dostupná auta za několik desítek tisíc korun, dnes se jejich cena běžně pohybuje kolem milionu.

Tři legendy, které dnes mají milionovou hodnotu

Jedním z nejznámějších vozů, které si v devadesátých letech pořizovali sběratelé i prakticky smýšlející řidiči, byla Škoda 1201, dodávka z roku 1956. Vyráběla se ve Vrchlabí a sloužila především jako užitkový vůz. Poháněl ji čtyřválcový motor o objemu 1,2 litru s výkonem 33 až 47 koní podle verze. Dosahovala rychlosti kolem 100 km/h a unesla náklad až 650 kilogramů. Tehdy to byl dostupný pracovní vůz, který bylo možné koupit za pár desítek tisíc. Dnes však má po renovaci hodnotu přes milion korun, především u vzácnějších verzí s doloženou historií.

Dalším z pokladů českých garáží je Škoda Felicia 994, legendární roadster vyráběný od roku 1960. Tento elegantní vůz s motorem o výkonu 50 koní a maximální rychlostí 130 km/h byl oblíbený i v zahraničí. V devadesátkách jej bylo možné pořídit levně, často v původním, ale zanedbaném stavu. Dnes má renovovaná Felicia cenu 600 až 900 tisíc korun, u exportních kusů nebo modelů s hardtopem i přes milion.

Z jiného konce automobilového spektra pochází BMW 3 323i E30 z roku 1986. V devadesátých letech šlo o ojetinu s atraktivním designem a sportovním duchem. Šestiválec o objemu 2,3 litru nabízel výkon až 170 koní a maximální rychlost přes 200 km/h. Dnes je E30 kultovní „youngtimer“, jehož cena roste každým rokem. Na evropských aukcích se prodává od 500 tisíc do 1,2 milionu korun, výjimečné kusy s nízkým nájezdem nebo vzácnými úpravami i za více než 1,5 milionu.

Československá Škoda Felicia, auto z roku 1960 , ...

Jak vzrostla cena těchto modelů

Cenový růst těchto modelů je výsledkem několika faktorů – omezené nabídky, zájmu sběratelů i historické hodnoty. Škoda 1201 a Felicia 994 poukazují na důležitou kapitolu českého automobilového průmyslu, zatímco BMW E30 symbolizuje éru, kdy se evropská auta začala výrazně odlišovat kvalitou i technikou.

Po všech těchto vozech je poptávka vysoká i v zahraničí. Na aukcích se často prodávají během několika hodin, a pokud mají doloženou historii, originální díly nebo málo majitelů, jejich cena může rychle vzrůst o stovky tisíc. Hodnotu zvyšuje také původní interiér a zachovaný lak, zatímco přílišná renovace může hodnotu naopak snížit.

Tyto vozy jsou považovány také za investici  jejich hodnota roste stabilně a správně udržovaný exemplář může během několika let zhodnotit svou cenu o desítky procent.

Historická Škoda , ...

Kde tyto vozy koupit nebo prodat a jak s nimi naložit

V Česku se největší nabídka veteránů soustřeďuje na specializovaném portálu Rajveteranu.cz, který sdružuje i komunitu renovátorů a prodejců náhradních dílů. Další možností jsou aukční portály jako Aukro.cz nebo Auto.bazos.cz, kde se objevují renovované i projektové vozy. Na jaře a na podzim se navíc konají tradiční burzy veteránů, například v Brně, Praze nebo Slušovicích.

Pro zájemce o prodej do zahraničí se vyplatí sledovat známé aukční domy jako Bonhams či RM Sotheby's, případně mezinárodní platformu Classic.com. Tyto trhy často přinášejí výrazně vyšší nabídky, hlavně u výjimečně zachovalých kusů s původní dokumentací.

Před prodejem nebo nákupem je důležité ověřit historii vozidla, jeho technický stav a případné zásahy do karoserie či motoru. I malý detail jako původní štítek výrobce nebo číselně shodný motor může cenu zvýšit až o desítky procent. Pro začínající sběratele se doporučuje spolupráce s odborníkem, který dokáže odhalit skryté vady nebo neautentické díly.

Zájem o historická auta roste i mezi mladší generací, která objevuje unikátnost mechanické jednoduchosti a stylového designu minulého století.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Veterán Auto Hodnota
Zdroj: rajveteranu.cz, eurooldtimers.com, magazinveteran.cz




Nejnovější z kategorie


































Nejnovější