Tato malá značka u silnice může zachránit život. Většina řidičů ji trestuhodně nezná
Mezi stovkami dopravních značek na českých silnicích jsou i takové, kterým většina řidičů nevěnuje pozornost. Nejde přitom o pouhý kosmetický detail, protože tyto značky mají potenciál zachránit lidské životy v krizových situacích, kdy rozhodují vteřiny. Přesto je mnoho motoristů buď nezná, nebo jejich význam podceňuje.
Ať už jde o těžkou havárii v hustém provozu, přehřáté brzdy na horském sjezdu nebo kolonu, kde sanitka marně hledá průjezd – v těchto chvílích jsou to právě nenápadné značky, které mohou zásadně ovlivnit výsledek, a v některých případech dokonce zachránit život. Na rozdíl od značek typu „Stop“ nebo „Hlavní silnice“ nejsou na zkouškách v autoškole příliš zdůrazňované, a přesto mají v dopravním systému své nezastupitelné místo.
Únikový pruh je vaše poslední šance zabrzdit
Modrobílá značka s názvem Únikový pruh (IP 24) se objevuje jen na určitých úsecích dálnic nebo silnic první třídy – typicky v prudkých klesáních, kde hrozí přehřátí nebo selhání brzd. Značka samotná vypadá jako pruh vedoucí mimo vozovku, zakončený štěrkovým polem nebo svahovitým výběhem. Jejím účelem je jediné: poskytnout řidiči v krizové situaci poslední možnost, jak bezpečně zastavit vůz, který se mu vymyká kontrole.
Tyto únikové zóny se vyskytují například na D8 v oblasti Českého středohoří nebo u Mohelnice a byly inspirovány systémy používanými v alpských státech. V zahraničí jsou hojně využívány kamiony s přetíženými brzdami, protože právě těžká nákladní doprava je nejčastější příčinou nehod na těchto úsecích.
Řidič, který tuto značku nezná nebo ji ignoruje, může přijet do krizové situace nepřipraven a minout poslední možnost, jak zabránit katastrofě. Pokud se vozidlu přehřejí nebo začnou selhávat brzdy, úniková zóna může být jedinou šancí, jak zabránit čelní srážce nebo neřízenému sjetí ze silnice.
SOS hlásky: Pomoc i bez mobilu
Mezi klíčové prvky bezpečnosti na dálnicích patří nejen speciální dopravní značky, jako je značka Únikový pruh, ale také SOS hlásky, které mohou v krizových situacích zachránit život. V době chytrých telefonů se může zdát, že pevné SOS telefony podél dálnic jsou zbytečné. Skutečnost je ale jiná. Na českých dálnicích je rozmístěno přibližně 1 200 těchto hlásek, každé 2 kilometry, a jsou propojené přímo s dispečinkem ŘSD nebo tísňovou linkou 112.
Ač působí zastarale, v praxi sehrávají klíčovou roli v situacích, kdy je moderní technika bezmocná. Třeba když vozidlo havaruje v úseku bez mobilního signálu nebo když je telefon po nehodě ztracen či rozbit. Navíc je připojena ke kamerovému systému, takže dispečer okamžitě vidí situaci a může vyslat pomoc přesně na místo.
Představte si například situaci, kdy řidič kvůli technické poruše musí v noci nouzově zastavit na dálnici. Mobil nemá signál, a bez možnosti spojit se s pomocí zůstává bezmocný. Právě hláska v dosahu několika set metrů může být jeho jedinou šancí. Dispečer díky napojení na kamery okamžitě vidí situaci a vyšle pomoc přímo na místo, bez potřeby složitého vysvětlování nebo sdílení polohy. Použití je jednoduché a rychlé – stačí zvednout sluchátko a mluvit.
Záchranářská ulička: Pravidlo, které řidiči ignorují
Povinnost vytvořit záchranářskou uličku při tvorbě kolony je v Česku zakotvena v zákoně a platí pro všechny řidiče na víceproudých silnicích. Přesto se stále setkáváme s tím, že řidiči nevědí, jak v dané situaci správně reagovat – nebo na tuto povinnost zcela zapomínají. Přitom právě správné vytvoření uličky může znamenat rozdíl mezi životem a smrtí.
Zásada je jednoduchá: pokud dojde k zastavení provozu, vozidla v levém pruhu se řadí co nejvíce vlevo, všechna ostatní co nejvíce vpravo, čímž mezi nimi vznikne volný průjezd pro složky integrovaného záchranného systému (IZS). Ulička se má vytvořit okamžitě při vzniku kolony, ne až ve chvíli, kdy se za vámi objeví houkající sanitka.
Na některých dálnicích se v posledních letech začaly objevovat doprovodné symboly, například na proměnných informačních tabulích nebo přímo na vozovce, které mají řidiče upozornit na povinnost vytvořit uličku. Nejde o oficiální dopravní značku, ale o vizuální pomůcku, která má pomoci zvýšit povědomí a odstranit nejistotu v momentě, kdy vzniká kolona a krizová situace.
Například při zásahu na dálnici D5 v roce 2022 hasiči uvedli, že záchranářská ulička nebyla vytvořena a kvůli zdržení došlo k prodlení při záchraně zraněných. Takové situace nejsou výjimkou. Každý řidič, který ví, jak reagovat, může v krizové situaci zásadně přispět k záchraně lidských životů.