Němci testovali elektromobily v zimním provozu. Testovanou trasu bez nabíjení dokončil pouze jediný model
Test německého autoklubu ukázal, že elektromobily mají v zimě až o 80 % vyšší spotřebu, než uvádějí výrobci. Testovací trasu z Mnichova do Berlína bez nabíjení zvládl jediný model.
Snížený dojezd elektromobilů v mrazivém zimním počasí, které aktuálně panuje ve velké části Evropy asi málokoho, překvapí. Jak ukázal test německého autoklubu ADAC, který testoval 25 vozidel a jejich dojezd v zimním počasí, výsledky jsou mnohdy ještě horší, než by se dalo očekávat.
ADAC prováděl zimní test dojezdu elektromobilů, který měl za cíl simulovat jízdu z Mnichova do Berlína po dálnici A9. Výsledky ukázaly, že chladné počasí v kombinaci s vyšší rychlostí na dálnici jsou pro baterie elektromobilů stále „smrtící“ kombinací. Ačkoliv lze v tomto počasí očekávat výrazné rozdíly oproti hodnotám dojezdu dle metodiky WLTP, kterou uvádějí výrobci, měření ukázalo, že rozdíly jsou opravdu propastné.
Celkem se testu účastnilo 25 vozidel, ale bez nabíjení ujel celou trasu dlouhou 582 kilometrů pouze jediný z nich, a to Mercedes EQS. Testování samozřejmě neprobíhalo přímo na dálnici, ale v laboratoři, kde je možné podmínky včetně stoupání, klesání, reálných rychlostí, ale i teplot nasimulovat.
Maximální nastavená rychlost při testu tak byla 130 km/h, průměrná se ale pohybovala 111 km/h, což odpovídá jízdě na této dálnici, kdy je občas nutné zpomalit či naopak zrychlit při předjíždění a rychlost se tak často mění.
Vítězi testu – Mercedesu EQS se nakonec podařilo najet 600 kilometrů a v baterii mu ještě zbyla rezerva na 18 kilometrů. Modelu EQS v testu pomohla nejen baterie s kapacitou 118 kWh, ale také aerodynamika a efektivní řízení teploty baterie. Velmi dobře se v testu umístil i Lucid Air nebo Porsche Taycan, které k dojezdu stejně jako pět dalších vozidel potřebovaly jedno nabití baterie během cesty.
To, zda vozidlo nakonec potřebovalo nabíjení během cesty a kolik jich bylo samozřejmě nelze tak snadno porovnat, jelikož výrobci nabízejí různé kapacity akumulátorů, a tak se dojezdy vozidel liší.
Zajímavější je tak porovnání spotřeby jednotlivých modelů dle WLTP a hodnot naměřených v laboratoři. Právě z těch totiž vyplývá, že u 18 modelů byla spotřeba o 50 % vyšší oproti hodnotám, které uvádí výrobce. U elektromobilů Volvo EC40, MG4 a Ford Capri pak byla spotřeba vyšší i o 80 % a více.
Nejlépe se pak reálná spotřeba shodovala s měřením WLTP u Nio ET5 (nárůst jen 10 %), Porsche Taycan (nárůst 23 %) a již zmiňovaným Mercedesem EQS (nárůst o 25 %).
Například model ENYAQ iV Coupé 85 od mladoboleslavské automobilky Škoda Auto podle WLTP uváděl dojezd 566 kilometrů. Reálně ale v laboratorním testu ujel 316 kilometrů se spotřebou 25,7 kWh / 100 km.