Němci testovali elektromobily v zimním provozu. Testovanou trasu bez nabíjení dokončil pouze jediný model

     
Martin Bárta
18. 2. 2025 ▪ 11:35

Test německého autoklubu ukázal, že elektromobily mají v zimě až o 80 % vyšší spotřebu, než uvádějí výrobci. Testovací trasu z Mnichova do Berlína bez nabíjení zvládl jediný model.

Němci otestovali 25 elektromobilů v zimě, většina z nich měla spotřebu vyšší i o 50 %
Němci otestovali 25 elektromobilů v zimě, většina z nich měla spotřebu vyšší i o 50 %
Foto: Unsplash

Snížený dojezd elektromobilů v mrazivém zimním počasí, které aktuálně panuje ve velké části Evropy asi málokoho, překvapí. Jak ukázal test německého autoklubu ADAC, který testoval 25 vozidel a jejich dojezd v zimním počasí, výsledky jsou mnohdy ještě horší, než by se dalo očekávat.

ADAC prováděl zimní test dojezdu elektromobilů, který měl za cíl simulovat jízdu z Mnichova do Berlína po dálnici A9. Výsledky ukázaly, že chladné počasí v kombinaci s vyšší rychlostí na dálnici jsou pro baterie elektromobilů stále „smrtící“ kombinací. Ačkoliv lze v tomto počasí očekávat výrazné rozdíly oproti hodnotám dojezdu dle metodiky WLTP, kterou uvádějí výrobci, měření ukázalo, že rozdíly jsou opravdu propastné.

Celkem se testu účastnilo 25 vozidel, ale bez nabíjení ujel celou trasu dlouhou 582 kilometrů pouze jediný z nich, a to Mercedes EQS. Testování samozřejmě neprobíhalo přímo na dálnici, ale v laboratoři, kde je možné podmínky včetně stoupání, klesání, reálných rychlostí, ale i teplot nasimulovat.

Maximální nastavená rychlost při testu tak byla 130 km/h, průměrná se ale pohybovala 111 km/h, což odpovídá jízdě na této dálnici, kdy je občas nutné zpomalit či naopak zrychlit při předjíždění a rychlost se tak často mění. 

Vítězi testu – Mercedesu EQS se nakonec podařilo najet 600 kilometrů a v baterii mu ještě zbyla rezerva na 18 kilometrů. Modelu EQS v testu pomohla nejen baterie s kapacitou 118 kWh, ale také aerodynamika a efektivní řízení teploty baterie. Velmi dobře se v testu umístil i Lucid Air nebo Porsche Taycan, které k dojezdu stejně jako pět dalších vozidel potřebovaly jedno nabití baterie během cesty.

To, zda vozidlo nakonec potřebovalo nabíjení během cesty a kolik jich bylo samozřejmě nelze tak snadno porovnat, jelikož výrobci nabízejí různé kapacity akumulátorů, a tak se dojezdy vozidel liší.

Zajímavější je tak porovnání spotřeby jednotlivých modelů dle WLTP a hodnot naměřených v laboratoři. Právě z těch totiž vyplývá, že u 18 modelů byla spotřeba o 50 % vyšší oproti hodnotám, které uvádí výrobce. U elektromobilů Volvo EC40, MG4 a Ford Capri pak byla spotřeba vyšší i o 80 % a více.

Nejlépe se pak reálná spotřeba shodovala s měřením WLTP u Nio ET5 (nárůst jen 10 %), Porsche Taycan (nárůst 23 %) a již zmiňovaným Mercedesem EQS (nárůst o 25 %).

Například model ENYAQ iV Coupé 85 od mladoboleslavské automobilky Škoda Auto podle WLTP uváděl dojezd 566 kilometrů. Reálně ale v laboratorním testu ujel 316 kilometrů se spotřebou 25,7 kWh / 100 km.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Auto Elektromobily Německo ADAC Elektromobilita Doprava Automobily



Nejnovější z kategorie


Meta rozhodla o ukončení Messengeru na Facebooku

Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

WhatsApp překvapí i běžné uživatele.

Kolik času na telefonu je zdravé.

Mobil pro seniory pod 2 tisíce

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Elektrická motorka Verge TS PRO

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)



Nejnovější
Nejnovější