EnergoZrouti.cz

Automobilky možná lžou o dojezdu elektromobilů i o dlouhodobé výdrži jejich baterií, úřady kvůli tomu zahájily kontrolu

     
Tomáš Jelínek
27. 2. 2025 ▪ 15:01

Tají automobilky informace o reálném dojezdu svých elektrických vozidel a o tom, v jakém stavu budou jejich baterie po dlouhodobém používání? Italské úřady pro ochranu hospodářské soutěže kvůli tomu zahájily kontrolu.

Italské úřady prošetřují, zda nejsou údaje o elektromobilech které automobilky uvádějí zkreslené
Italské úřady prošetřují, zda nejsou údaje o elektromobilech které automobilky uvádějí zkreslené
Foto: Unsplash

Hned čtyři velké automobilky má v hledáčku italský úřad pro ochranu hospodářské soutěže Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato (AGCM). Ten podle informací německého serveru Auto Motor und Sport začal prošetřovat Volkswagen, Teslu, BYD a Stellantis. Ti by totiž podle úřadu mohli klamat spotřebitele informacemi o elektromobilech.

Automobilky totiž podle úřadu klamou zákazníky uváděním nepřesných nebo zavádějících informací o dojezdu elektromobilů, výkonu jejich baterie nebo záručních podmínkách, které se vztahují na jejich baterie. Automobilky totiž na webových stránkách, kde své modely představují, ukazují obecné informace o dojezdu svých vozidel. Ty ale mnohdy nejsou realistické, a tak spotřebitelům výrazně ztěžují rozpoznání toho, zda je jimi prohlížený model vhodný pro jejich využití.

Úřadům, ale i zákazníkům, kteří si některý model elektrického vozu pořídí, se také nelíbí informace o dlouhodobém dojezdu na baterie či záručních podmínkách na ně. Automobilky totiž možná úmyslně tyto údaje prezentují tak, aby nebyly snadno dostupné pro zákazníky.

Dalším zdrojem kritiky jsou ale často automobilky i z toho důvodu, že jimi uváděné dojezdy, kterými většinu modelů prezentují v oficiálních katalozích či na webových stránkách neodpovídají realitě. Automobilky ale v tomto případě většinou používají dojezd dle standardizovaných zkušebních postupů. Ten lze najít pod zkratkou WLTP u všech prodávaných nových vozidel. Spotřeba v reálném provozu je ale mimo WLTP většinou výrazně rozdílná, a tak tento parametr, který po výrobcích požadují zákony spíše klame zákazníky, jelikož dojezd je většinou výrazně kratší.

Jelikož ale samotné automobilky dodržují zákon a uvádějí parametr WLTP tak, jak je po nich požadováno, pravděpodobně nakonec úřad žádná pochybení nezjistí. Pro zákazníky by ale rozhodně bylo lepší vytvořit jiné parametry, které by ukázaly opravdu reálnou spotřebu a dojezd elektrických vozidel. Parametry je ale vždy obtížné nastavit už kvůli tomu, že dojezd elektromobilu mnohdy závisí i na chování řidiče, okolní teplotě či zapnuté klimatizaci a dalších technologiích.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Auto Elektromobily Doprava Elektromobilita Automobily Itálie Dojezd elektromobilů


Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.