EnergoZrouti.cz

Elektromobily produkují emise, které mohou být pro zdraví škodlivější než emise z naftových motorů, ukazuje studie

     
Lenka Nováková
14. 2. 2025 ▪ 12:04

Studie vědců ze Spojeného království ukazuje jedno velké negativum elektromobilů – při svém provozu totiž kvůli větší hmotnosti produkují velké množství toxických prachových částic z opotřebení brzd, pneumatik a vozovky. Jejich vliv na zdraví by přitom podle studie mohl být větší než u emisí z výfuků naftových motorů.

Zlepšují elektromobily ovzduší ve městech? Možná ne tak docela
Zlepšují elektromobily ovzduší ve městech? Možná ne tak docela
Foto: Unsplash

Toxické emise, které produkují spalovací motory, jsou v posledních letech vedle globální klimatické změny hlavním důvodem, proč se politická uskupení i ekologické organizace snaží od vozidel se spalovacími motory ustupovat a podporovat jejich náhradu za elektromobily. Ty na tom ale podle vědců alespoň co se týče toxických částic škodlivých zdraví, nejsou příliš lépe.

Jak ukazuje nová studie vědců ze Spojeného království, prach, který je produkovaný z opotřebení pneumatik, brzd nebo vozovky a který produkují při svém provozu elektromobily i vozidla se spalovacím motorem aktuálně díky modernizaci vozových parků převyšuje v mnoha evropských zemích emise z výfukových plynů.

Toxické částice, které se tak uvolňují během brzdění přitom oproti těm z výfuku stále nejsou nijak regulované. Jejich nepříznivé účinky na zdraví současně s tím nejsou nijak detailně prozkoumané. Studie, které se vlivem na zdraví těchto částic obsahujících zbytky kovů zabývali, ale neukazují nic pozitivního.

Vědci tak tyto částice produkované vozidly a jejich vliv na zdraví vyzkoušeli v rámci laboratorních podmínek na napodobenině plic. Jejich napodobení plic přitom obsahovalo buňky vypěstované tak, aby bylo možné za jejich pomocí napodobit reálnou výstelku plic člověka.

Studie se snažila na plíce působit jak prachem z opotřebení brzd, ale také prachem z výfuku, který vypouští naftové motory. Výsledky následně ukázaly, že brzdový prach je pro tyto buňky výrazně škodlivější, než je tomu u prachu, který vypouštěl dieselový motor z výfuku. Podle vědců tak může brzdový prach výrazně více podporovat vznik různých plicních chorob, jako je astma nebo i rakovina plic, než je tomu v případě emisí prachových částic z výfuku naftového motoru.

Nové zjištění může být problémem právě s rozšiřujícím se množství elektromobilů na silnicích. Ty jsou totiž díky bateriovým článkům výrazně těžší, než je tomu u běžných vozidel se spalovacím motorem. Právě z těchto důvodů jsou tak u elektromobilů výrazně více opotřebovávány pneumatiky i brzdy (pokud není dostatečně využívána rekuperace).

Masivní rozšiřování elektromobilů by tak v budoucnu mohlo vyřešit problémy s emisemi oxidu uhličitého, tedy hlavního skleníkového plynu oteplujícího planetu. Vznikne ale problém na jiné straně, a to z emisí toxických látek obsažených v prachu z opotřebených součástek.

Problém s emisemi prachových částic z brzd nebo pneumatik by ale v budoucnu mohly řešit například speciální „vysavače“. Jeden takový vytvořili i studenti z Královské univerzity v Londýně a získali s ním britskou cenu mezinárodní soutěže Jamese Dysona. Jejich vysavač totiž pomáhá odsávat právě částice, které vznikají při tření pneumatik o vozovku a ukládat je. Díky tomu se následně částice nedostávají do ovzduší a nekončí v plicích.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Auto Elektromobily Doprava Brzdy Naftové motory Spalovací motory Elektromobilita Ovzduší Znečištění


Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.