Elektromobily produkují emise, které mohou být pro zdraví škodlivější než emise z naftových motorů, ukazuje studie

     
Lenka Nováková
14. 2. 2025 ▪ 12:04

Studie vědců ze Spojeného království ukazuje jedno velké negativum elektromobilů – při svém provozu totiž kvůli větší hmotnosti produkují velké množství toxických prachových částic z opotřebení brzd, pneumatik a vozovky. Jejich vliv na zdraví by přitom podle studie mohl být větší než u emisí z výfuků naftových motorů.

Zlepšují elektromobily ovzduší ve městech? Možná ne tak docela
Zlepšují elektromobily ovzduší ve městech? Možná ne tak docela
Foto: Unsplash

Toxické emise, které produkují spalovací motory, jsou v posledních letech vedle globální klimatické změny hlavním důvodem, proč se politická uskupení i ekologické organizace snaží od vozidel se spalovacími motory ustupovat a podporovat jejich náhradu za elektromobily. Ty na tom ale podle vědců alespoň co se týče toxických částic škodlivých zdraví, nejsou příliš lépe.

Jak ukazuje nová studie vědců ze Spojeného království, prach, který je produkovaný z opotřebení pneumatik, brzd nebo vozovky a který produkují při svém provozu elektromobily i vozidla se spalovacím motorem aktuálně díky modernizaci vozových parků převyšuje v mnoha evropských zemích emise z výfukových plynů.

Toxické částice, které se tak uvolňují během brzdění přitom oproti těm z výfuku stále nejsou nijak regulované. Jejich nepříznivé účinky na zdraví současně s tím nejsou nijak detailně prozkoumané. Studie, které se vlivem na zdraví těchto částic obsahujících zbytky kovů zabývali, ale neukazují nic pozitivního.

Vědci tak tyto částice produkované vozidly a jejich vliv na zdraví vyzkoušeli v rámci laboratorních podmínek na napodobenině plic. Jejich napodobení plic přitom obsahovalo buňky vypěstované tak, aby bylo možné za jejich pomocí napodobit reálnou výstelku plic člověka.

Studie se snažila na plíce působit jak prachem z opotřebení brzd, ale také prachem z výfuku, který vypouští naftové motory. Výsledky následně ukázaly, že brzdový prach je pro tyto buňky výrazně škodlivější, než je tomu u prachu, který vypouštěl dieselový motor z výfuku. Podle vědců tak může brzdový prach výrazně více podporovat vznik různých plicních chorob, jako je astma nebo i rakovina plic, než je tomu v případě emisí prachových částic z výfuku naftového motoru.

Nové zjištění může být problémem právě s rozšiřujícím se množství elektromobilů na silnicích. Ty jsou totiž díky bateriovým článkům výrazně těžší, než je tomu u běžných vozidel se spalovacím motorem. Právě z těchto důvodů jsou tak u elektromobilů výrazně více opotřebovávány pneumatiky i brzdy (pokud není dostatečně využívána rekuperace).

Masivní rozšiřování elektromobilů by tak v budoucnu mohlo vyřešit problémy s emisemi oxidu uhličitého, tedy hlavního skleníkového plynu oteplujícího planetu. Vznikne ale problém na jiné straně, a to z emisí toxických látek obsažených v prachu z opotřebených součástek.

Problém s emisemi prachových částic z brzd nebo pneumatik by ale v budoucnu mohly řešit například speciální „vysavače“. Jeden takový vytvořili i studenti z Královské univerzity v Londýně a získali s ním britskou cenu mezinárodní soutěže Jamese Dysona. Jejich vysavač totiž pomáhá odsávat právě částice, které vznikají při tření pneumatik o vozovku a ukládat je. Díky tomu se následně částice nedostávají do ovzduší a nekončí v plicích.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Auto Elektromobily Doprava Brzdy Naftové motory Spalovací motory Elektromobilita Ovzduší Znečištění



Nejnovější z kategorie


Meta rozhodla o ukončení Messengeru na Facebooku

Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

WhatsApp překvapí i běžné uživatele.

Kolik času na telefonu je zdravé.

Mobil pro seniory pod 2 tisíce

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Elektrická motorka Verge TS PRO

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)



Nejnovější
Nejnovější