EnergoZrouti.cz

Vysavač znečišťujících látek povinnou součástí nových automobilů? Mohlo by to zlepšit vzduch ve městech

  
Martin Bárta
11. 3. 2024 ▪ 09:40

Bude povinnou součástí nových automobilů vysavač pevných částic vznikajících při provozu vozidla? Technologie by mohla pomoci zlepšit ovzduší nejen ve městech a minimalizovat tak zdravotní důsledky.

Budou mít moderní auta vysavače znečišťujících látek?
Budou mít moderní auta vysavače znečišťujících látek?
Foto: James Dyson Award

Toxické částice PM 2.5 se stále více dostávají do povědomí odborné, ale i laické veřejnosti. Nejen kvůli tomu, že je znečištěné ovzduší vidět a cítit, ale také kvůli tomu, že má na svědomí mnoho zdravotních problémů a vede i k předčasným úmrtím. Jen v roce 2020 podle dat Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) v EU předčasně zemřelo 238 tisíc lidí v důsledku expozice znečištění částicemi PM 2.5, které překračovaly úroveň stanovenou Světovou zdravotnickou organizací (WHO).

Není se tak čemu divit, že se objevuje stále více snah o to, aby byly tyto drobné okem nepostřehnutelné částice omezeny pro zdravější ovzduší. Hlavní zdroje těchto částic jsou přitom velmi dobře známé: průmysl, doprava, ale i lokální topeniště.

Například v dopravě tyto látky vznikají nejen ze samotného procesu spalování u spalovacích motorů, ale i z dalších provozních vlastností vozidel, kterým se narozdíl od skleníkového plynu oxidu uhličitého nevyhýbají ani elektromobily.

Velká část emisí prachových částic totiž v případě osobních či nákladních vozidel a autobusů vzniká z brzdění a opotřebení pneumatik běžnou jízdou. V případě těžších vozidel navíc k opotřebení pneumatik dochází výrazně více, a tak jsou například elektromobily v těchto vlastnostech horší variantou než spalovací motory.

Právě částice vznikající z opotřebené pneumatiky by ale mohlo být jednoduché zachytit ještě před tím, než se rozptýlí do okolního ovzduší a ovlivní tak už tak nepříjemně zatížený městský vzduch.

Už před několika lety totiž studenti z Královské univerzity v Londýně a Královské vysoké školy umění představili zařízení, které by mohlo pomoci takové emise vznikající při každodenním provozu všech automobilů omezit či úplně odstranit.

Jejich řešení, které vyhrálo britskou cenu mezinárodní soutěže Jamese Dysona (James Dyson Award) totiž funguje vlastně jako takový vysavač. Místo nepořádku ale vysává částice, které při provozu vozidla vznikají opotřebením pneumatik.

Speciální vysavač, který se nachází za každou pneumatikou vozidla, by tak mohl částice zachytit a zabránit jejich úniku do ovzduší, což by výrazně snížilo množství znečišťujících látek. Během testování tým z univerzit zjistil, že prototyp by byl schopný zachytit 60 % všech částic ve vzduch a uložit je do speciální kazety. Ta by následně mohla být vyprazdňována při pravidelných návštěvách servisu.

Mimo vlastních produkovaných částic by navíc vysavač v případě úpravy mohl zachycovat i další drobné částice, a tak by vlastně každý automobil při svém provozu čistil městské ovzduší.

To, zda se podobný vynález časem stane povinnou výbavou všech nových vozidel zatím není jasné. Pro zlepšení ovzduší ve městech by to ale mohlo být výrazným přínosem.




Štítky: Auto Doprava Automobily Emise Prachové částice Ovzduší Pneumatiky Znečištění ovzduší