Letectví tvoří více jak tři procenta lidského příspěvku ke změně klimatu
Více jak tři procenta lidstvem produkovaného příspěvku ke globálnímu oteplování tvoří letecká doprava. Očekává se, že do budoucna bude její podíl stále růst pokud nedojde k jejímu omezení či výměně fosilních paliv, která současná letadla používají.

Podle britské univerzity v Readingu, jež provedla nový výzkum v oblasti změn klimatu má letecká doprava a to osobní či nákladní podíl až 3,5 procenta ze všech činností lidstva na změně klimatu.
Podle analýz specialistů z univerzity je zřejmé, že rychlý rozmach letecké dopravy v posledních dvaceti letech přináší zdvojnásobení podílu letecké dopravy na zvýšení globálních teplot.
Vědci ovšem v tomto unikátním výzkumu nehodnotili pouze vypouštěné emise oxidu uhličitého ale i oxidů dusíku a vliv kondenzačních stop a mraků ledových krystalů, které jsou tvořeny proudovými motory letadel.
Skleníkové plyny tvoří jen třetinu dopadů letectví na životní prostředí
Studie, kterou nyní vědci zveřejnili ve vědeckém časopise Atmospheric Environment se zaměřuje na období od roku 2000 do roku 2018. Není v ní tedy zohledněn současný celosvětový výpadek letecké dopravy kvůli pandemii COVID-19, který právě na leteckou dopravu má výrazný vliv. Jak vědci uvádí, v dlouhodobém měřítku je současná situace jen mírné zpomalení dlouhodobého trendu.
Odborníci v rámci výzkumu zjistili, že směs vodní páry, oxidu dusíku a
aerosolu tvoří v případě letecké dopravy až dvě třetiny dopadů na
životní prostředí. Jen třetina vlivů je pak tvořena emisemi
skleníkových plynů jakým je nejčastěji zmiňovaný oxid
uhličitý.
Vlaky jako čistší alternativa letecké dopravy
Vědci, kteří za studují stojí uvádí, že budou emise z letecké dopravy v budoucnu ještě vyšší a podíl na globálním oteplování tedy rovněž poroste. Jedním z řešení je tak snížení intenzity letecké dopravy, které je ale nepravděpodobné. Dalším řešením tak může být přechod na nová paliva v letectví, místo současných převažujících fosilních paliv.
Jako vhodnou obdobu letecké dopravy odborníci na klima často uvádějí tu
železniční, která sice nabízí nižší emise, ale pro některé
zejména delší cesty není tak vhodná a pohodlná. Na železnici se
navíc již brzy očekává další snížení již tak nízkých emisí a to
díky přechodu na vlaky s vodíkovým pohonem.
Ty již v současnosti nejsou ničím novým a tak v Německu nedávno
k současným vodíkovým vlakům představili i stavbu
nové vodíkové čerpací stanice. Na začátku roku 2022 Němci
očekávají, že každý den doplní až 14 vodíkových vlakových jednotek,
které tak ujedou až 1000 kilometrů na jedno čerpání.