Letectví tvoří více jak tři procenta lidského příspěvku ke změně klimatu

     
Nikola Stránská
6. 9. 2020 ▪ 08:51

Více jak tři procenta lidstvem produkovaného příspěvku ke globálnímu oteplování tvoří letecká doprava. Očekává se, že do budoucna bude její podíl stále růst pokud nedojde k jejímu omezení či výměně fosilních paliv, která současná letadla používají.

Letadlo s kondenzační stopou
Letadlo s kondenzační stopou

Podle britské univerzity v Readingu, jež provedla nový výzkum v oblasti změn klimatu má letecká doprava a to osobní či nákladní podíl až 3,5 procenta ze všech činností lidstva na změně klimatu.

Podle analýz specialistů z univerzity je zřejmé, že rychlý rozmach letecké dopravy v posledních dvaceti letech přináší zdvojnásobení podílu letecké dopravy na zvýšení globálních teplot.

Vědci ovšem v tomto unikátním výzkumu nehodnotili pouze vypouštěné emise oxidu uhličitého ale i oxidů dusíku a vliv kondenzačních stop a mraků ledových krystalů, které jsou tvořeny proudovými motory letadel.

Skleníkové plyny tvoří jen třetinu dopadů letectví na životní prostředí

Studie, kterou nyní vědci zveřejnili ve vědeckém časopise Atmospheric Environment se zaměřuje na období od roku 2000 do roku 2018. Není v ní tedy zohledněn současný celosvětový výpadek letecké dopravy kvůli pandemii COVID-19, který právě na leteckou dopravu má výrazný vliv. Jak vědci uvádí, v dlouhodobém měřítku je současná situace jen mírné zpomalení dlouhodobého trendu.


Odborníci v rámci výzkumu zjistili, že směs vodní páry, oxidu dusíku a aerosolu tvoří v případě letecké dopravy až dvě třetiny dopadů na životní prostředí. Jen třetina vlivů je pak tvořena emisemi skleníkových plynů jakým je nejčastěji zmiňovaný oxid uhličitý.

Vlaky jako čistší alternativa letecké dopravy

Vědci, kteří za studují stojí uvádí, že budou emise z letecké dopravy v budoucnu ještě vyšší a podíl na globálním oteplování tedy rovněž poroste. Jedním z řešení je tak snížení intenzity letecké dopravy, které je ale nepravděpodobné. Dalším řešením tak může být přechod na nová paliva v letectví, místo současných převažujících fosilních paliv.


Jako vhodnou obdobu letecké dopravy odborníci na klima často uvádějí tu železniční, která sice nabízí nižší emise, ale pro některé zejména delší cesty není tak vhodná a pohodlná. Na železnici se navíc již brzy očekává další snížení již tak nízkých emisí a to díky přechodu na vlaky s vodíkovým pohonem.


Ty již v současnosti nejsou ničím novým a tak v Německu nedávno k současným vodíkovým vlakům představili i stavbu nové vodíkové čerpací stanice. Na začátku roku 2022 Němci očekávají, že každý den doplní až 14 vodíkových vlakových jednotek, které tak ujedou až 1000 kilometrů na jedno čerpání.



Sdílejte článek  
       


Zdroj: Atmospheric Environment


Nejnovější z kategorie


Staré kotle jsou vysoce neekologické a zdravotně škodlivé.

Za 100 let bude na mapě vyšší podíl oceánů.

Následující roky budou podle Světové meteorologické organizace znovu ve znamení extrémních veder

Evropu letos v létě spálí africké teploty, ukazuje model

Británie chce pracovat na „nebezpečných“ experimentech se slunečním zářením

Trump „odstraňuje“ klimatickou změnu z vládních webů, vědci před tím varují

Brazílie odlesňuje další části Amazonského pralesa. Staví na nich dálnici pro klimatickou konferenci (ilustrační foto)

Mořského ledu rychle ubývá, v únoru nejvíce v historii měření

Unie bude tento týden představovat plán na revizi klimatických opatření do roku 2040

Odstoupení USA od Pařížské klimatické dohody je jen gesto, velký vliv mít nebude

Prodraží nová daň chov krav a prasat? Dánsko se ji chystá zavést jako první v Evropě

Už tak významné tlaky na snižování emisí by se podle EU měly ještě zpřísnit, firmy však tvrdí, že je to nereálné

EU zkoumá metody jak „poručit větru, dešti“ v případě, že by se nepodařilo zastavit změnu klimatu současnými způsoby

Sdílejte, než to smažou! Popírači klimatické změny zpomalují přijímání opatření proti dalším změnám klimatu

Klimatičtí aktivisté v Rakousku končí s protesty. Nemají podle nich už dále smysl

V horku se v USA víc střílí, ukázala studie

Stanou se dvě kávy denně luxusem, který si bude moci dovolit málokdo?

Horka ročně zabijí statisíce lidí, situace v Evropě je nejhorší

Unikající metan může být ještě větší problém než oxid uhličitý, zatím se o něm ale příliš nemluví

Současná horka jsou jen „ochutnávkou budoucnost“

Některá oblíbená místa k ochlazení možná v příštích letech skončí

Speciální mapa ukáže, jak velké teplo nás v budoucnu čeká

António Gutteres při projevu v Americkém muzeu přírodní historie

Má zákaz spalovacích motorů smysl ve srovnání s jinými zdroji emisí

Magická hranice oteplování podle vědců padla

Extrémní klima a vysoké teploty v roce 2023 by se letos mohly ještě zhoršit

Evropská komise přitvrdí. Navrhne nové cíle snižování emisí do roku 2040

Některá tepelná čerpadla čekají úpravy (ilustrační foto)

Graf znázorňující oteplování planety

Budou nová opatření na snížení emisí ještě přisnější?



Nejnovější
Nejnovější