V Británii vyjel do provozu první vodíkový vlak
Ve Velké Británii vyjela do testovacího provozu vlaková jednotka HydroFLEX, kterou sestrojila univerzita v Birminghamu společně s drážní společností Porterbrook. Vývoj trval dva roky a přišel na více jak 22 milionů korun.
Velká Británie slaví velký úspěch, na její hlavní vlakovou trať totiž vyjela první vodíková vlaková jednotka, která navíc byla v británii i kompletně sestrojena.
Vývoj trval přes dva roky, provoz s cestujícími se očekává v roce 2023
Nová souprava, která byla pojmenována HydroFLEX pochází z dílny vlakové společnosti Porterbrook a univerzity v Birminghamu. Vlak vznikl hlavně díky podpoře ministerstva dopravy, které poskytlo grant ve výši 750 000 liber (22,2 milionu korun). Vývoj nového vlaku trval více jak dva roky.
Vlak bude prozatím provozován pouze v testovacím provozu, ministr dopravy
Grant Shapps ale doufá, že by měly první vodíkové vlaky začít
vozit cestující v roce 2023.
Vývoj vlastních vodíkových jednotek je pro zemi důležitý i z hlediska
brexitu, kvůli kterému by británie v budoucnu nemohla tak
snadno využít přístup k současným vodíkovým jednotkám, který vyvíjí
například francouzský Alstom. Vlastní vodíkové vlaky ji tak mohou zajistit
konkurenceschopnost i nová pracovní místa v zemi.
Nové vodíkové vlaky země využije hlavně na velkém množství
neelektrifikovaných tratí, které doteď musí obsluhovat neekologické
naftové jednotky. Právě ty by měl vodík do budoucna úplně nahradit a
pomoci tím i ke splnění cílů v oblasti klimatu.
Vodíkové jednotky totiž oproti těm na motorovou naftu neprodukují žádné
emise skleníkových plynů.
Vodíkové jednotky už využívá Německo, Rakousko je testuje
Právě absence produkce skleníkových plynů a vysoká efektivita vodíku vyrobeného z obnovitelných zdrojů stojí i za velkým úspěchem vodíku v Německu. Právě tam už se nyní staví nová čerpací stanice, která by měla podpořit další rozvoj vodíkové vlakové dopravy na okolních tratích.
Do testů vodíkových vlaků se před nedávnem pustilo i Rakousko, to má
v plánu nyní otestovat
jednotky Coradia iLint od firmy Alstom na horských
tratích a následně v budoucnu také nahradit naftové jednotky.
Vodík je v železniční dopravě dlouhodobě vítanou změnou a náhradou za
naftové motory. Měl by totiž přinést velkou ekologizaci i na tratích,
které nejsou elektrifikované.