EnergoZrouti.cz

Rakousko vstupuje do nové éry železniční dopravy, spouští provoz vodíkových vlaků

  
Martin Bárta
11. 9. 2020 ▪ 15:39

Rakousko začne ode dneška testovat vodíkové vlakové jednotky na svých tratích. Francouzská společnost Alstom chce vyzkoušet jejich fungování v náročných horských podmínkách ale ukázat i budoucnost bezemisní vlakové dopravy.

Vodíkový vlak Alstom
Vodíkový vlak Alstom
Foto: Alstom

Coradia iLint – tak zní název prvního osobního vlaku na světě, který je poháněn elektrickou energií vyráběnou z vodíkových palivových článků. Právě ten se nyní přesune do Rakouska, kde bude na pravidelných linkách vozit cestující.

Až do konce listopadu se tak budou moci cestující rakouské železnice ÖBB svézt touto jednotkou, která už má za sebou velmi úspěšnou premiéru v Německu. Tam těchto jednotek dodala francouzská společnost Alstom, která je jejich výrobcem už přes 40 kusů.

Právě Německo už má za sebou dlouhodobější testování vodíkových vlaků a v současnosti pomalu jejich počty na svých kolejích rozšiřuje. Nedávno tak v Bremervoerde v Dolním Sasku zahájili výstavbu čerpací stanice na vodík. Právě ta bude určena pro čtrnáct vlakových jednotek, které budou či jsou již dnes na okolních tratích nasazeny.

V Německu už vodíkové jednotky najezdily přes 180 tisíc kilometrů

Alstom, který své vlakové jednotky na vodík testoval na severu Německa během let 2018 až 2020 a dá se říci, že s velkým úspěchem je nyní nasadí na tři měsíce v Rakousku. Tam bude jednotka Coradia iLint nasazena na ty nejnáročnější trasy, aby se otestovalo její fungování i ve velmi náročných podmínkách horských tras.


První vodíkové vlaky nasadila společnost Alstom jak již bylo zmíněno v roce 2018, tehdy s nimi byla půl druhého roku osobní doprava v Dolním Sasku. Vlaky na těchto tratích najely více jak 180 000 kilometrů.


Vodík je považován za palivo budoucnosti nejen pro pohon vlakových jednotek, u kterých by mohl nahradit současné soupravy s pohonem na motorovou naftu, která bude do budoucna vyřazována kvůli své nešetrnosti vůči klimatu. Vlaky s vodíkovým pohonem by tak v budoucnu mohly najít své uplatnění hlavně na tratích, které nejsou elektrifikované a jejich elektrifikace by neměla ekonomický smysl.

Vlaky na vodík pomohou snížit emise z dopravy

Velkou výhodou vodíkových vlaků je jejich bezemisní provoz, výroba energie z vodíku totiž produkuje pouze vodu a vodní páru. Díky elektrickému pohonu získanému z palivových článků je následně vlak poháněn tichými elektromotory což ocení cestující ale i lidé, kteří mají svá obydlí v okolí vlakových tratí.


Vlaková doprava je obecně považována ze jednu z nejekologič­tějších variant hromadné přepravy osob i nákladu a má mnohem nižší emise skleníkových plynů oproti dopravě letecké či dopravě osobními automobily. Elektrifikované tratě a vodíkový pohon ji do budoucna mohou zajistit ještě nižší vliv na životní prostředí, a tak se dá očekávat její preference a ekonomická podpora ze strany politiků a vlád.




Zdroj: TZ Alstom