EnergoZrouti.cz

Přichází vystřízlivění? Německé elektromobily nikdo nechce kupovat

  
Martin Bárta
5. 2. 2024 ▪ 13:13

Přichází vystřízlivění německých výrobců automobilů kolem elektromobility? Statistiky hovoří jasně, o vozidla je menší zájem, než by značky očekávaly, vývoj jde pomalu a v technologiích tradiční automobilky dohání ještě nedávno neznámé značky.

Přichází do německých automobilek vystřízlivění z elektromobility?
Přichází do německých automobilek vystřízlivění z elektromobility?
Foto: Unsplash

Mezi německými automobilkami začíná v posledních měsících panovat nálada, která by se dala popsat jako vystřízlivění. Vystřízlivění po patnácti letech vývoje elektromobilů, které ale nepřinášejí takové výsledky, jak by místní automobilový průmysl očekával. Ambiciózní cíle, jako je nasazení 15 milionů elektromobilů na německé silnice do roku 2030 se tak zdají být v nedohlednu. Současný stav naznačuje, že dosaženo bude spíše sedmi milionů, přičemž jen optimisté vidí možnost dosáhnout hranice 10,5 milionu.

Tento trend ilustruje například rozhodnutí čínského výrobce baterií CATL, který v Německu plánoval výstavbu své třetí továrny na baterie, ale kvůli nízké poptávce po elektromobilech ji vzdal. Stejně tak je to i jasně viditelné na výrobě největší německé automobilky Volkswagen, která na slabé prodeje elektromobilů zareagovala přechodem ze třísměnného na dvousměnný provoz ve své továrně v německém Cvikově.

Tato situace vyvolává otázku, zda němečtí výrobci automobilů, tradičně závislí na spalovacích motorech, skutečně přijali strategii elektromobilů, nebo zda se jen opatrně přizpůsobují nové realitě. Šéfové vývoje u Mercedesu a Audi, Markus Schäfer a Hildegard Wortmann, podle serveru Auto-Motor und Sport zdůrazňují svůj závazek k elektromobilitě. Avšak nahlédnutí pod pokličku ukazuje, že doby, po jakou chtějí automobilky udržovat tradiční spalovací motory, se prodlužují a plány na aktualizace modelů se nečekaně rozšiřují.

Mercedes, který čelí kritice za ne zcela důsledný design své nové modulární platformy MMA, má přitom v rukávu důležité eso. Ve spolupráci s Geely, jedním z hlavních akcionářů, se chystá využívat čtyřválcové motory v hybridních modelech. Tento krok, který se týká i dalších značek jako Volvo a Lynk & Co, naznačuje, že přechod k elektromobilitě není pro Mercedes prioritou. Na druhé straně, BMW prozatím neohlásilo podobné plány a zdá se, že vsadilo na čistě elektrický pohon.

Přístup německých výrobců k elektromobilitě by se dal označit za rozmazlený. Je otázkou, zda výrobci nezůstávají zaseknutí na křižovatce, místo aby se vypravili správným směrem. Cílem je dekarbonizace dopravy, což vyžaduje odvážné kroky a inovace. Zatímco čistě elektrické značky jako Tesla neúnavně pracují na vývoji lehčích, efektivnějších a rychleji nabíjejících vozidel, němečtí výrobci se zdají být zdrženliví a riskují, že je doba předběhne.

Zdráhání Německa v přijetí elektromobilů má své důsledky. Zákazníci jsou nespokojení, vývoj baterií zaostává, zaměstnanci touží po návratu ke slavným dnům spalovacích motorů a chybí strategie ekonomické politiky. Elektromobil sice globálně na scénu vstupuje, ale němečtí výrobci se musí rychle přizpůsobit, aby neztratili významnou část trhu. Zda a kdy elektromobily plně nahradí spalovací motory, může být vedlejší, ale pro německé výrobce je nezbytné, aby v oblasti elektromobility dosáhli úspěchu.




Štítky: Auto Elektromobily Německo Doprava Elektromobilita Volkswagen Audi Mercedes-Benz