Elektromobily nebudou spásou pro ovzduší, řešením je redukce osobní dopravy
Elektromobily jsou považovány za spásu pro globální ovzduší, bude tomu ale tak? Podle odborníků i po zákazu spalovacích motorů zůstane velké množství nevyřešených otázek, na které by měla odpovědět hlavně hromadná doprava.
Zpravodajské servery, televizní kanály či denní tisk se v posledních měsících stále více plní články s výhrůžnými titulky varujícími před dopady klimatické změny. Ty má na svědomí průmysl, doprava ale i mnoho dalších lidských činností. Nejčastěji je ovšem v hledáčku médií, ale i odborníků hlavně využívání spalovacích motorů v dopravě. V té se sice plánují velké změny přechodem na elektromobilitu, podle ekologických aktivistů by ale mělo být řešení úplně jinde.
Elektromobily nebudou kouzelnou hůlkou na ovzduší
Samozřejmě nelze popírat, že automobilová doprava tvoří významnou část z emisí skleníkových plynů ale i dalších emisních látek, které jsou škodlivé nejen pro planetu ale i člověka, zvířata a rostliny. Jak ukazují data Evropského parlamentu, tak zatímco emise CO2 z průmyslu, energetiky, bydlení ale třeba i zemědělství od roku 1990 klesají, u dopravy není významný pokles stále viditelný.
I z tohoto důvodu tak jsou automobily se spalovacím motorem a tedy v tomto ohledu jejich zákaz stále častěji považován za klíč ke snížení emisí skleníkových plynů a částic polétavého prachu. A jak poslední měsíce či roky dokazují, řešením podle mnoha dat bude elektromobilita, která je zároveň stále častěji skloňovaná jako „zázračné řešení“ osobní dopravy.
Jak ale uvádí Sarah Woolnoughtová z britské Lung Foundation, tedy charity věnující se zdraví plic na serveru The Guardian, elektromobily nebudou žádnou kouzelnou hůlkou, která by vyřešila problémy se znečištěním ovzduší.
Od masivního rozšíření elektromobilů se totiž čeká rychlý pokles emisí oxidu uhličitého, k čemuž nejspíš tak rychle nedojde. Jak například uvedla švédská automobilka Volvo, při výrobě jejich elektrického modelu C40 Recharge vzniká až o 70 procent více emisí CO2 než je tomu u modelu XC40 se spalovacím motorem. Tato hodnota se ale podle firmy po nájezdu přibližně 77 tisíc kilometrů s využitím energetického mixu EU srovná a elektrický vůz se dostane na hodnoty spalovacího motoru.
Nejen oxid uhličitý vytváří emise z aut
Ekologové i další odborníci ale dále upozorňují, že doprava stojí nejen za emisemi skleníkových plynů ale i dalších emisních látek, které stojí za znečištěním ovzduší a zdravotními obtížemi. Mezi tyto látky patří hlavně prachové částice PM 10 a ještě nebezpečnější částice PM 2.5. Ty totiž pronikají až do krevního řečiště kam přináší toxické látky v dlouhodobém měřítku velmi škodlivé pro zdraví.
A právě elektromobilita, která by měla emise snižovat tak bude fungovat možná pouze na emise skleníkových plynů, další toxické částice ale budou vypouštěny i nadále.
Jisté tedy je, že nejen Evropa ale i další světové velmoci by se měly v rámci svých programů na ozelenění planety více věnovat i dalším oblastem, které stojí za zdravotními potížemi lidí i zvířat. Právě klimatická krize by totiž měla být impulsem pro rychlejší vývoj nejen v oblasti snižování emisí skleníkových plynů.
Řešení? Hromadná doprava
Řešení emisí z osobní chcete-li individuální dopravy je pak pro mnoho odborníků zřejmé na první pohled. Hromadná doprava. Právě silnější rozšíření hromadné dopravy ať už jde o autobusy, tramvaje či vlaky by mělo v budoucnu pomoci ke zlepšení životního prostředí nejen redukcí emisí skleníkových plynů ale i prachových částic. Města by si tak ulevila od dlouhých kolon a špinavého prostředí vznikajícího nejen z výfuků automobilů se spalovacím motorem, ale potažmo i prachových částic z elektromobilů z opotřebení brzd nebo pneumatik.
Jistě, dalo by se říci, že i z autobusů hromadné dopravy vznikne velké množství emisí jak skleníkových plynů tak i prachových částic. Jak ale ukazují mnohé výzkumy na toto téma, znečištění je vždy menší než u osobní dopravy. S přechodem na autobusy poháněné vodíkem či elektřinou si navíc můžeme jednu položku ze seznamu a to emise CO2 odškrtnout alespoň při provozu těchto vozidel na silnici.
Jak uvádí data americké asociace pro veřejnou dopravu. Jediný člověk, který na přibližně 30 kilometrů dlouhé trase do práce využije hromadnou dopravu oproti osobnímu autu, sníží roční emise CO2 více jak 21 tun, což je přibližně 10 % všech emisí produkovaných typickou americkou domácností.
Zdá se tak, že od elektromobilů v současnosti očekáváme velké zázraky. Ty ale alespoň v některých oblastech vůbec nepřijdou nebo nebudou dostatečné pro razantní změny. Největší změna tak přijde v okamžiku, kdy lidé dokáží sami omezit svůj komfortní způsob života a omezit se ve prospěch celé země.