Spalovací motory v Norsku vymírají i přes to, že země je největším evropským těžařem ropy

     
Lenka Nováková
25. 9. 2021 ▪ 20:49

Spalovací motory v Norsku už hrají v nových registracích méně jak 10 %. V příštím roce by tak mohlo být už 100 % nových vozidel hybridních či na elektřinu. A to i přes to, že Norsko je největším evropským těžařem ropy.

Jeden z nejprodávanějších elektromobilů - Tesla
Jeden z nejprodávanějších elektromobilů - Tesla
Foto: Vlad Tchompalov / Unsplash

Ačkoliv je Norsko největším těžařem ropy v celé Evropě, jeho obyvatelé podle posledních statistik nepatří zrovna mezi příznivce jejího širokého využívání. Ve stále větší míře se totiž v zemi rozmáhají elektromobily, které dnes stojí za většinou nově registrovaných vozidel. Někteří už navíc očekávají, že v příštím roce by podíl elektromobilů a hybridů na nových registracích mohl dosáhnout až 100 procent.

Ekonomika stojí na ropě, i když to tak nevypadá v nových autech

Jelikož norská ekonomika stojí ve velké míře na ropných nalezištích, kterých je v okolí země obrovské množství, málokdo by očekával, že samotní obyvatelé země nebudou jejími fanoušky. Norsko je sice známé tím, že část financí získaných od roku 1995 právě z těžby ropy odvádí do speciálních fondů často nazývaných „Fondy budoucnosti“. Země tak dlouhodobě ukládá, ale i investuje značné prostředky, které mají sloužit pro obnovu i v době post-ropné.

I přes to, že je ekonomika Norska ve velké části závislá právě na ropě, bude zároveň podle všeho nejspíš i první ekonomikou, která bude mít už v příštím roce téměř 100 % podíl všech nově zaregistrovaných vozidel, která nebudou plně poháněna ropnými produkty.

Jak uvádí server Electrek věnující se elektromobilitě, hybridy a elektromobily by už od dubna 2022 mohly stát téměř za 100 procenty nových registrací osobních automobilů. To tedy ukazuje, že poptávka země po vozidlech s nižšími či nulovými emisemi skleníkových plynů je obrovská.

Už za čtyři roky zákaz nafty a benzínu, bude ale vůbec potřeba?

Severská země by tak nakonec mohla už od roku 2025 úplně přestat povolovat prodej nových aut s konvenčními spalovacími motory. Otázkou ovšem zůstává, zda jejich zákaz bude vůbec nutný, když v zemi o ně spotřebitelé již nyní nejeví přílišný zájem.

Jen za prvních osm měsíců letošního roku tvořily automobily na naftu a benzín méně než 10 procent registrací z více jak sto deseti tisíc nově registrovaných osobních automobilů. Pokud tak trend bude pokračovat, automobily se spalovacími motory v zemi „vymřou“ už na začátku příštího roku.

Jak zároveň uvádí server Electrek, v zemi vede hlavně automobilka Tesla, která jen s modelem 3 zaznamenala letos už 7048 registrací. První vozidlo v žebříčku nejprodávanějších vozidel, která ale nejsou hybridní ani nejezdí na elektřinu uloženou v bateriích je umístěné až na 38. místě s 678 registracemi a je jím Volkswagen Tiguan.

Než ale automobily s konvenčními palivy v Norsku skončí úplně, uplyne nejspíš ještě dlouhá řádka let. Velká část nových automobilů je sice na jiný pohon než standardní spalovací motor – auta, která ale byla prodána dosud a tento typ paliva mají zatím statistiky v celkovém počtu vozidel vyhrávají.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Auto Norsko Ropa
Zdroj: RED, Electrek




Nejnovější z kategorie


Meta rozhodla o ukončení Messengeru na Facebooku

Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

WhatsApp překvapí i běžné uživatele.

Kolik času na telefonu je zdravé.

Mobil pro seniory pod 2 tisíce

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Elektrická motorka Verge TS PRO

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)



Nejnovější
Nejnovější