Mladoboleslavská Škoda chce redukovat plast, testuje balení dílů do kukuřičné fólie

  
Nikola Stránská
10. 9. 2020 ▪ 18:41

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto se stejně jako další společnosti chce zasadit o snížení množství produkovaných plastů. Pro balení svých dílů, které odesílá do Indického závodu chce proto používat folii z kukuřičného škrobu.

Balení automobilových dílů do biologicky rozložitelných fólií
Balení automobilových dílů do biologicky rozložitelných fólií
Foto: Škoda Auto

Lahve všeho druhu, sáčky, obaly potravin, oblečení a tisíce dalších výrobků s kterými se každodenně setkáváme obsahují plast. Právě tohoto materiálu je ale na světě obrovský přebytek, končící na skládkách a bohužel i v oceánech.

Spousta světových iniciativ a ekologických organizací se každý den snaží hledat nové způsoby jak množství plastových obalů redukovat a také odstraňovat právě z vodních zdrojů, řek a oceánů v kterých je plastů enormní množství. Podle posledních výzkumů by dokonce mohla do roku 2040 přibýt v oceánech až 1 miliarda tun plastového odpadu, který je nebezpečím pro životní prostředí.

Nejlepší plast je ten, který se vůbec nevyrobí

Stále více světových společností si tak uvědomuje, že nejlepší plastový obal je ten, který vůbec nevznikne. Před nedávnou dobou tak vznikla i iniciativa, která si dala za úkol nahradit plasty biologicky rozložitelnými materiály a také zvýšit podíl recyklovaných plastů ve výrobcích. K tomuto plánu už se připojili velké nadnárodní korporace jako je Coca-Cola, Unilever, Nestlé a mnoho dalších.


Sice mimo tuto iniciativu ale v podobném duchu se připojuje i Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto, ta běžně expeduje tisíce různých dílů pro automobily, které jsou sestavovány v zahraničních závodech jako je ten v indickém Púne. V rámci svého aktuálního pilotního projektu by tak Škoda chtěla snížit množství plastů, které jsou pro balení těchto dílů nyní využívány a nahradit je biologicky rozložitelným materiálem.

Obaly musí splnit přísné nároky na kvalitu během přepravy a uskladnění

Tím by měla být kompostovatelná fólie z kukuřičného škrobu. Jelikož jsou u automobilových dílů velmi přísné nároky na kvalitu, musí být zajištěna jejich stabilita i během přepravy, oddělení Škody zabývající se logistikou tak muselo najít materiál, který zajistí uskladnění tak, aby nedošlo k poškození dílů a aby nemohl díl během kontejnerové přepravy na moři trpět korozí.


Nový materiál, který nyní Škoda testuje by tak měl měsíčně ušetřit až 500 kilogramů plastových fólií, které jsou na balení běžně využívány. Fólie je navíc plně kompostovatelná během tří až šesti měsíců – závod Škody v Indii ji tak využije jako hnojivo pro stromy v logistickém parku.


V pilotním projektu bude nyní automobilka až do června 2021 testovat, zda je obal vhodný i pro dlouhodobé použití. Pro společnost spadající do koncernu Volkswagen tak jde o další projekt snižování svých ekologických stop. Nedávno automobilka představila i své plány s továrnou ve Vrchlabí, která by se ještě do konce letošního roku měla stát uhlíkově neutrální díky její modernizaci, ale i kompenzaci pomocí takzvaných uhlíkových kreditů.




Zdroj: RED, Škoda Auto