Mladoboleslavská Škoda chce redukovat plast, testuje balení dílů do kukuřičné fólie
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto se stejně jako další společnosti chce zasadit o snížení množství produkovaných plastů. Pro balení svých dílů, které odesílá do Indického závodu chce proto používat folii z kukuřičného škrobu.
Lahve všeho druhu, sáčky, obaly potravin, oblečení a tisíce dalších výrobků s kterými se každodenně setkáváme obsahují plast. Právě tohoto materiálu je ale na světě obrovský přebytek, končící na skládkách a bohužel i v oceánech.
Spousta světových iniciativ a ekologických organizací se každý den snaží hledat nové způsoby jak množství plastových obalů redukovat a také odstraňovat právě z vodních zdrojů, řek a oceánů v kterých je plastů enormní množství. Podle posledních výzkumů by dokonce mohla do roku 2040 přibýt v oceánech až 1 miliarda tun plastového odpadu, který je nebezpečím pro životní prostředí.
Nejlepší plast je ten, který se vůbec nevyrobí
Stále více světových společností si tak uvědomuje, že nejlepší plastový obal je ten, který vůbec nevznikne. Před nedávnou dobou tak vznikla i iniciativa, která si dala za úkol nahradit plasty biologicky rozložitelnými materiály a také zvýšit podíl recyklovaných plastů ve výrobcích. K tomuto plánu už se připojili velké nadnárodní korporace jako je Coca-Cola, Unilever, Nestlé a mnoho dalších.
Sice mimo tuto iniciativu ale v podobném duchu se připojuje
i Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto, ta běžně expeduje
tisíce různých dílů pro automobily, které jsou sestavovány
v zahraničních závodech jako je ten v indickém Púne. V rámci svého
aktuálního pilotního projektu by tak Škoda chtěla snížit
množství plastů, které jsou pro balení těchto dílů nyní
využívány a nahradit je biologicky rozložitelným materiálem.
Obaly musí splnit přísné nároky na kvalitu během přepravy a uskladnění
Tím by měla být kompostovatelná fólie z kukuřičného škrobu. Jelikož jsou u automobilových dílů velmi přísné nároky na kvalitu, musí být zajištěna jejich stabilita i během přepravy, oddělení Škody zabývající se logistikou tak muselo najít materiál, který zajistí uskladnění tak, aby nedošlo k poškození dílů a aby nemohl díl během kontejnerové přepravy na moři trpět korozí.
Nový materiál, který nyní Škoda testuje by tak měl měsíčně
ušetřit až 500 kilogramů plastových fólií, které jsou na
balení běžně využívány. Fólie je navíc plně kompostovatelná během
tří až šesti měsíců – závod Škody v Indii ji tak využije
jako hnojivo pro stromy v logistickém parku.
V pilotním projektu bude nyní automobilka až do června 2021 testovat, zda
je obal vhodný i pro dlouhodobé použití. Pro společnost spadající do
koncernu Volkswagen tak jde o další projekt snižování svých ekologických
stop. Nedávno automobilka představila i své plány s továrnou ve Vrchlabí,
která by se ještě do konce letošního roku měla stát uhlíkově
neutrální díky její modernizaci, ale i kompenzaci pomocí takzvaných
uhlíkových kreditů.