Slovenské obchody mohou ode dneška prodávat už pouze zálohované PET lahve a plechovky
Slovenské obchody mohou od začátku července prodávat už pouze zálohované PET lahve a plechovky. Slovenský program vratných nápojových obalů tak vstupuje do další fáze. V té první, která odstartovala na začátku roku už Slováci vrátili přes 260 milionů obalů.
1. července vstoupilo na Slovensku zálohování nápojových obalů do další fáze. Od tohoto data totiž obchodníci smí v regálech svých obchodů nabízet už pouze jednorázové obaly, které jsou zařazené do systému zálohování. Zálohování jednorázových plastových obalů přitom v zemi odstartovalo už na začátku roku, dosud ale bylo možné prodávat i PET lahve, které nebyly zálohované.
Slovensko se tak podle Ministerstva životního prostředí stalo první zemí ve střední Evropě, která spustila zálohování jednorázových plastových obalů. Zálohované plastové lahve sice v zahraničí nejsou ničím novým a lze je už dlouhé roky najít třeba v Německu. Tam jde ale o plastové lahve o vyšší gramáži, které se opětovně využívají.
Ačkoliv zálohování jednorázových plastových lahví na Slovensku má i občasné problémy v podobě nefunkčních automatů pro jejich vracení, projekt je zatím úspěšný. Jen za půl roku fungování se totiž u našich sousedů vrátilo přes 264 milionů nápojových obalů na 2 638 odběrných místech. Většina z těchto míst je tvořena právě automaty.
„Zálohování přineslo na Slovensko významnou změnu v tom, jak si společnost uvědomuje zodpovědnost za krajinu kolem nás“ řekla Mária Trčková, generální ředitelka Správce zálohového systému.
Snahy o zavedení zálohového systému se už dlouhé roky řeší i v Česku. Oproti našim sousedům zde ale není k celoplošnému zavedení systému vratných PET lahví politická podpora. Už v současnosti ale fungují v tuzemsku systémy některých výrobců nápojů, kteří lahve prodávají s vratnou zálohou. Příkladem může být Mattoni, která ve spolupráci s on-line prodejcem potravin Košík.cz nabízí své minerální vody ve vratných plastových lahvích. Firmy se ale v poslední době vracejí více i ke sklu, které je snadno opětovně použitelné. Toho využívá například společnost Kofola, která ve vratných skleněných obalech nabízí svůj kolový nápoj pod stejnojmenným názvem nebo značku Vinea a Rajec.