Bioodpad z Mladoboleslavska bude končit v nové bioplynové stanici. Vyrobený plyn bude pohánět autobusy MHD
V Mladé Boleslavi odstartuje během několika týdnů testovací provoz nové bioplynové stanice. Ta by měla využíváním bioodpadu vyrábět plyn pro pohon autobusů městské hromadné dopravy.
Už v příštích letech by se obyvatelé Mladé Boleslavi měli dočkat ekologického pohonu autobusů městské hromadné dopravy, který se navíc bude přímo ve městě vyrábět. Už v současnosti autobusy MHD využívají stlačený zemní plyn CNG. Nově si ho ale díky moderní bioplynové stanici bude město samo vyrábět ve formě plynu bioCNG získaného z bioodpadu ze škol, domácností nebo restaurací.
V nové bioplynové stanici, jejíž roční testovací provoz by měl odstartovat už během několika týdnů tak bude vznikat biometan právě z biologického odpadu nejen z Mladé Boleslavi, ale i okolních obcí.
Vyrobený bioplyn pak budou moci využívat jak autobusy městské hromadné dopravy, tak i vozy určené na svoz samotného odpadu. Městu tak nová bioplynová stanice zajistí větší míru nezávislosti na dodávkách ruského zemního plynu nebo nafty. To by tak mohlo pomoci i snížit náklady na provoz hromadné dopravy, které v současné době díky vysokým cenám CNG vzrůstají i u většiny dalších dopravních podniků po celém Česku.
Přebytky z výroby plynu z bioplynové stanice, které nevyužijí dopravní prostředky pak poputují přímo do plynárenské soustavy, kde nahradí nebo doplní zemní plyn, čímž dojde ke snížení jeho ekologické stopy.
„Tato bioplynová stanice ročně zpracuje 25 000 tun biologicky rozložitelných odpadů. Vznikne tak přibližně 2 500 000 m3 bioplynu za rok. Část bioplynu bude využita v kogenerační jednotce, která zásobuje technologii elektrickou a tepelnou energií. Jinak řečeno, provoz stanice zajistíme také z bioplynu,“ řekl Radek Lizec, jednatel společnosti Compag Mladá Boleslav, která bude areál provozovat.
Technologie moderní bioplynové stanice v průmyslové zóně Plazy v Mladé Boleslavi umožní i zpracování biologicky rozložitelných odpadů živočišného původu, jelikož bude obsahovat zařízení pro pasterizaci patogenních mikroorganismů.
Výstavba bioplynky vyjde celkem na více jak 415 milionů korun, část z projektu ale pokryjí dotace. Ostrý provoz by měl být zahájen v listopadu 2023.
Plány na výstavbu bioplynové stanice mají i v Liberci
S myšlenkou výstavby bioplynové stanice, která by řešila problém s bioodpadem už před nějakou dobou přišli i politici v Liberci. Město totiž v současnosti sbíraný bioodpad nákladně vyváží až do zhruba čtyřicet kilometrů vzdálené Mimoně.
Původně tak město mělo v plánu hlavně vznik vlastní kompostárny, která by umožnila přijímat více biologického odpadu a nevozit jej desítky kilometrů. Následně ale někteří zastupitelé začali prosazovat právě výstavbu bioplynové stanice, která by stejně jako v Mladé Boleslavi mohla dodávat i bioCNG určený pro provoz autobusů městské hromadné dopravy.
„Z odpadů z domácností díky bioplynové stanici vznikne bio CNG, které bude využíváno k pohonu našich autobusů MHD a také ke snížení závislosti na fosilních palivech dodávaných ze třetích zemí,“ vysvětlil plány náměstek primátora Jiří Šolc pro server Liberecká drbna.