Výrobci lžou o ekologii svých produktů, pomoci by s tím měl digitální produktový pas Evropské unie
Stále více výrobců využívá takzvaného greenwashingu, kterým zlepšují renomé svých produktů i své značky. Už od příštího roku by ale proti tomu měl bojovat digitální produktový pas Evropské unie. Podpořit by měl i opětovné využívání výrobků.
Už na začátku příštího roku by chtěla Evropská unie uvést do provozu „digitální produktový pas“, ten by měl obsahovat informace o složení výrobku, jeho opravitelnosti, ale i ekologické stopě. Unie tak chce zabránit takzvanému greenwashingu a zvýšit skutečnou trvanlivost výrobků.
Hlavním cílem je tak shromáždit nejdůležitější informace o složení výrobku tak, aby jej všichni uživatelé v řetězci mohli snadno opětovně používat ,ale i správně vytřídit po konci jeho životnosti. To by mělo unii pomoci dosáhnout na další snížení emisí skleníkových plynů díky redukci spotřeby.
Právě velké množství vlivů na životní prostředí má totiž svůj počátek právě v neustálé produkci dalších výrobků. Ty ale na konci své životnosti nejsou recyklovatelné a tedy znovu využitelné a často mohou být i hrozbou pro životní prostředí. Snížená spotřeba materiálů na produkci těchto výrobků by měla tyto potíže omezit.
Zavedení digitálního produktového pasu by ale prospělo i v boji proti greenwashingu. Právě greenwashing se v posledních měsících stává stále častěji skloňovaným termínem kvůli snaze mnoha organizací o to nabízet své výrobky s nádechem ekologičnosti. U mnoha firem ale bývá informace o tom, že je produkt ekologický a absolutně šetrný vůči životnímu prostředí jen jakousi dezinformací, která má za cíl zvýšit zájem o zboží a také zlepšit renomé firmy samotné.
„Plán je dostatečně komplexní a zároveň uskutečnitelný. Pokud se chceme postarat o to, že naše planeta bude místo k životu i pro naše děti, musíme méně plýtvat jídlem, recyklovat více obalů a snížit odpady ve stavebnictví. Až 35 % nich se vyprodukuje právě v této oblasti. Stejně tak podporuji i omezení mikroplastů, které mají negativní vliv na životní prostředí. Udržitelná budoucnost naší společnosti má mou jasnou podporu,“ uvedl na Facebooku České pirátské strany místopředseda Evropského parlamentu Marcel Kolaja.
Mimo řešení marketingového greenwashingu by tak mělo být pro spotřebitele mnohem jednodušší zjistit, jak jednotlivé produkty dále využít a jak je případně co nejlépe odevzdat k šetrné likvidaci. Výsledný tlak na výrobce by pak mohl přispět k tomu, aby se zvýšila míra výrobků jež jsou recyklovatelné. Právě těch je totiž v současnosti jen minimální množství a tak výrobky většinou ihned po prvním použití končí mezi odpadem.