Elektromobily Škoda budou od příštího roku umět napájet elektřinou celý dům
Už v příštím roce se koncernové elektromobily dočkají nové funkce. Mimo nabíjení ze sítě ji tam budou umět i vracet. To by mohlo pomoci s řešením špiček v energetické síti a výkyvů způsobených obnovitelnými zdroji energie.
Podle člena představenstva Volkswagenu Thomase Ulbrichta, který získal server Handelsblatt by už od ledna příštího roku měly koncernové vozy na platformě MEB podporovat technologii V2G, tedy Vehicle-to-grid. Vozy tak budou umět nejen v případě výpadku napájení dodávat energii do domů i přenosové sítě.
Technologii podporuje i ENYAQ z Mladé Boleslavi
Obousměrnou technologii nabíjení, která umožní automobil jak nabíjet tak s ním zajišťovat energii pro dům či přímo distribuční síť už dříve testovalo koncernové Audi. V březnu letošního roku pak Volkswagen uvedl, že se mu podařilo technologii obousměrného nabíjení baterií typu V2G dovést do zdárného konce. Nynější informace od člena představenstva tak jen potvrzují domněnky o implementaci technologie.
Podle vyjádření Ulbrichta jsou nyní testovací vozidla v provozu a firma je tak v posledních fázích příprav technologie. Počínaje lednem příštího roku bude každý elektromobil koncernu postavený na platformě MEB schopen nejen nabíjení z elektrické sítě, ale také ji tam vracet.
Na platformě MEB jsou tak v současné době stavěny jak elektromobily Volkswagen, Audi tak i Seat či Škoda. Právě u mladoboleslavské značky je na platformě postaven první plně elektrický vůz Škoda ENYAQ iV. I ten by tak mohl zákazníkům sloužit jako záložní zdroj elektrické energie.
Navíc se dá očekávat, že při přibývajícím počtu elektromobilů se šance brzy chytí energetické firmy, které automobily využijí jako zdroj pro vykrývání špiček v energetické přenosové síti. Právě výkyvy v energetických sítích jsou stále více způsobovány rozmachem solární a větrné energie. Další zavírání uhelných elektráren a rozmach tohoto typu energie bude klást větší nároky na energetickou síť a využívání elektřiny z elektromobilů by mohlo pomoci s řešením.
Obnovitelnou energii není kde skladovat, auta by mohla pomoci
Prezentace na akci Volkswagenu nazvané Power Day 2021 navíc ukázala, že zhruba 6 500 GWh elektrické energie z obnovitelných zdrojů se nevyužívá právě kvůli nedostatku kapacit pro uložení této energie.
Pokud by ale všechny elektromobily měly podporu technologie V2G, došlo by rázem k vytvoření obrovské baterie rozložené v celé přenosové síti. Volkswagen tak patrně po rozšíření standardu může vytvořit partnerství s provozovateli přenosových sítí, které by jim zajistilo dostatek energie ve špičkách.
Výhody by technologie samozřejmě měla i pro zákazníky, kteří by své vozidlo k tomuto účelu využili a to nejspíše v nižší ceně za energii pro dobíjení vozidla samotného ale i provoz domácnosti.
Ochota zákazníků poskytnout své vozidlo ke stabilizaci energetické sítě ale dále zůstává otázkou, jelikož při častém využívání rozhodně dojde k rychlejší degradaci kapacity bateriových článků. Je tak na firmách, jak moc dobré podmínky nabídnou k tomu, aby se využívání technologie vyplatilo nejen jim, ale i zákazníkům s elektromobily.