EnergoZrouti.cz

Elektromobily Škoda budou od příštího roku umět napájet elektřinou celý dům

     
Martin Bárta
7. 4. 2021 ▪ 11:55

Už v příštím roce se koncernové elektromobily dočkají nové funkce. Mimo nabíjení ze sítě ji tam budou umět i vracet. To by mohlo pomoci s řešením špiček v energetické síti a výkyvů způsobených obnovitelnými zdroji energie.

Škoda ENYAQ iV
Škoda ENYAQ iV
Foto: Škoda Auto

Podle člena představenstva Volkswagenu Thomase Ulbrichta, který získal server Handelsblatt by už od ledna příštího roku měly koncernové vozy na platformě MEB podporovat technologii V2G, tedy Vehicle-to-grid. Vozy tak budou umět nejen v případě výpadku napájení dodávat energii do domů i přenosové sítě.

Technologii podporuje i ENYAQ z Mladé Boleslavi

Obousměrnou technologii nabíjení, která umožní automobil jak nabíjet tak s ním zajišťovat energii pro dům či přímo distribuční síť už dříve testovalo koncernové Audi. V březnu letošního roku pak Volkswagen uvedl, že se mu podařilo technologii obousměrného nabíjení baterií typu V2G dovést do zdárného konce. Nynější informace od člena představenstva tak jen potvrzují domněnky o implementaci technologie.

Podle vyjádření Ulbrichta jsou nyní testovací vozidla v provozu a firma je tak v posledních fázích příprav technologie. Počínaje lednem příštího roku bude každý elektromobil koncernu postavený na platformě MEB schopen nejen nabíjení z elektrické sítě, ale také ji tam vracet.

Na platformě MEB jsou tak v současné době stavěny jak elektromobily Volkswagen, Audi tak i Seat či Škoda. Právě u mladoboleslavské značky je na platformě postaven první plně elektrický vůz Škoda ENYAQ iV. I ten by tak mohl zákazníkům sloužit jako záložní zdroj elektrické energie.

Technologie V2G u Nissanu

Navíc se dá očekávat, že při přibývajícím počtu elektromobilů se šance brzy chytí energetické firmy, které automobily využijí jako zdroj pro vykrývání špiček v energetické přenosové síti. Právě výkyvy v energetických sítích jsou stále více způsobovány rozmachem solární a větrné energie. Další zavírání uhelných elektráren a rozmach tohoto typu energie bude klást větší nároky na energetickou síť a využívání elektřiny z elektromobilů by mohlo pomoci s řešením.

Obnovitelnou energii není kde skladovat, auta by mohla pomoci

Prezentace na akci Volkswagenu nazvané Power Day 2021 navíc ukázala, že zhruba 6 500 GWh elektrické energie z obnovitelných zdrojů se nevyužívá právě kvůli nedostatku kapacit pro uložení této energie.

Pokud by ale všechny elektromobily měly podporu technologie V2G, došlo by rázem k vytvoření obrovské baterie rozložené v celé přenosové síti. Volkswagen tak patrně po rozšíření standardu může vytvořit partnerství s provozovateli přenosových sítí, které by jim zajistilo dostatek energie ve špičkách.

Výhody by technologie samozřejmě měla i pro zákazníky, kteří by své vozidlo k tomuto účelu využili a to nejspíše v nižší ceně za energii pro dobíjení vozidla samotného ale i provoz domácnosti.

Ochota zákazníků poskytnout své vozidlo ke stabilizaci energetické sítě ale dále zůstává otázkou, jelikož při častém využívání rozhodně dojde k rychlejší degradaci kapacity bateriových článků. Je tak na firmách, jak moc dobré podmínky nabídnou k tomu, aby se využívání technologie vyplatilo nejen jim, ale i zákazníkům s elektromobily.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobil Škoda Auto Volkswagen
Zdroj: RED



Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.