EnergoZrouti.cz

Spalovací motory už jsou jen pro bohaté, hlásí čínští řidiči

     
Martin Bárta
29. 8. 2024 ▪ 10:53

Evropské automobilky hasí problémy s neočekávaně nízkými prodeji elektromobilů. Ty čínské mezitím hlásí rekordy, když už většinu prodaných vozidel v zemi tvoří právě elektromobily. Jejich tempo prodejů je přitom v zemi se skoro jednou a půl miliardou obyvatel strhující.

Elektromobily už v Číně tvoří nadpoloviční většinu prodejů
Elektromobily už v Číně tvoří nadpoloviční většinu prodejů
Foto: Unsplash

Přestože by po nedávných zprávách evropských automobilek, které kvůli elektromobilitě zaznamenávají obrovské propady prodejů, málokdo očekával i pozitivní zprávy, z Číny jich aktuálně přichází mnoho. Na tamním trhu totiž už elektromobily překonaly prodeje vozidel se spalovacím motorem a mají tak většinový podíl na trhu. Místní elektromobily jsou totiž extrémně levné a elektřina pro jejich dobíjení ještě levnější.

Ačkoliv Evropa i Spojené státy americké stále čekají na levné elektromobily, které prolomí hranici půl milionu korun (ano, takové zástupce i u nás máme, ale v úplně jiné kategorii), Čína už tyto elektromobily prodává ve velkém a s velkým úspěchem. Není se proto čemu divit, že prodeje elektromobilů jsou v zemi poprvé vyšší než prodeje vozidel se spalovacím motorem.

Rychlost, s jakou čínští řidiči přecházejí na elektromobily, je fascinující i tím, že jde o zemi s populací čítající více než 1,4 miliardy obyvatel. Množství pořízených vozidel totiž rychle roste, a tak lze v příštích měsících a letech očekávat nárůst počtu elektrických vozidel tempem, které je pro Evropskou unii v současnosti nedosažitelným snem.

Přibývajících elektromobilů se ostatně zalekla i Evropská komise, která na dovoz čínských značek BYD, Geely nebo SAIC zavedla vysoká cla. Ta by ale paradoxně mohla poškodit více automobilky v EU než čínské výrobce. Ti totiž v současnosti mají velké žně i na domácím trhu a Evropa je pro ně zatím jen malým trhem. Oproti tomu pro automobilky v EU jsou dodávky do Číny stále významné. Už brzy lze ale očekávat omezení či zavedení cla ze strany čínské vlády jako odvetu. Nová omezení budou však problémem právě spíše pro evropské automobilky.

Velmi dynamický nárůst nových automobilových značek v Číně bude na evropské automobilky dále tlačit a pravděpodobně jim konkurovat i na dalších trzích. Čínské značky jsou přitom v posledních letech výrazně flexibilnější a díky delšímu vývoji mají svá vozidla pokročilejší nejen co se softwarové stránky týče.

Cena v korunách (CZK) za 100 kilometrů s elektromobilem a vozidlem na benzín v Číně , Martin...

Zájem ze strany čínských řidičů, kromě levných vozidel, která lze koupit výrazně levněji než vozidla se spalovacím motorem, která se během pár měsíců stala záležitostí jen pro bohaté, navíc podporuje i levná elektřina.

Ta v zemi vyjde například při nočním nabíjení, kdy je levnější, i na 0,4 juanu (cca 1,27 koruny). Při průměrné spotřebě okolo 19 kWh na 100 kilometrů tak lze ujet vzdálenost 200 kilometrů (což je obdoba cesty například z Prahy do Brna) za něco málo přes 15 juanů (cca 48 korun).

Při aktuální ceně benzínu okolo 8,30 juanů (asi 26,30 korun) za litr tak stejná cesta s benzínovým vozem při průměrné spotřebě 5,5 litru vyjde na 91,3 juanů (cca 290 korun). Vysoký rozdíl v ceně za palivo tak rozhodně hraje do karet čínskou vládou podporované elektromobilitě, která pro evropské automobilky může být ještě výraznou noční můrou.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Auto Čína Elektromobily Automobily Spalovací motory Elektromobilita Fosilní paliva


Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.