Miliardové dotace na elektromobily jsou trnem v oku, o těch na spalovací motory se ale mlčí
Řidičům ani politikům se nelíbí miliardové dotace na elektromobily. Ještě výrazně větší balík peněz, který však směřuje na nákup vozidel se spalovacím motorem, už tak velké téma není.
Miliardové dotace, které mnoho zemí včetně Česka poskytovalo a poskytuje na nákup elektromobilů jsou dlouhou dobu trnem v oku mnoha odpůrcům těchto podpor. Přestože státy EU podle poslední studie ekologické organizace Transport & Environment poskytují i miliardové podpory na nákupy vozů se spalovacími motory, ty už terčem sporů nejsou.
Podle již zmiňované studie zůstává finanční podpora spalovacích motorů v některých zemích EU extrémně vysoká. Především služební automobily s konvenčními motory nadále čerpají značné prostředky. Například v pěti největších zemích EU činí podle studie roční podpora firemních aut s fosilními palivy přes 42 miliard eur. Největší podíl má Itálie (16 miliard eur), následovaná Německem (13,7 miliardy eur). Tento trend je přitom v přímém kontrastu s politikou přechodu na elektromobily, která zahrnuje i různé finanční pobídky a daňové úlevy.
Spalovací motory dominují zejména ve firemních flotilách, což je jednou z hlavních překážek pro přechod na elektromobilitu. Ačkoli firemní vozy tvoří v Evropě až 60 % všech nových registrací, mnohé společnosti stále preferují vozy se spalovacími motory, často v podobě luxusních SUV. Tato vozidla mají vyšší spotřebu paliva a produkují více emisí, což přímo odporuje snahám o dekarbonizaci dopravy.
Zatímco podpora elektromobility se v některých zemích daří rozšiřovat, například ve Velké Británii, kde byly zavedeny různé daňové výhody pro majitele elektrických vozidel, celkový obraz v EU je daleko složitější. V Německu a Francii došlo k prudkému poklesu prodejů elektromobilů po zrušení dotací na ně. Zatímco německý trh zaznamenal propad o více než 68 %, ve Francii to bylo o 33 %. Vysoké pořizovací náklady elektromobilů, nižší dostupnost dobíjecí infrastruktury a pomalý přechod spotřebitelů pak jsou hlavními příčinami těchto propadů.
Navzdory těmto výzvám jsou miliardové dotace na elektromobily stále terčem kritiky, zejména z řad tradičního automobilového průmyslu. Zástupci firem často upozorňují na nespravedlivou konkurenci, kterou dotace na elektromobily vytvářejí, a volají po vyrovnání podmínek na trhu. Tento spor je obzvlášť patrný v Německu, kde má automobilový průmysl významné postavení a vliv na ekonomiku země.
Zůstává otázkou, jakým směrem se politika podpory automobilové dopravy v Evropě vydá. Pokud se podaří snížit dotace na vozy se spalovacími motory a více podporovat elektromobily, mohlo by to vést k rychlejšímu naplnění klimatických cílů. Prozatím však Evropa balancuje mezi snahou o ekologickou mobilitu a udržováním tradičních průmyslových odvětví.