Konfederace volá po výrazném snížení daní pro výrobce tepelných čerpadel a elektromobilů
Firmy, které se zabývají výrobou tepelných čerpadel, baterií pro elektromobily nebo samotných elektromobilů, by měly mít podle britské průmyslové konfederace nižší korporátní daně. To by podle jejich zástupců mělo podpořit prodeje zelených technologií, které v posledních měsících stagnují.
Konfederace britského průmyslu (CBI) naléhá na britskou vládu, aby snížila daně pro společnosti vyrábějící elektromobily, tepelná čerpadla a další nízkouhlíkové technologie. Podle CBI je klíčové, aby vláda zavedla výrazná daňová opatření, která by podpořila rychlejší přechod k čisté nule a zároveň posílila postavení Spojeného království jako atraktivní destinace pro investice do zelených technologií.
CBI navrhuje, aby firmy vyrábějící baterie pro elektromobily a zařízení pro nízkouhlíkové vytápění měly korporátní daň sníženou na 10 %, což by znamenalo zásadní odklon od stávající sazby 25 %. Tato změna má podle CBI podpořit investice a vytvořit podmínky pro rychlejší rozvoj výrobních kapacit v oblasti elektromobility a zeleného vytápění.
Vedle snížení korporátní daně CBI také navrhuje zavedení nového „zeleného inovačního kreditu“ s hlavní sazbou 40 %. Tento kredit by měl být dostupný firmám, které investují do výzkumu a vývoje nízkouhlíkových technologií, což má pomoci urychlit technologický pokrok a zvýšit konkurenceschopnost britských firem v tomto sektoru. CBI rovněž požaduje zavedení „zvýšené zelené super-odpisové sazby“ ve výši alespoň 120 %, což by podpořilo výstavbu továren na elektromobily a výrobu baterií.
Generální ředitelka CBI Rain Newton-Smithová vyjádřila přesvědčení, že tato opatření by byla jasným signálem pro investory, že Spojené království je místem, kde stojí za to investovat, a to i navzdory současným výzvám, kterým čelí veřejné finance. „Nedávná prohlášení ministra financí podpořila důvěru investorů a zdůraznila silné stránky britské ekonomiky. To vyslalo jasný signál, že Spojené království je atraktivní destinací pro růst a investice,“ uvedla Newton-Smithová.
Podle CBI by navrhované snížení daně na 10 % stálo vládu ročně zhruba 238 milionů liber na snížených příjmech, zatímco super-odpisová sazba by si vyžádala náklady ve výši 389 milionů liber. Obchodní organizace rovněž navrhuje snížit DPH na veřejné dobíjení elektromobilů z 20 % na 5 %, což by vedlo ke ztrátě příjmů ve výši 33 milionů liber. Dále by chtěla zrušit DPH na některé domácí úpravy, například na výměnu jednoduchých oken za dvojitá.
Tato opatření jsou součástí širšího plánu na podporu investic do zelených technologií a na zajištění toho, aby Spojené království drželo krok se světovými konkurenty v oblasti udržitelného rozvoje a technologických inovací. Zároveň však čelí výzvám spojeným s omezeným prostorem ve veřejných financích, což ministr financí označil za důležitý faktor při tvorbě nového rozpočtu.
Problémy s pomalým rozvojem zelených technologií, elektromobility i tepelných čerpadel mimo Spojeného království řeší i Brusel. V rámci evropské sedmadvacítky totiž využívání těchto technologií v posledních měsících stagnuje, což si vybírá svou daň na ekonomické stabilitě automobilek i dalších firem, které do přechodu na nové technologie investovaly miliardy.
Nejistá situace kolem energetického přechodu už mění i strategie některých energetických firem. Například britský těžařský gigant BP chce podle agentury Reuters opustit své plány na postupný odchod od fosilních paliv. To tak dále podkopává klimatické cíle, které nastavila nejen EU.