Mechanik varuje: Největší zimní nešvar, který nenávratně ničí auta. Kdo ho opakuje, nechá v servisu desetitisíce
Se sněhem, přízemními mrazíky a nízkými teplotami se čeští řidiči museli v letošním roce vypořádat již několikrát. Nyní byla každopádně s příchodem prosince zahájena meteorologická zima, což znamená, že se bude situace s nemalou pravděpodobností nadále zintenzivňovat.
Z toho mimo jiné vyplývá, že nastal nejvyšší čas se meteorologickým podmínkám přizpůsobit. Právě zimní měsíce jsou obdobím, kdy se řidiči dopouštějí největšího množství chyb. Některé je možné zaznamenat okamžitě, jiné se mohou tvářit nenápadně, avšak v dlouhodobém horizontu dokážou významnou měrou přispět k nevratnému poničení automobilu. Zkušení mechanici hlasitě varují mimo jiné před následujícími čtyřmi nešvary, které se bohužel na silnicích objevují velmi často.
Zamrznutí ruční brzdy
Kromě motoru byste měli v zimě dávat pozor i na ruční brzdu, která může v mrazech způsobit značné komplikace. Pokud ji použijete ve chvíli, kdy venku panují (nebo by v blízké době měly panovat) teploty okolo nuly či nižší, může dojít k jejímu zamrznutí. Platí jednoduché pravidlo: Čím nižší teploty úřadují, tím rychleji může k zamrznutí dojít.
Zablokovaná ruční brzda prakticky znemožňuje jakoukoliv jízdu. Automobil se buď vůbec nedokáže pohnout, nebo se stane, že kola budou klouzat po zemi.
Pokud se náhodou podaří s vozidlem hnout, může docházet ke vzniku mimořádně intenzivního tření a zahřívání v brzdovém mechanismu. V důsledku toho může dojít k poškození brzdového obložení nebo v extrémních případech dokonce k deformaci kotouče či bubnu.
Řešení naštěstí není příliš složité. Buď stačí vozidlo parkovat ve vyhřívaných garážích, nebo při parkování „zastoupit“ ruční brzdu zařazením prvního rychlostního stupně. Ten by měl na rovině či v mírných kopcích spolehlivě zabránit nechtěnému pohybu.
V ohrožení mohou být rovněž stěrače
Vyvarovat byste se měli rovněž používání stěračů na zamrzlém skle. Mechanici varují, že pokud byste je spustili, může dojít ke vzniku drobných trhlin v gumičce. To se následně negativně projeví na „kvalitě“ stírání. Jinými slovy stěrače nebudou pracovat tak, jak by v ideálním případě měly.
Pokud parkujete v zimě venku, raději stěrače po zastavení vozidla vyklopte.
Pokud si nechcete zničit motor, nedopouštějte se této chyby
Dnešní dobu by bylo možné označit za poněkud uspěchanou, což se promítá i do způsobu jízdy v zimních měsících. Nemalé množství řidičů vytáčí motor na plné obrátky krátce poté, co jej nastartují. A to může být obrovskou chybou.
Pokud máte moderní vozidlo, které disponuje elektronicky řízeným vstřikováním paliva, určitě nemusíte stát na parkovišti (či v garáži) a čekat, než se na volnoběh zahřeje. Před tímto postupem dokonce někteří odborníci varují, protože u automobilů s přímým vstřikem paliva může být škodlivý. Jak tedy správně postupovat?
V ideálním případě byste měli vyjet krátce po nastartování, nicméně přibližně prvních deset kilometrů auto šetřete. Motorový olej je totiž během chladných dnů studený a hustý. Než dokáže vytvořit dostatečně silný mazací film, chvíli to bude trvat. Kvůli nedostatečnému mazání každopádně hrozí postupné opotřebování či dokonce i akutní a nevratné poškození některých komponentů motoru: To se týká především válců, pístů nebo turbodmychadla.
Pokud řídíte běžné automobily, prvních deset kilometrů jeďte během chladných dní tím způsobem, aby motor nepřesáhl zhruba 2 500 až 3 000 otáček za minutu. U vozidel s naftovými motory byste pak neměli přesáhnout metu 2 000 až 2 500 otáček za minutu. Přibližně po uplynutí této doby by měl být motor dostatečně zahřátý na to, abyste mohli jezdit i na vyšší otáčky. V každém případě však i přesto platí, že byste si během zimy měli dávat pozor na náledí a nebezpečné dopravní situace, čemuž je vhodné celkově přizpůsobit jízdu.































































