Jídlo až ke dveřím za pár minut je lenost, která škodí. Přijde regulace kurýrních služeb?

     
Tomáš Jelínek
8. 4. 2025 ▪ 14:10

Máte chuť na oběd nebo něco na zub? Nechce se vám vyzvedávat nový telefon na prodejně? V posledních letech s tím stále častěji pomáhají kurýrní služby, které doručí téměř cokoli až ke dveřím – často už do několika desítek minut. Mnohdy ale vezou jen jednu objednávku, a tak se kvůli využívání motorových vozidel stávají přítěží pro klima ve městech.

Města jsou plná kurýrů v autech. Ti často doručují jen jednu objednávku a škodí tak ovzduší a vytváří zbytečné emise
Města jsou plná kurýrů v autech. Ti často doručují jen jednu objednávku a škodí tak ovzduší a vytváří zbytečné emise
Foto: Unsplash

Objednat si oběd z restaurace, elektroniku z nedalekého obchodu nebo potraviny k večeři na pár kliknutí v mobilní aplikaci a za několik desítek minut už čekat na kurýra. Přesně to dnes každý den dělají tisíce lidí a donáškové služby tak v posledních letech zažívají zlaté časy. Doručení jídla až ke dveřím domu nebo do kanceláře o polední pauze má, ale i nepříjemný ekologický dopad, o kterém už se příliš nemluví.

Přirozená lidská lenost je pro kurýrní služby velmi výhodná. Když totiž večer dostanete chuť na zmrzlinu, kterou ovšem doma nemáte, není to problém. Už za pár desítek minut si na ní totiž můžete pochutnávat a vynechat tak veškeré potíže, které s tím dříve byly spojené. Při představě toho, že se musíte obléct a vyrazit do obchodu vás totiž často chuť přešla velmi rychle, což pohodlná donáška změnila. Dnešních několik kliknutí v mobilu s sebou ale mnohdy nese problémy pro klima, o kterých už se příliš nemluví.

Kurýři, kteří doručují objednávky kurýrních společností totiž ve velkém, využívají vozidla se spalovacím motorem. To by nemusel být až takový problém, ostatně dodávky se spalovacím motorem využívají i kurýrní společnosti doručující balíky. V jejich případě je ale většinou doručováno hned několik desítek až stovek objednávek mnoha různým zákazníkům a nevzniká tak další velká uhlíková stopa, kurýr vás totiž tak či tak má mnohdy takzvaně „na trase“.

Malá auta kurýrů problém nevyřeší

U rychlého doručování do několika desítek minut je ale situace úplně jiná. Kurýr totiž většinou doručuje jen jednu objednávku (ano, někdy to bývá i více), a aby například jídlo zůstalo teplé a čerstvé, míří přímo z restaurace přes celé město k vám. Po cestě jej zdrží kolona, která narůstá i kvůli tomu, že se v ní objevují další a další vozidla kurýrních služeb, kdy jeden kurýr doručuje jednu objednávku na druhý konec města. Každá taková jízda tak znamená vysoké emise oxidu uhličitého a dalších škodlivin, které tato vozidla vytváří a jejichž smyslem je již řešení již zmiňované lidské lenosti.

Pokud k vám tedy kurýr s vozidlem veze vaši objednávku a využívá vozidlo se spalovacím motorem, jako je například Škoda Citigo, která dosud patří mezi jedno z velmi oblíbených aut mezi kurýry může vytvářet i 100 g (96 g/1km u motoru 1.0 MPI 44 kW, 79 g/1km u motoru 1.0 MPI G-TEC na CNG) emisí oxidu uhličitého na každý kilometr cesty. Při cestě za zákazníkem o délce tří kilometrů tak už takový motor vyprodukuje v různých podmínkách 250 – 300 gramů oxidu uhličitého.

Ještě výrazně vyšší emise pak bývají u větších vozidel nebo těch, která v sobě mají integrované chladničky a mrazáky, které pomáhají udržet potraviny v optimálních podmínkách. Ačkoliv by se takové množství mohlo zdát jako zanedbatelné, problém je v součtu všech jízd. Každý kurýr totiž během své služby najezdí desítky i stovky kilometrů a v případě našeho výpočtu přitom řešíme jen cestu kurýra z restaurace k zákazníkovi, a nikoliv další cesty do restaurace a podobně.

Ačkoliv se tak dnes většina kurýrních služeb zabývá tím, jak zvýšit efektivitu rozvozu tím, že optimalizuje trasy pro kurýry a vybírá ty, kteří jsou nejblíže, efektivita je stále nízká. Doručování jediné objednávky je totiž z pohledu emisí stále velmi špatné.

Alespoň část problémů, které doručování objednávek tímto způsobem může přinášet je přitom už dnes možné řešit. V případě automobilů se spalovacími motory je možné jejich nahrazení elektrickými variantami, které mají nulové lokální emise toxických látek, ale i oxidu uhličitého. Část problémů už také řeší samotná města, ve kterých se objednávky doručují, ty totiž nutí kurýry chtě-nechtě přecházet na alternativní způsoby doručování tím, že zakazují vjezd automobilů do center měst, ve kterých se nacházejí některé obchody a restaurace.

Množství doručovacích vozidel se pravděpodobně ještě výrazně zvýší

Firmám tak nezbývá nic jiného než pro doručování z takových provozoven vyslat namísto kurýra v autě toho na kole či koloběžce. Kurýrů, kteří využívají tyto dopravní prostředky sice v posledních letech také přibývá, v mnoha případech je ale jejich využití nereálné. Jde například o doručení na dlouhé trasy přes celé město, kde by kurýr na kole nebyl efektivní. Stejně tak je problematické i doručování těmito způsoby.

Jak ukazují zprávy ze zahraničí, problém by se v budoucnu mohl, ale výrazně zhoršit. Například podle zprávy publikované v Scientific American by se do roku 2030 mohl počet doručovacích vozidel ve stovce největších měst světa zvýšit o 36 procent. Společně s tím by vzrostly i emise z takové dopravy, které by mohly vytvářet až 6 milionů tun oxidu uhličitého ročně.

V některých zahraničních městech jsou přitom kurýrní služby už několik let velké téma, kterým se místní politici zaobírají. V Česku se ale zatím příliš o takovém tématu nediskutuje a ekologickým dopadům kurýrních služeb se nikdo příliš nevěnuje. V budoucnu je ovšem možné, že kurýrním službám kvůli regulaci nezbude příliš jiných možností než ve velkém využívat kurýry na kolech, elektrická vozidla a nebo pěší rozvoz.

Otázkou také nadále zůstává, zda pohodlí, které dnes máme na pár kliknutí, stojí za dlouhodobé dopady na klima. Problémy způsobené růstem emisí skleníkových plynů totiž řešíme každodenně, dokud se ale my sami nezačneme rozhodovat odpovědněji, budou výfukové plyny z donáškových vozidel dál plnit ulice, a to i kvůli jednomu balení zmrzliny.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Jídlo Doprava Spalovací motory Donáškové služby Klima



Nejnovější z kategorie


Realitní trh nabízí příležitosti i mimo drahé byty.

Online platby jsou pro nás běžnou činností

Rozhodující není výplata, ale to, co vám po ní opravdu zůstane.

Ženy v Česku mají menší platy než muži a rozdílová částka vás překvapí

Jak zvýšit šanci na úspěch při reklamaci

Podle statistik se většina bankovních podvodů odehrává u bankomatů mimo přímý dohled poboček.

Podvodníci mají nový způsob, jak vybrat všechny peníze z účtu

Češi si 26. října ráno nebudou moci zaplatit kartou online

Zvrat pro podnikatele

Důchody jsou velkým tématem posledních let

Nový trik podvodníků válcuje Česko

Kolik si měsíčně odkládat na stáří?

I běžný nákup dnes ukazuje, jak napjaté jsou rozpočty důchodců.

Změna v systému mezd od příštího roku zvýší výplaty

Získat vlastní bydlení není v dnešní době jednoduché.

Česká spořitelna cashback program

Od ledna 2026 zásadně vzroste podpora v nezaměstnanosti

Veřejné finance tvoří páteř hospodaření státu

Kurýr si v Praze může přijít na slušné peníze.

Výrobní cena iPhonu je poměrně nízká, finální cena však zahrnuje více položek.

V případě plošného výpadku elektřiny není výběr z bankomatu možný.

Energetické mýty tahají z rozpočtů domácností i tisíce korun ročně

Paliva na čerpacích stanicích jsou nejlevnější za poslední roky. Kvůli pravidlům EU už ale ne na dlouho

Nová pravidla pro spotřebiče zajistí domácnostem úspory s novými spotřebiči

Britská vláda chce nabídnout pronájem tepelných čerpadel. Domácnosti by tak nemuseli investovat stovky tisíc do jejich pořízení

Cesta k bezemisní budoucnosti skrz experiment za miliardy? Německo chce použít v provozu technologii, která ještě nebyla vyzkoušena v reálné elektrárně

Evropská komise platila miliardy, aby podpořila zákaz spalovacích motorů

Energetici vyzývají ke zdražení provozu plynových kotlů, mělo by to podpořit instalace tepelných čerpadel

Peněženky průměrných lidí se v budoucnu výrazně vyprázdní, ukazuje studie

Návratnost investice do tepelného čerpadla? V některých případech oproti plynovému kotli i přes dvacet let



Nejnovější
Nejnovější