EnergoZrouti.cz

Lobbing za naše peníze? EU zaplatila miliardy organizacím, aby tlačily na zákaz aut se spalovacím motorem

     
Martin Bárta
15. 4. 2025 ▪ 10:29

Zaplatili jsme si zákaz vlastních aut se spalovacím motorem z vlastních peněz? Zpráva Evropského účetního dvora ukazuje, že Evropská komise utratila miliardy eur z veřejných prostředků na podporu nevládních organizací, které však prosazují stejné cíle, jaké si stanovila sama Komise.

Evropská komise platila miliardy, aby podpořila zákaz spalovacích motorů
Evropská komise platila miliardy, aby podpořila zákaz spalovacích motorů
Foto: Unsplash

Evropská komise čelí v posledních dnech velké palbě kritiky kvůli miliardovým částkám, které proudí do nevládních organizací. To by ještě nemusel být takový problém, protože podpora neziskových organizací probíhá jak na úrovni EU, tak na úrovni jednotlivých zemí dlouhodobě a pro mnoho oblastí je velmi důležitá. Aktuální zpráva Evropského účetního dvora (EÚD), ale ukazuje, že Evropská komise podporovala miliardami organizace, které lobbují za zákaz spalovacích motorů a rychlý přechod na elektromobilitu.

Podle EÚD není Evropská komise dostatečně transparentní nad tím, jak se využívají prostředky z rozpočtu, tedy přímo z finančních prostředků členských států, které k neziskovým organizacím proudí. Podle EÚD neziskovky jen v letech 2021 až 2023 získaly od EU celkem 7,4 miliardy eur, z čehož 4,8 miliardy poskytla přímo Evropská komise a zbylých 2,6 miliardy samotné členské státy. Konkrétní využití financí, které byly určeny na životní prostředí, migraci, výzkum a další oblasti, ale podle auditorů není dostatečně zadokumentováno.

V rámci dotační politiky Evropské unie také není stanoveno, co přesně je to nevládní či nezisková organizace. Právě díky této mezeře se mohou neziskovky účastnit programů, které mají stejné cíle jako politické priority Evropské komise. Neziskovky tak mohou získávat finance na podporu programů týkajících se Green Dealu, zákazu spalovacích motorů a dalších oborů, čímž ale mohou ovlivňovat veřejné mínění i rozhodování politiků.

Podle Evropského účetního dvora tak kvůli absenci transparentního systému pro sledování účelu využití prostředků může docházet k ovlivňování veřejného mínění.

Unijní peníze tak dříve získaly organizace jako Transport & Environment (T&E), které prosazují ukončení výroby spalovacích motorů a přechod na elektromobily. Přestože je tak T&E často v médiích využívána jako zdroj informací a brána jako nezávislý vědecký orgán, situace může být úplně jiná. Jen v roce 2023 totiž organizace získala od Evropské komise finanční prostředky ve výší 700 000 eur. Podle informací německého serveru Focus.de by za to organizace měla Evropské komisi pomoci prosadit agendu s názvem Zero Emission and Circular Cars, která podporuje přechod na elektromobilitu ve firemních vozových parcích.

Evropská komise odmítá, že by šlo o systémové selhání. Tvrdí, že financování nevládních organizací je důležitou součástí podpory občanské společnosti a že jejich advokační činnost je legitimní, pokud je v souladu s cíli projektů. Podle mluvčího Komise navíc každý projekt podléhá kontrole a hodnocení výsledků.

Zpráva Evropského účetního dvora přesto doporučuje zavést jasnější kritéria pro určování, co je nezisková / nevládní organizace, zpřísnit pravidla pro přidělování prostředků a vytvořit veřejně dostupnou databázi, která umožní občanům i institucím sledovat, kolik peněz jednotlivé organizace dostaly a na jaké účely.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Evropská unie Elektromobily Auto Automobily Elektromobilita Nevládní organizace EU Spalovací motory Zákaz spalovacích motorů


Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.