EU plánuje regulacemi zvýšit ceny benzínu a nafty. Tankování by tak brzy mohlo opět zdražit
Současné ceny paliv, které prodávají čerpací stanice, jsou splněným snem každého motoristy. Regulace Evropské unie, která by měla začít platit už za dva roky, ale pravděpodobně vystřelí ceny benzínu a nafty opět vzhůru. Současné ceny tak už budou pro motoristy jen jakousi vzpomínkou na „lepší časy“.
Současné ceny pohonných hmot na čerpacích stanicích dělají radost nejednomu motoristovi. Výrazný pokles cen benzínu a nafty, které lze v mnoha případech nakoupit za ceny, které Češi už několik let nezažili, ale nebude trvat věčně. Přestože letošní prázdniny budou díky výraznému poklesu cen ve znamení levného cestování automobily, za dva roky už by situace mohla být úplně jiná. EU se totiž chystá spustit nové opatření, které nejen ceny paliv prodraží.
Benzín, který lze v současnosti koupit například v jedné
z nejlacinějších sítí čerpacích stanic Tank ONO za 31,90 Kč za litr,
nebo nafta, která je ještě o dvě koruny levnější, je z pohledu
motoristů splněný sen, a to obzvlášť před letními prázdninami, po
které se pravděpodobně nízké ceny udrží.
Už od 1. ledna 2027 ale začne v EU platit nový systém stanovování cen
za emise oxidu uhličitého, tedy takzvané ETS
II. Nový systém s příchodem své platnosti rozšíří svou účinnost
tak, že bude výrazně více ovlivňovat nejen firmy, ale i samotné
domácnosti při využívání fosilních paliv na vytápění nebo právě
pohon vozidel. Nově už také nebude ceny takzvaných emisních povolenek
určovat politika, ale samotný trh, a právě zde se nachází velký
kámen úrazu.
První zprávy z burzy nejsou příliš pozitivní
Samotné povolenky si samozřejmě nebudou nakupovat přímo domácnosti, ale firmy, které jim dodávají produkty. V případě čerpacích stanic tak dojde k nákupu certifikátů, tedy chcete-li emisních povolenek, už na straně rafinerií a dalších společností, které se výrobou a prodejem paliv zabývají. Tyto náklady ale budou muset firmy přenést na zákazníka, čímž mu zdraží v tomto případě pohonné hmoty.
Podobně jako je tomu u jiných odvětví, prodávají se nové emisní povolenky jako takzvané futures na burze. Od května už je tak možné nakupovat kontrakty, které se budou plnit v budoucnosti, tedy v tomto případě od roku 2027, cena pro ně už je ale známá dnes.
Jak ukazují data z počátku obchodování na burze ICE, jedna tuna oxidu uhličitého či spíše emisních povolenek k ní se zastavila na ceně 73,57 EUR (cca 1833 korun), což je více než u současného systému EU ETS. Pokud by tato cenová úroveň pokračovala i nadále, tankování paliv, ale i dodávky zemního plynu by od roku 2027 pravděpodobně výrazně zdražily.
V případě benzínu by tak mohlo dojít k navýšení ceny asi o 4 – 4,50 korun na litru. V případě běžného osobního vozidla by si tak řidiči už za dva roky mohli za tankování plné nádrže (45 litrů) u průměrného vozidla připlatit asi 180 – 202 Kč.
Fialova vláda chce do nového systému „hodit vidle“
Jaká ale nakonec bude cena emisních povolenek v době, kdy se systém ETS II spustí naplno, se bojí odhadovat i velké množství odborníků. EU sice nastavila mechanismus, který by měl zabránit výrazným výkyvům cen, ale bohužel i malé výkyvy mohou na trhu způsobit nárůst cen, který nejen spotřebitelé, ale i firmy pocítí.
Nárůst cen emisních povolenek a s nimi i ceny benzínu a nafty by ve výsledku mohl být ještě výrazně vyšší. Podle agentury Bloomberg NEF by se tak cena mohla v příštích letech zvýšit až o 27 procent. Celou situaci by ovšem ještě mohla změnit i vláda Petra Fialy, která proti zavedení systému od roku 2027 bojuje. Šance na to, že by Česká republika dosáhla nějakého dlouhodobějšího odkladu zavedení účinnosti nového emisního systému, je ale mizivá.
Nový systém povolenek tak pravděpodobně od roku 2027, maximálně od roku 2028 v případě úspěchu vlády v odkladu, začne platit i v Česku. Pro tuzemské motoristy se pak pravděpodobně ceny, které je čekají o letošních letních prázdninách, stanou jen vzpomínkou na „lepší časy“.