EU plánuje regulacemi zvýšit ceny benzínu a nafty. Tankování by tak brzy mohlo opět zdražit

     
Martin Bárta
14. 5. 2025 ▪ 14:15

Současné ceny paliv, které prodávají čerpací stanice, jsou splněným snem každého motoristy. Regulace Evropské unie, která by měla začít platit už za dva roky, ale pravděpodobně vystřelí ceny benzínu a nafty opět vzhůru. Současné ceny tak už budou pro motoristy jen jakousi vzpomínkou na „lepší časy“.

Paliva na čerpacích stanicích jsou nejlevnější za poslední roky. Kvůli pravidlům EU už ale ne na dlouho
Paliva na čerpacích stanicích jsou nejlevnější za poslední roky. Kvůli pravidlům EU už ale ne na dlouho
Foto: Unsplash

Současné ceny pohonných hmot na čerpacích stanicích dělají radost nejednomu motoristovi. Výrazný pokles cen benzínu a nafty, které lze v mnoha případech nakoupit za ceny, které Češi už několik let nezažili, ale nebude trvat věčně. Přestože letošní prázdniny budou díky výraznému poklesu cen ve znamení levného cestování automobily, za dva roky už by situace mohla být úplně jiná. EU se totiž chystá spustit nové opatření, které nejen ceny paliv prodraží.

Benzín, který lze v současnosti koupit například v jedné z nejlacinějších sítí čerpacích stanic Tank ONO za 31,90 Kč za litr, nebo nafta, která je ještě o dvě koruny levnější, je z pohledu motoristů splněný sen, a to obzvlášť před letními prázdninami, po které se pravděpodobně nízké ceny udrží. 

Infografika: pokles ceny paliv na čerpacích stanicích od února 2025 (Zdroj: Pumpdroid.com)


Už od 1. ledna 2027 ale začne v EU platit nový systém stanovování cen za emise oxidu uhličitého, tedy takzvané ETS II. Nový systém s příchodem své platnosti rozšíří svou účinnost tak, že bude výrazně více ovlivňovat nejen firmy, ale i samotné domácnosti při využívání fosilních paliv na vytápění nebo právě pohon vozidel. Nově už také nebude ceny takzvaných emisních povolenek určovat politika, ale samotný trh, a právě zde se nachází velký kámen úrazu.

První zprávy z burzy nejsou příliš pozitivní

Samotné povolenky si samozřejmě nebudou nakupovat přímo domácnosti, ale firmy, které jim dodávají produkty. V případě čerpacích stanic tak dojde k nákupu certifikátů, tedy chcete-li emisních povolenek, už na straně rafinerií a dalších společností, které se výrobou a prodejem paliv zabývají. Tyto náklady ale budou muset firmy přenést na zákazníka, čímž mu zdraží v tomto případě pohonné hmoty.

Podobně jako je tomu u jiných odvětví, prodávají se nové emisní povolenky jako takzvané futures na burze. Od května už je tak možné nakupovat kontrakty, které se budou plnit v budoucnosti, tedy v tomto případě od roku 2027, cena pro ně už je ale známá dnes.

Jak ukazují data z počátku obchodování na burze ICE, jedna tuna oxidu uhličitého či spíše emisních povolenek k ní se zastavila na ceně 73,57 EUR (cca 1833 korun), což je více než u současného systému EU ETS. Pokud by tato cenová úroveň pokračovala i nadále, tankování paliv, ale i dodávky zemního plynu by od roku 2027 pravděpodobně výrazně zdražily.

V případě benzínu by tak mohlo dojít k navýšení ceny asi o 4 – 4,50 korun na litru. V případě běžného osobního vozidla by si tak řidiči už za dva roky mohli za tankování plné nádrže (45 litrů) u průměrného vozidla připlatit asi 180 – 202 Kč.

Fialova vláda chce do nového systému „hodit vidle“

Jaká ale nakonec bude cena emisních povolenek v době, kdy se systém ETS II spustí naplno, se bojí odhadovat i velké množství odborníků. EU sice nastavila mechanismus, který by měl zabránit výrazným výkyvům cen, ale bohužel i malé výkyvy mohou na trhu způsobit nárůst cen, který nejen spotřebitelé, ale i firmy pocítí.

Nárůst cen emisních povolenek a s nimi i ceny benzínu a nafty by ve výsledku mohl být ještě výrazně vyšší. Podle agentury Bloomberg NEF by se tak cena mohla v příštích letech zvýšit až o 27 procent. Celou situaci by ovšem ještě mohla změnit i vláda Petra Fialy, která proti zavedení systému od roku 2027 bojuje. Šance na to, že by Česká republika dosáhla nějakého dlouhodobějšího odkladu zavedení účinnosti nového emisního systému, je ale mizivá.

Nový systém povolenek tak pravděpodobně od roku 2027, maximálně od roku 2028 v případě úspěchu vlády v odkladu, začne platit i v Česku. Pro tuzemské motoristy se pak pravděpodobně ceny, které je čekají o letošních letních prázdninách, stanou jen vzpomínkou na „lepší časy“.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Evropská unie EU Benzin Nafta Ropa Paliva Fosilní paliva Čerpací stanice ETS



Nejnovější z kategorie


Realitní trh nabízí příležitosti i mimo drahé byty.

Online platby jsou pro nás běžnou činností

Rozhodující není výplata, ale to, co vám po ní opravdu zůstane.

Ženy v Česku mají menší platy než muži a rozdílová částka vás překvapí

Jak zvýšit šanci na úspěch při reklamaci

Podle statistik se většina bankovních podvodů odehrává u bankomatů mimo přímý dohled poboček.

Podvodníci mají nový způsob, jak vybrat všechny peníze z účtu

Češi si 26. října ráno nebudou moci zaplatit kartou online

Zvrat pro podnikatele

Důchody jsou velkým tématem posledních let

Nový trik podvodníků válcuje Česko

Kolik si měsíčně odkládat na stáří?

I běžný nákup dnes ukazuje, jak napjaté jsou rozpočty důchodců.

Změna v systému mezd od příštího roku zvýší výplaty

Získat vlastní bydlení není v dnešní době jednoduché.

Česká spořitelna cashback program

Od ledna 2026 zásadně vzroste podpora v nezaměstnanosti

Veřejné finance tvoří páteř hospodaření státu

Kurýr si v Praze může přijít na slušné peníze.

Výrobní cena iPhonu je poměrně nízká, finální cena však zahrnuje více položek.

V případě plošného výpadku elektřiny není výběr z bankomatu možný.

Energetické mýty tahají z rozpočtů domácností i tisíce korun ročně

Nová pravidla pro spotřebiče zajistí domácnostem úspory s novými spotřebiči

Britská vláda chce nabídnout pronájem tepelných čerpadel. Domácnosti by tak nemuseli investovat stovky tisíc do jejich pořízení

Cesta k bezemisní budoucnosti skrz experiment za miliardy? Německo chce použít v provozu technologii, která ještě nebyla vyzkoušena v reálné elektrárně

Evropská komise platila miliardy, aby podpořila zákaz spalovacích motorů

Města jsou plná kurýrů v autech. Ti často doručují jen jednu objednávku a škodí tak ovzduší a vytváří zbytečné emise

Energetici vyzývají ke zdražení provozu plynových kotlů, mělo by to podpořit instalace tepelných čerpadel

Peněženky průměrných lidí se v budoucnu výrazně vyprázdní, ukazuje studie

Návratnost investice do tepelného čerpadla? V některých případech oproti plynovému kotli i přes dvacet let



Nejnovější
Nejnovější