EnergoZrouti.cz

Evropské automobilky jsou neponaučitelné. Výroba vozidel by se kvůli nedostatku čipů mohla znovu zastavit

     
Tomáš Jelínek
3. 1. 2025 ▪ 13:28

Miliardy eur, které evropské automobilky ztratily kvůli výpadkům dodávek čipů během koronavirového rozpadu dodavatelských řetězců, nepomohly k tomu, aby firmy výrazněji upravily své fungování. To by se jim tak v budoucnu mohlo opět vymstít.

Evropské automobilky stále nejsou připravené na výpadek dodávek čipů bez kterých dnes vozidla nemohou fungovat
Evropské automobilky stále nejsou připravené na výpadek dodávek čipů bez kterých dnes vozidla nemohou fungovat
Foto: Unsplash

Polovodičové součástky – čipy lze dnes bez nadsázky označit za technologii, kterou využíváme dnes a denně a která téměř pohání naše životy. Technologie, bez níž by nebylo možné jet moderním automobilem, využívat mobilní telefon nepřetržitě připojený k internetu a užívat si mnoho dalších moderních vymožeností. Jde ale také o součástku, která nejen výrobcům automobilů, kteří jich do každého vozidla spotřebují i stovky kusů, přidělala mnoho starostí.

Během koronavirové krize v minulých letech totiž došlo na celosvětové úrovni k rozsáhlým rozpadům dodavatelských sítí a čipy se tak rychle staly chybějící součástkou, bez níž nebylo možné vyrobit jediné moderní vozidlo. V případě automobilek tak velmi brzy došlo k zastavení výroby, což stálo celý automobilový průmysl miliardy eur.

Mohlo by se tak zdát, že se automobilky z minulých let poučily, a ostatně to tak jednu chvíli i vypadalo. Podle odborníků je sice v současnosti situace stabilizovaná, ale neponaučitelné evropské automobilky stále nejsou připravené na to, že by k výpadku dodávek čipů mohlo dojít znovu.

Většina velkých automobilek se tak dlouhodobě snaží (ostatně jako firmy v jiných odvětvích) hledat možnosti snižování nákladů při výrobě, čímž směřují k vyšším ziskům. V případě automobilek dochází ke stavbě platforem vozidel, kdy například více modelů sdílí stejné technologie, čímž je dosaženo snížení rozmanitosti celé platformy a při větším rozsahu výroby i snížení ceny.

Stejný tlak na nižší ceny mají automobilky i v případě čipů. Ty totiž od svých dodavatelů nenakupují s dostatečným předstihem a do zásoby, ale objednávají je tak, aby nebyly na skladech delší dobu. Princip, který používají například v podobě metody FIFO (First In, First Out), která zajišťuje, že nejprve dojde k prodeji dříve naskladněných produktů a který využívají i velké e-shopy a další společnosti, se však automobilkám nemusí vyplatit.

Menší skladové zásoby, které jsou neustále doplňovány, totiž mohou být výraznou úsporou, zároveň ale i velkým problémem v době, kdy dojde k již zmiňovaným problémům s dodávkami, které se nejvíce ukázaly v době pandemie. Ačkoliv je nyní tato forma nákupu pro automobilky výhodná i proto, že kapacity výrobců polovodičových součástek v současnosti nejsou zdaleka vyčerpány, mohlo by to opět přinést další krizi.

Výroba čipů totiž není snadný proces a zahájení výroby těchto součástek se nepočítá na hodiny nebo dny, ale spíše na mnoho měsíců. V případě, že by došlo k potížím, které mohou být jak politického charakteru, tak i v podobě přírodních katastrof, mohlo by opět dojít k zastavení výroby nových vozidel u evropských automobilek.

Právě ty přitom v současnosti řeší problémy s čínskou konkurencí na poli elektromobility a další problémy si tak příliš nemohou dovolit. Problémy, které by přinesl nedostatek čipů, by tak pro mnohé automobilky v EU mohly být pomyslným posledním hřebíčkem do rakve jejich přežití.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Auto EU Průmysl Automobilový průmysl Čipy Polovodiče Evropská unie Automobilky
Jazykové verze článku: AnglickyŠpanělskyNěmecky

Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.