Evropské automobilky jsou neponaučitelné. Výroba vozidel by se kvůli nedostatku čipů mohla znovu zastavit
Miliardy eur, které evropské automobilky ztratily kvůli výpadkům dodávek čipů během koronavirového rozpadu dodavatelských řetězců, nepomohly k tomu, aby firmy výrazněji upravily své fungování. To by se jim tak v budoucnu mohlo opět vymstít.
Polovodičové součástky – čipy lze dnes bez nadsázky označit za technologii, kterou využíváme dnes a denně a která téměř pohání naše životy. Technologie, bez níž by nebylo možné jet moderním automobilem, využívat mobilní telefon nepřetržitě připojený k internetu a užívat si mnoho dalších moderních vymožeností. Jde ale také o součástku, která nejen výrobcům automobilů, kteří jich do každého vozidla spotřebují i stovky kusů, přidělala mnoho starostí.
Během koronavirové krize v minulých letech totiž došlo na celosvětové úrovni k rozsáhlým rozpadům dodavatelských sítí a čipy se tak rychle staly chybějící součástkou, bez níž nebylo možné vyrobit jediné moderní vozidlo. V případě automobilek tak velmi brzy došlo k zastavení výroby, což stálo celý automobilový průmysl miliardy eur.
Mohlo by se tak zdát, že se automobilky z minulých let poučily, a ostatně to tak jednu chvíli i vypadalo. Podle odborníků je sice v současnosti situace stabilizovaná, ale neponaučitelné evropské automobilky stále nejsou připravené na to, že by k výpadku dodávek čipů mohlo dojít znovu.
Většina velkých automobilek se tak dlouhodobě snaží (ostatně jako firmy v jiných odvětvích) hledat možnosti snižování nákladů při výrobě, čímž směřují k vyšším ziskům. V případě automobilek dochází ke stavbě platforem vozidel, kdy například více modelů sdílí stejné technologie, čímž je dosaženo snížení rozmanitosti celé platformy a při větším rozsahu výroby i snížení ceny.
Stejný tlak na nižší ceny mají automobilky i v případě čipů. Ty totiž od svých dodavatelů nenakupují s dostatečným předstihem a do zásoby, ale objednávají je tak, aby nebyly na skladech delší dobu. Princip, který používají například v podobě metody FIFO (First In, First Out), která zajišťuje, že nejprve dojde k prodeji dříve naskladněných produktů a který využívají i velké e-shopy a další společnosti, se však automobilkám nemusí vyplatit.
Menší skladové zásoby, které jsou neustále doplňovány, totiž mohou být výraznou úsporou, zároveň ale i velkým problémem v době, kdy dojde k již zmiňovaným problémům s dodávkami, které se nejvíce ukázaly v době pandemie. Ačkoliv je nyní tato forma nákupu pro automobilky výhodná i proto, že kapacity výrobců polovodičových součástek v současnosti nejsou zdaleka vyčerpány, mohlo by to opět přinést další krizi.
Výroba čipů totiž není snadný proces a zahájení výroby těchto součástek se nepočítá na hodiny nebo dny, ale spíše na mnoho měsíců. V případě, že by došlo k potížím, které mohou být jak politického charakteru, tak i v podobě přírodních katastrof, mohlo by opět dojít k zastavení výroby nových vozidel u evropských automobilek.
Právě ty přitom v současnosti řeší problémy s čínskou konkurencí na poli elektromobility a další problémy si tak příliš nemohou dovolit. Problémy, které by přinesl nedostatek čipů, by tak pro mnohé automobilky v EU mohly být pomyslným posledním hřebíčkem do rakve jejich přežití.