Parkování v garáži může auto zničit víc než venkovní mráz. Odborník prozradil, na co si dát pozor
Mnoho řidičů se domnívá, že zaparkováním auta v garáži dokonale chrání svůj vůz. Odborníci ale upozorňují, že v některých případech může být garáž pro auto nebezpečnější než jeho ponechání na mrazu.
S každou variantou parkování se přirozeně pojí určité výhody i nevýhody. Při použití garáže bude vaše auto chráněné před sněhem a nadměrným mrazem. Na druhou stranu ale může být vystaveno vlhkosti a střídání teplot.
Proč může být garáž potenciálním problémem
Hlavním problémem některých špatných garáží je nadměrná vlhkost, která se v nich hromadí. V zimě dovnitř často přijíždíme autem, které je pokryté sněhem, vlhkostí nebo posypovou solí.
Při příjezdu do teplejší garáže sníh začne přirozeně tát. Pokud není garáž dostatečně odvětrávaná, dochází k výraznému zvýšení vlhkosti. Ještě větší problém nastává v případě, že je garáž mírně vyhřívaná. Tehdy totiž uvnitř může nastávat extrémně vlhké prostředí.
Proč je vlhkost pro auto problém
Pokud je vozidlo vystaveno vlhkosti, která se navíc na komponentech drží dlouhou dobu, může to znamenat obrovský problém. Když se navíc přidá přítomnost posypové soli z vozovky, vzniká prostředí, které autu škodí mnohem více než suchý venkovní mráz.
Vlhký kov totiž přirozeně reaguje s okolním vzduchem a dříve nebo později začne rezivět. Podvozek, který zůstává vlhký, může začít degradovat. Posypová sůl pak v tomto ohledu může fungovat jako katalyzátor. To znamená, že zrychluje chemickou reakci, která vzniká mezi kovem a vlhkostí.
Parkování v garáži má samozřejmě i své výhody
Pokud přes zimu parkujete uvnitř, nemusíte se před každým odjezdem starat o seškrabávání ledu z oken nebo ometání sněhu ze střechy. Díky tomu šetříte čas. Podle odborníků navíc časté odstraňování nahromaděného ledu a sněhu může dokonce vést k poškození karoserie a stěračů čelního skla.
Parkování uvnitř může být prospěšné i z toho důvodu, že kapaliny (jako např. motorový olej) zůstávají teplé. To může usnadnit startování auta. Stálá teplota nad bodem mrazu je rovněž prospěšná pro baterii vozu, jelikož je vyžadováno méně energie k nastartování vozidla.
Nejlepším kompromisem může být parkování venku pod přístřeškem
Mnoho odborníků jako skvělý kompromis doporučuje parkovat v zimě raději venku pod střechou. Díky tomu chráníte vozidlo před deštěm i sněhem. Zároveň však podvozek lépe vysychá než v nevětrané garáži. Díky nižší míře kondenzace minimalizujete riziko vzniku koroze. Jedinou nevýhodou tak může být nutnost škrábání oken v mrazivých dnech a fakt, že veškeré kapaliny a baterie jsou vystaveny mrazu.
Garáž lze doporučit volit pouze za předpokladu, že je suchá, chladná a opravdu dobře odvětrávaná. Poznáte to například podle toho, že jsou její stěny suché a garáž nezapáchá zatuchlinou. V garáži nevytápějte. Velké rozdíly teplot způsobují kondenzaci vlhkosti, což je nežádoucí. Nezapomínejte rovněž v zimních měsících podvozek auta pravidelně omývat od soli. Snažte se také do garáže zajíždět až v momentě, kdy auto není úplně mokré. V tomto ohledu může pomoci například nechat auto oschnout venku a až poté jej přeparkovat dovnitř.
Pro dosažení výměny vzduchu můžete také nechat garáž po příjezdu zhruba 10 až 20 minut otevřenou. Proudící vzduch pomůže odstranit vlhkost a odpařenou vodu. Ideální jsou samozřejmě průduchy a ventilační mřížky ve spodní a horní části garáže, aby vzduch mohl volně cirkulovat. Pokud v garáži bojujete s nadměrnou vlhkostí, může se vyplatit investovat do speciálního odvlhčovače. Kaluže od tajícího sněhu rovněž co nejrychleji vysušte.

























































