Čína dostává evropský automobilový průmysl na zlatém podnose. Současná stávka ve Volkswagenu to jen potvrzuje

     
Martin Bárta
2. 12. 2024 ▪ 09:47

„Když se dva perou, třetí se směje“. Přísloví, které na aktuální situaci v automobilovém průmyslu sedí více než kdy jindy. Boj mezi odbory Volkswagenu a vedením firmy, který vyústil až v současnou stávku, má přitom jasného vítěze – čínské automobilky a čínský průmysl.

Stávka zaměstnanců automobilky VW může přinést ještě větší problémy, než kterým automobilka čelí v současnosti
Stávka zaměstnanců automobilky VW může přinést ještě větší problémy, než kterým automobilka čelí v současnosti
Foto: Unsplash

Stávka ve Volkswagenu, jaká tu dlouho nebyla. Přesně tak lze nazvat akci naplánovanou na pondělí 2. prosince. Celkem se do ní totiž přidá celkem devět závodů včetně ústředí ve Wolfsburgu. Podle odborového svazu, který se stávkou snaží bojovat proti snižování mezd, propouštění a zavírání některých továren by měla stávka celkem trvat asi dvě hodiny. Už teď je ale známý výherce celé akce – Čína.

Odbory dlouhodobě ostře kritizují návrh vedení VW na snížení mezd o 10 %, který je zdůvodňován potřebou snížit náklady a zvýšit zisk v reakci na klesající poptávku a rostoucí konkurenci, zejména ze strany stále sílící čínské konkurence. Odborový svaz Volkswagenu – IG Metall považuje tyto požadavky za nepřijatelné a varuje před dalšími stávkami, ke kterým by mělo dojít v případě, že nedojde k dohodě v aktuálně plánovaném kole jednání.

Nepokoje v automobilce přitom přichází v nejméně vhodné době, kdy evropský automobilový průmysl čelí rozsáhlým problémům. Čínské automobilky s finanční podporou vlády totiž rychle expandují na evropský trh s elektromobily a často nabízejí cenově dostupnější modely než jejich evropští konkurenti. Například čínská společnost BYD již předstihla i americkou Teslu v prodeji elektromobilů a plánuje otevřít výrobní závody v Evropě, aby posílila svou přítomnost na trhu. Pro evropské hráče jsou přitom tyto zprávy stále větší pohromou.

Evropské automobilky, včetně Volkswagenu, se sice snaží na tyto změny adaptovat, nadále ale čelí interním problémům, jako jsou právě stávky a neshody ohledně mzdových podmínek. Tyto vnitřní konflikty mohou dále oslabit jejich postavení na trhu a poskytnout čínským výrobcům příležitost k dalšímu posílení své pozice v Evropě.

Současné stávky ve Volkswagenu tak nejen narušují výrobu a ohrožují finanční stabilitu společnosti, ale také poskytují čínským automobilkám příležitost k dalšímu pronikání na evropský trh. Pokud evropští výrobci nebudou schopni rychle a efektivně reagovat na tyto výzvy, riskují ztrátu svého dosavadního postavení a další oslabení vůči rostoucí čínské konkurenci.

Současná stávka a případné následující tak pouze přilévají olej do ohně spalujícího evropský automobilový průmysl. „Jak mentálně retardovanej musíš bejt, abys jako zaměstnanec Evropský automobilky šel do stávky? Jediný co děláš, je dodáváš obsah čínský televizi,“, uvedl na svém účtu na sociální síti X například bývalý bankéř Radovan Vávra.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Auto Čína EU Elektromobily Doprava Elektromobilita Automobilový průmysl IG Metall Stávka Wolfsburg



Nejnovější z kategorie


Realitní trh nabízí příležitosti i mimo drahé byty.

Online platby jsou pro nás běžnou činností

Rozhodující není výplata, ale to, co vám po ní opravdu zůstane.

Ženy v Česku mají menší platy než muži a rozdílová částka vás překvapí

Jak zvýšit šanci na úspěch při reklamaci

Podle statistik se většina bankovních podvodů odehrává u bankomatů mimo přímý dohled poboček.

Podvodníci mají nový způsob, jak vybrat všechny peníze z účtu

Češi si 26. října ráno nebudou moci zaplatit kartou online

Zvrat pro podnikatele

Důchody jsou velkým tématem posledních let

Nový trik podvodníků válcuje Česko

Kolik si měsíčně odkládat na stáří?

I běžný nákup dnes ukazuje, jak napjaté jsou rozpočty důchodců.

Změna v systému mezd od příštího roku zvýší výplaty

Získat vlastní bydlení není v dnešní době jednoduché.

Česká spořitelna cashback program

Od ledna 2026 zásadně vzroste podpora v nezaměstnanosti

Veřejné finance tvoří páteř hospodaření státu

Kurýr si v Praze může přijít na slušné peníze.

Výrobní cena iPhonu je poměrně nízká, finální cena však zahrnuje více položek.

V případě plošného výpadku elektřiny není výběr z bankomatu možný.

Energetické mýty tahají z rozpočtů domácností i tisíce korun ročně

Paliva na čerpacích stanicích jsou nejlevnější za poslední roky. Kvůli pravidlům EU už ale ne na dlouho

Nová pravidla pro spotřebiče zajistí domácnostem úspory s novými spotřebiči

Britská vláda chce nabídnout pronájem tepelných čerpadel. Domácnosti by tak nemuseli investovat stovky tisíc do jejich pořízení

Cesta k bezemisní budoucnosti skrz experiment za miliardy? Německo chce použít v provozu technologii, která ještě nebyla vyzkoušena v reálné elektrárně

Evropská komise platila miliardy, aby podpořila zákaz spalovacích motorů

Města jsou plná kurýrů v autech. Ti často doručují jen jednu objednávku a škodí tak ovzduší a vytváří zbytečné emise

Energetici vyzývají ke zdražení provozu plynových kotlů, mělo by to podpořit instalace tepelných čerpadel

Peněženky průměrných lidí se v budoucnu výrazně vyprázdní, ukazuje studie



Nejnovější
Nejnovější