Čína dostává evropský automobilový průmysl na zlatém podnose. Současná stávka ve Volkswagenu to jen potvrzuje
„Když se dva perou, třetí se směje“. Přísloví, které na aktuální situaci v automobilovém průmyslu sedí více než kdy jindy. Boj mezi odbory Volkswagenu a vedením firmy, který vyústil až v současnou stávku, má přitom jasného vítěze – čínské automobilky a čínský průmysl.
Stávka ve Volkswagenu, jaká tu dlouho nebyla. Přesně tak lze nazvat akci naplánovanou na pondělí 2. prosince. Celkem se do ní totiž přidá celkem devět závodů včetně ústředí ve Wolfsburgu. Podle odborového svazu, který se stávkou snaží bojovat proti snižování mezd, propouštění a zavírání některých továren by měla stávka celkem trvat asi dvě hodiny. Už teď je ale známý výherce celé akce – Čína.
Odbory dlouhodobě ostře kritizují návrh vedení VW na snížení mezd o 10 %, který je zdůvodňován potřebou snížit náklady a zvýšit zisk v reakci na klesající poptávku a rostoucí konkurenci, zejména ze strany stále sílící čínské konkurence. Odborový svaz Volkswagenu – IG Metall považuje tyto požadavky za nepřijatelné a varuje před dalšími stávkami, ke kterým by mělo dojít v případě, že nedojde k dohodě v aktuálně plánovaném kole jednání.
Nepokoje v automobilce přitom přichází v nejméně vhodné době, kdy evropský automobilový průmysl čelí rozsáhlým problémům. Čínské automobilky s finanční podporou vlády totiž rychle expandují na evropský trh s elektromobily a často nabízejí cenově dostupnější modely než jejich evropští konkurenti. Například čínská společnost BYD již předstihla i americkou Teslu v prodeji elektromobilů a plánuje otevřít výrobní závody v Evropě, aby posílila svou přítomnost na trhu. Pro evropské hráče jsou přitom tyto zprávy stále větší pohromou.
Evropské automobilky, včetně Volkswagenu, se sice snaží na tyto změny adaptovat, nadále ale čelí interním problémům, jako jsou právě stávky a neshody ohledně mzdových podmínek. Tyto vnitřní konflikty mohou dále oslabit jejich postavení na trhu a poskytnout čínským výrobcům příležitost k dalšímu posílení své pozice v Evropě.
Současné stávky ve Volkswagenu tak nejen narušují výrobu a ohrožují finanční stabilitu společnosti, ale také poskytují čínským automobilkám příležitost k dalšímu pronikání na evropský trh. Pokud evropští výrobci nebudou schopni rychle a efektivně reagovat na tyto výzvy, riskují ztrátu svého dosavadního postavení a další oslabení vůči rostoucí čínské konkurenci.
Současná stávka a případné následující tak pouze přilévají olej do ohně spalujícího evropský automobilový průmysl. „Jak mentálně retardovanej musíš bejt, abys jako zaměstnanec Evropský automobilky šel do stávky? Jediný co děláš, je dodáváš obsah čínský televizi,“, uvedl na svém účtu na sociální síti X například bývalý bankéř Radovan Vávra.