Do škol přichází zásadní novinka. Děti se budou učit předmět, který jsme nezažili
České školství čekají po více než deseti letech další významné změny. Ty se mimo jiné dotknou i skladby předmětů.
Žáky základních škol čekají nová témata, která reagují na rozvoj moderních technologií, s nimi související hrozby i další aktuální výzvy dnešního světa. Na co by se měli žáci i jejich rodiče konkrétně připravit?
Umělá inteligence
Umělá inteligence (AI) se řadí mezi největší technologické pokroky za poslední roky. V posledních letech se jí doslova podařilo dobýt takřka celý svět.
Odborníci upozorňují, že AI zásadně promění mimo jiné i trh práce. To se již nyní v některých vyspělých státech začíná projevovat – ubývají například programátoři.
Nejen z toho důvodu se Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy rozhodlo vytvořit projekt Kurikulum AI pro základní a střední školy. Ten by se měl zaměřit právě na výuku umělé inteligence na základních a středních školách.
„Děti se tak naučí používat principy umělé inteligence v běžných předmětech na základních a středních školách. Nejedná se přitom o ulehčení učení, ale o pochopení technologie, která mění současný svět,“ přibližuje Radek Špáta.
Žáci se tak budou učit látku, s níž se generace dnešních pracujících ani seniorů nikdy nesetkaly.
Boj proti dezinformacím
Kromě toho by se žáci měli ve výuce zaměřit na to, jak rozpoznávat dezinformace. Právě ty jsou v moderním světě velkým problémem, který dokáže zásadně ovlivnit budoucnost celých generací.
Mohou je totiž mimo jiné používat i významní politici (či jejich příznivci) k tomu, aby ovlivnili veřejné mínění ke svému prospěchu. Celá řada dezinformací koluje na internetu i nyní, a to například v souvislosti s nadcházejícími volbami nebo válkou na Ukrajině. Lidé, kteří si informace neověřují pomocí nezávislých, objektivních a spolehlivých zdrojů, se mohou snadno stát jejich obětí. To může mít dopad nejen na ně samotné, ale i na celou společnost.
Zřejmě v největším ohrožení v souvislosti s dezinformacemi jsou zástupci starších generací, kteří podle řady průzkumů celkově nejsou příliš seznámení s nástrahami internetu. Stále častěji však dezinformacím podléhají právě i mladší ročníky, což dokázaly například výsledky průzkumu mediální gramotnosti žáků základních a středních škol, který sestavila i vyhodnotila organizace Člověk v tísni v roce 2023.
Z průzkumu vyplynulo, že řada žáků si vyhledává informace na sociálních sítích, které jsou však dezinformací plné. Více než polovina dotázaných pak nezvládla správně vyhodnotit, které weby jsou dezinformační, které soukromé a které veřejnoprávní. Zároveň se ukázalo, že na schopnost rozpoznávat dezinformace má zásadní vliv vzdělání. Zatímco žáci gymnázií dokázali rozpoznat dezinformace nejlépe, nejhůře na tom byli žáci učilišť.
V návaznosti na to Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy potvrdilo, že chce posílit mediální výchovu a zahrnout do ní právě učení o dezinformacích (jak je rozpoznat apod.). Podoba výuky však zůstane na učitelích.
Větší důraz by se měl klást i na duševní hygienu a zdravou stravu
Není žádným tajemstvím, že se značná část vyspělých států potýká s epidemiemi civilizačních chorob. Výjimku netvoří ani Česká republika. Výrazně přibývá například pacientů s cukrovkou 2. typu nebo kardiovaskulárními problémy. Ačkoliv farmaceutické společnosti (například Viking Therapeutics, Novo Nordisk nebo Eli Lilly) za tímto účelem vyvíjí řadu nových léků, velice důležité je klást důraz i na prevenci.
Právě z toho důvodu by se měla podle nových vzdělávacích programů ve výuce častěji objevovat témata jako zdravá strava a podobně.
Z podobných důvodů by se měl klást větší důraz rovněž na duševní hygienu. Nárůst prevalence psychických onemocnění je totiž dalším problémem, se kterým se moderní svět potýká.