EnergoZrouti.cz

Největší online obchod na světě spouští prodej „odpadu“ za pár korun, chce tím konkurovat čínským tržištím

     
Martin Bárta
18. 11. 2024 ▪ 09:25

Největší online maloobchodní prodejce Amazon spouští svůj nový obchod. Nabízet bude především levné produkty, kterými chce konkurovat čínským tržištím. Prodej zboží, které se ale velmi rychle promění v odpad, nemusí být úplně pozitivní zprávou z hlediska ekologie.

Největší on-line prodejce spouští tržiště levného „odpadu“. Ekologii to příliš nepotěší
Největší on-line prodejce spouští tržiště levného „odpadu“. Ekologii to příliš nepotěší
Foto: Unsplash

Největší online tržiště na světě, americký gigant Amazon, spouští novou službu, která by měla konkurovat čínské konkurenci nabízející extrémně levné produkty. Firma založená miliardářem Jeffem Bezosem by se tak mohla stát přímým vyzyvatelem čínských tržišť v čele s Aliexpressem nebo Temu. Mnohé z produktů, které tato tržiště nabízí, lze přitom jednoduše nazvat odpadem – právě tím se totiž velmi brzy po nákupu stanou, a tak jen přispívají k velké ekologické katastrofě.

Obliba nákupů produktů, které člověk před vstupem do kamenného obchodu nebo e-shopu v mnoha případech vůbec nepotřebuje, ale kvůli nízké ceně je nakoupí, stále roste. Příkladem toho jsou nejen zmiňované e-shopy Temu, Aliexpress a mnoho dalších, ale i kamenné obchody v čele s řetězci Action, TEDi, Pepco a další. Není se tak čemu divit, že největší světový maloobchodní online prodejce Amazon nechce zůstat pozadu a vkládá tak do ohně i své želízko.

Mnoho produktů, od potřeb pro domácnost po různé gadgety k elektronice a další, přitom nemá příliš dlouhou životnost. Důvodem je mnohdy mizerná kvalita, ale i zmiňovaná nízká cena. Ta v případě poškození produktu či na konci jeho životnosti nijak nerozmlouvá spotřebiteli vyhodit produkt snadno do koše a v případě potřeby objednat nový kus.

Právě tímto způsobem ale vzniká obrovské množství plastů, které končí na skládkách a v nejhorším případě v mořích. Hlavní vinu na vzniku těchto částic mají právě jednorázové plasty, mezi které patří obaly od potravin a nápojů, ale i produkty z velmi laciných nákupů. Podle odhadů z roku 2021 činila produkce jednorázových plastů celosvětově zhruba 139,1 milionu tun. Při pokračování současného trendu jsou ale vyhlídky do budoucna výrazně pesimističtější. Objem jednorázových plastů by se totiž mohl každoročně zvýšit až na 300 milionů tun. Pokud tak vezmeme v potaz už současné problémy s plastovým odpadem, problém bude v budoucnu pravděpodobně výrazně většího rozsahu.

Spuštění nového obchodu s levnými produkty od Amazonu, jehož objemy prodejů jsou mnohdy větší než součty prodejů jeho konkurentů, tak není z ekologického hlediska rozhodně ničím pozitivním. Na rozdíl od čínských online prodejců sice Amazon při nakupování přes službu Haul slibuje, že prodávané produkty budou mít veškeré záruky a bude je tak možné bez obav používat například i při kontaktu s potravinami, problém s odpadem to ale rozhodně nijak neřeší.

Jediným řešením do budoucna by tak mohlo být pouze omezení některých plastových výrobků, což se sice už v současnosti děje například u některých potravinářských obalů. Zákaz igelitových tašek nebo brček v rámci zemí Evropské unie ale nedokáže redukovat plasty natolik, nakolik by bylo potřebné pro očištění ekosystémů od těchto odpadů.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Obchody Amazon Tržiště On-line prodej Aliexpress Temu Odpad Ekologie Amazon Haul
Jazykové verze článku: AnglickyŠpanělskyNěmecky

Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.