Čína našla po elektromobilech, bateriích a fotovoltaice další způsob, jak drtit evropské výrobce
Evropská unie v posledních letech stále rychleji zvyšuje svou závislost na technologiích z Číny. Kromě baterií, fotovoltaiky a elektromobilů však čínské firmy našly další způsob, jak drtit evropské výrobce.
Čínští výrobci lithiových baterií, fotovoltaických panelů, ale i dalších komponent pro obnovitelné zdroje energie či elektromobily v posledních letech výrazně drtí své evropské protějšky. Své o tom ví i Evropská komise, která například v případě elektromobilů jen před několika dny finálně odsouhlasila zavedení cel na jejich dovoz. Čína by však mohla v příštích letech výrazně předběhnout nejen EU, ale i další země v dalších odvětvích, jak ukazují registrace nových patentů.
Podle mnichovské advokátní kanceláře, jejíž hodnocení patentových přihlášek přinesl server Handelsblatt, čínské firmy registrují stále více nových patentových přihlášek, které se týkají elektromobility. V současnosti se tak firmy z Číny intenzivně věnují vývoji technologií pro nabíjení elektromobilů.
Právě tyto technologie by v dalších letech mohly evropským výrobcům bránit ve využívání některých inovací, například pro rychlejší nabíjení elektrických vozů. I když bude v mnoha případech možné tyto technologie využívat, firmy za to budou muset čínským konkurentům zaplatit nemalé finanční prostředky.
Jak ukazuje hodnocení patentů od advokátní kanceláře, počet nových patentových přihlášek od čínských firem výrazně narůstá. Zatímco v roce 2016 jich bylo okolo dvou tisíc, v roce 2022 už čínské firmy podaly šestnáct tisíc patentových přihlášek.
Elektromobilita v Číně v současnosti zažívá dramatický vzestup a množství elektromobilů se zvyšuje nejrychleji na světě. V souvislosti s tím přibývá i firem a vědeckých týmů, které se zabývají vývojem technologií pro elektromobilní infrastrukturu i samotné elektromobily.
Ačkoliv současný pohled na elektromobilitu v zemích Evropské unie (mimo výjimky jako je Norsko) není příliš optimistický, budoucnost automobilového trhu jednoznačně spočívá v elektromobilitě. Vlastnictví patentů na technologie, které optimalizují baterie ve vozidlech či jejich chlazení při nabíjení, může být v budoucnu klíčové pro stabilitu automobilového průmyslu. Evropský automobilový průmysl by v důsledku rychlého rozvoje elektromobility v Číně už brzy mohl začít ztrácet svůj dříve téměř neohrozitelný náskok.