80 procent aut na elektřinu a polovina domácností s tepelným čerpadlem do patnácti let, navrhují britští vládní poradci
Už do patnácti let by mělo být na trhu 80 procent všech vozidel na elektřinu. V případě domácností by pak více než polovina měla využívat tepelné čerpadlo pro vytápění i ohřev vody. Návrh britských vládních poradců pro klima však už nyní naráží na nezájem o tepelná čerpadla.
Už do roku 2040 by podle Výboru pro změnu klimatu (CCC), který je poradním orgánem vlády ve Spojeném království mělo v zemi jezdit 80 procent vozidel na elektrický nebo vodíkový pohon. Do stejné doby by navíc měla ostrovní země přejít ve velkém i na tepelná čerpadla. Ty by tak už do patnácti let měly tvořit hlavní způsob vytápění v polovině místních domácností.
Spojené království si podobně jako Evropská unie či další země stanovilo cíl do kdy musí dosáhnout takzvané „čisté nuly“. Tedy stavu, kdy její ekonomika neprodukuje žádné emise skleníkových plynů. Spojené království má tento termín zákonem stanovený na rok 2050, a tak se termín pro realizaci opatření stále krátí.
Aby bylo možné těchto cílů dosáhnout, bude nutné masivně přejít na obnovitelné zdroje energie, modernizovat vozový park, změnit současný způsob fungování zemědělství či ve velkém nahradit vytápění a ohřev vody v domácnostech. Právě v tomto ohledu má Spojené království velké plány a už dříve oznámilo velkolepý přechod na tepelná čerpadla. Plány ale kazí nízká poptávka, kdy domácnosti jejich instalaci nezvažují ani s výhodnými dotačními podmínkami. Země tak už v minulém roce začala řešit odložení povinných kvót, které nakonec úplně zrušil premiér Keir Starmer.
Návrhy britských vládních poradců tak nyní definují i cíle, které by země měla postupně plnit, aby uhlíkové neutrality do roku 2050 dosáhla. Už do patnácti let by tak měly emise dosahovat jen 13 % z úrovně v roce 1990. Bez toho totiž Spojené království nastavené cíle nesplní.
To, zda politici ve Spojeném království návrhy CCC přijmou a implementují v podobě zákonů či pobídek, které by prodeje tepelných čerpadel či elektromobilů urychlili, ale zůstává pouze na politické shodě. Samotné CCC jako poradní orgán totiž mimo doporučení nemá v tomto ohledu žádnou další pravomoc.