Klíčové suroviny pro výrobu elektromobilů je nedostatek a cena roste, největší výrobce si ji chce těžit sám

     
Martin Bárta
10. 4. 2022 ▪ 09:40

Klíčové suroviny pro výrobu baterií elektromobilů je v současnosti kvůli pomalé těžbě a zpracování nedostatek. Její cena tak rychle roste a zvyšuje cenu samotných vozidel. Největší výrobce elektromobilů tak uvažuje, že si surovinu začne sám těžit a zpracovávat.

Nabíjení baterií elektromobilů
Nabíjení baterií elektromobilů
Foto: Tesla

Rychle rostoucí zájem o elektromobily na světových trzích začíná vytvářet nový problém v dodavatelském řetězci. Téměř každý elektromobil v současnosti totiž potřebuje lithium-iontovou baterii a díky vysoké poptávce po nich vzniká na trhu problém s nedostatečným množstvím důležitého prvku – lithia.

To je sice v každé baterii obsaženo v celkem malém množství, když se ale vezme v potaz množství jednotlivých článků, které se v každém elektromobilu nacházejí, jde už o množství s kterým výrobci baterií i těžaři tohoto prvku ještě před pár lety vůbec nepočítali.

Tesla si možná bude muset těžit lithium sama

A právě nedostatek lithia spolu se zvyšující se poptávkou žene jeho ceny nahoru. To se nakonec odráží i v koncových cenách samotných elektromobilů u nichž je baterie nejdražší součástkou. Abychom ale byli přesní, nejde tak úplně o nedostatek lithia, kterého je celosvětové množství dostatečné, problém je spíše v jeho těžbě a dalším zpracování tak, aby bylo použitelné do baterií elektromobilů, počítačů, telefonů a mnoha dalších zařízení které v sobě lithiové baterie mají.

Jak již ale bylo uvedeno výše, v běžných spotřebičích jako jsou mobilní telefony takový problém není, protože ty díky svým malým akumulátorům nepotřebují takové množství tohoto měkkého kovu.

Vysoké ceny lithia tak nyní výrobce elektromobilů nutí k úpravě dodavatelských řetězců, uzavírání smluv s výrobci baterií či výstavbě vlastních továren na výrobu baterií.

Zatím nejdále ale nyní zachází největší výrobce elektromobilů na světě – americká společnost Tesla pod vedením Elona Muska. Ten na Twitteru uvedl, že současné ceny lithia vystoupaly do šílených úrovní a firma se tak možná bude muset sama pustit do těžby a rafinace lithia ve velkém.

Podle Muska o prvek samozřejmě není nouze, jen je pomalé tempo těžby a zušlechťování tohoto kovu. A důvod je nasnadě – rychlý nástup elektromobility, kterou ještě před několika lety nikdo nebral tak vážně, aby přemýšlel nad rozsáhlejší těžbou lithia.

S dalším rozvojem elektromobily ale lze očekávat opětovný pokles ceny lithia s tím, jak se mnoho společností chopí příležitosti a začnou do těžby a zpracování nejdůležitější součásti dnešních baterií investovat.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobily Auto Baterie Elektrická auta Tesla Vozidla Doprava Baterie Lithium
Zdroj: RED




Nejnovější z kategorie


Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

WhatsApp překvapí i běžné uživatele.

Kolik času na telefonu je zdravé.

Mobil pro seniory pod 2 tisíce

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Elektrická motorka Verge TS PRO

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)

Řidiči nechtějí kupovat elektromobily ani s dotací, ukazuje průzkum



Nejnovější