Evropské automobilky řeší ekonomické problémy, čínské mezitím slaví rekordní prodeje

     
Tomáš Jelínek
9. 9. 2024 ▪ 15:36

Současnou situaci na evropském trhu s automobily by bylo možné označit za vyústění problémů, o kterých se v automobilovém průmyslu dlouhé roky vědělo. Mezitím, co evropské automobilky schytávají jednu ránu za druhou, jejich čínský konkurent roste stále silnějším tempem.

O možných problémech věděly evropské automobilky dlouho. Teď jejich důsledek vychutnávají naplno, zatímco čínská konkurence roste
O možných problémech věděly evropské automobilky dlouho. Teď jejich důsledek vychutnávají naplno, zatímco čínská konkurence roste
Foto: Unsplash

Evropský automobilový průmysl, dlouho považovaný za pilíř evropské ekonomiky, čelí čím dál větším výzvám. Zatímco tradiční výrobci, jako je například německý Volkswagen, bojují s klesajícími prodeji a tlakem na transformaci směrem k elektromobilitě, čínské automobilky, zejména ty zaměřené na výrobu elektromobilů, zažívají rekordní růst. Příkladem je čínská automobilka Nio, která dosáhla mimořádného úspěchu v oblasti prodejů a rapidně expanduje i na evropské trhy.

Volkswagen, kdysi neotřesitelný lídr evropského trhu, se potýká s problémy zejména na domácím německém trhu, kde čelí silné konkurenci ze strany asijských výrobců. Elektromobilita, která měla být klíčovou součástí budoucnosti Volkswagenu, přinesla náročné výzvy. Firma čelí nákladné transformaci, která zahrnuje nejen vývoj elektromobilů, ale také modernizaci výrobních linek a infrastruktury. Navíc trh s elektromobily v Evropě zatím nedosahuje takové dynamiky, jakou by si automobilka přála, a to i kvůli obavám zákazníků z dostupnosti nabíjecí infrastruktury či ceny elektromobilů. Volkswagen rovněž musí čelit klesajícím ziskům v důsledku geopolitických faktorů, jako jsou sankce či výpadky v dodavatelských řetězcích.

Na druhé straně se čínské automobilky, jako je Nio, těší rostoucí popularitě. Nio, jeden z předních čínských výrobců luxusnějších elektromobilů, oznámil rekordní prodeje za druhé čtvrtletí roku 2024. Automobilka dokázala navýšit počet dodaných vozů na 57 373, což představuje meziroční nárůst o 75,4 %. Prodeje Nio nadále rostou díky moderní technologii a inovativním přístupům, jako je například systém výměny baterií, který zákazníkům umožňuje rychlou a pohodlnou výměnu vybité baterie za plně nabitou. Nio se zaměřuje také na evropský trh, kde již uvedla několik svých modelů, včetně luxusní limuzíny ET7 a SUV EL7, a plánuje rozšíření do dalších zemí.

Čínská automobilka se snaží expandovat nejen v oblasti prodeje vozů, ale i výstavbou infrastruktury, jako jsou bateriové výměnné stanice Swap Station, které představují unikátní prvek v jejím obchodním modelu. Tento přístup jí umožňuje odlišit se od ostatních výrobců a přitáhnout pozornost zákazníků, kteří hledají flexibilní řešení pro nabíjení svých vozů. Navzdory těmto úspěchům Nio stále vykazuje finanční ztráty, což je způsobeno rozsáhlými investicemi do rozšiřování produktového portfolia a infrastruktury.

Úspěch čínských automobilek, jako je Nio, signalizuje zásadní změnu na globálním automobilovém trhu. Evropské automobilky se ocitají pod tlakem nejen z hlediska inovací, ale také konkurence, která přichází z východu. Čínské automobilky se dokázaly rychle přizpůsobit poptávce po elektromobilech a zaujmout vedoucí postavení na trzích, kde se elektromobilita rychle rozvíjí. Tento trend představuje pro evropské výrobce výzvu, jak udržet svou pozici na trhu a reagovat na měnící se globální dynamiku v automobilovém průmyslu.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobily Čína EU Automobily Auto Automobilový průmysl NIO Elektromobilita



Nejnovější z kategorie


Meta rozhodla o ukončení Messengeru na Facebooku

Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

WhatsApp překvapí i běžné uživatele.

Kolik času na telefonu je zdravé.

Mobil pro seniory pod 2 tisíce

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Elektrická motorka Verge TS PRO

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)



Nejnovější
Nejnovější