Čína se vysmívá nabíjení elektromobilů v Evropě. Její nápad budeme potřebovat všichni
Čínský výrobce elektromobilů se vysmívá pomalému nabíjení elektromobilů v Evropě. Jejich stanice pro rychlé „dobití“ elektromobilů by brzy mohly dostat novou funkci, po které už volají evropské energetické firmy.
Čínský výrobce elektromobilů, kterému se v posledních měsících daří pomalu pronikat na evropské trhy, už před několika lety představil své řešení nabíjení. Stanice nazvané Power Swap Station se rychle staly způsobem, jak se vypořádat s pomalým nabíjením v Evropě. Díky těmto stanicím lze totiž už za dvě minuty odjíždět s plně nabitou baterií, což je prozatím na standardních nabíječkách nereálné. Firma NIO, která za těmito stanicemi stojí, by je v budoucnu chtěla ještě vylepšit.
Přestože výměnné stanice od čínské automobilky byly po svém oznámení v Evropě označovány spíše za test, který nebude dlouho fungovat, firma jim i nadále věří. Není se čemu divit, celkem už totiž v těchto stanicích, kterých je hlavně na domácím území v Číně přes dva a půl tisíce, proběhlo přes 50 milionů „nabití“, tedy spíše výměn baterií.
Firma ale neusnula na vavřínech a nyní přichází s dalším nápadem, který by mohl pomoci nejen jí k vyšším výdělkům, ale i k udržení stabilní energetické distribuční soustavy.
Energetika totiž v současnosti čelí problémům s přibývajícími domácími i komerčními fotovoltaickými elektrárnami. Výkyvy, které může energie z fotovoltaických nebo i větrných elektráren v přenosové síti způsobovat, je totiž potřeba nějakým způsobem vykrýt, což v současnosti není příliš dobře řešeno. Před nutností přidat do sítě různé způsoby vyrovnávání špičkových odběrů už varují například němečtí dodavatelé.
A přesně problém s chybějící energií v síti v době, kdy slunce byť jen překryje mrak a fotovoltaiky tak vyrábějí výrazně méně, by mohly pomoci řešit výměnné stanice pro baterie od automobilky NIO.
Každá výměnná stanice totiž obsahuje desítky baterií, které se po tom, co je stroj automaticky vymontuje z automobilu, začínají nabíjet. NIO by tak chtělo, aby se tyto baterie v budoucnu nabíjely z obnovitelných zdrojů a v okamžiku, kdy by v energetické soustavě chyběla energie, by baterie mohly část své energie předat. Tím by firma mohla vydělat peníze za poskytování stabilizace energetické soustavě a zároveň své baterie více využít.
Lze totiž předpokládat, že baterie v zařízení, které je vyměňuje, vždy stráví nějakou dobu a například v noci, kdy fotovoltaické elektrárny nevyrábějí elektřinu a zároveň je malá poptávka i po výměně baterií, lze baterie využívat i tímto způsobem.
S přibývajícím počtem baterií v energetické soustavě, které mají právě za cíl stabilizaci sítě v době nové energetiky, tedy energetiky obnovitelných zdrojů, by nápad čínské firmy mohl být skvělou možností, jak rychle zvyšovat dojezdy elektromobilů a zároveň pomoci stabilizovat energetiku.