Česko čeká další zdražení už tak vysokých cen pohonných hmot

  
Markéta Bártová
4. 5. 2022 ▪ 09:51

Česko by se mělo podle ekonoma Lukáše Kovandy připravit na další zdražení pohonných hmot v případě, že státy EU schválí nové embargo vůči ruské ropě a ropným produktům.

Čerpání pohonných hmot
Čerpání pohonných hmot
Foto: Alexander Fox | PlaNet Fox / Pixabay

Pohonné hmoty by v České republice mohly opět podražit, což by mohl být velký problém pro řidiče ale hlavně přepravní společnosti. V současnosti se ceny nejprodávanějších pohonných hmot, tedy Naturalu 95 a motorové nafty drží nad 40 korunami za litr. Na tyto hodnoty se vyšplhaly začátkem března, krátce po invazi Ruska na Ukrajinu.

Další prodražení pohonných hmot by řidičům mohlo přinést embargo na dovoz ruské ropy a ropných produktů. To mají podle dnes projednávat jednotlivé státy EU, Maďarsko a Slovensko ale už zákaz dovozu ropy a ropných produktů z Ruska odmítly.

Pokud by došlo ke schválení, skončil by dovoz ruské ropy do konce letošního roku. Maďarsko a Slovensko by potom dostaly výjimku, která by jim zajistila čas na přechod od ruské ropy až do konce příštího roku. Česko si ale na rozdíl od nich tento delší časový horizont neprosadilo. Jak uvedl na svém Twitteru ekonom Lukáš Kovanda z Trinity Bank, v Česku by nové embargo přineslo zdražení už tak vysokých cen pohonných hmot.

Už v současnosti se přitom cena benzínu Natural 95 drží na průměrné ceně 42.71 korun za litr. U nafty je potom cena ještě vyšší, a to 44.96 korun za litr. Podle dat z aplikace PumpDroid, která sleduje ceny na čerpacích stanicích po celém Česku výrazně zdražil i stlačený zemní plyn CNG. Ten se v současnosti prodává průměrně za 54 korun a 42 haléřů za kilogram.

V Česku začne od června platit nižší spotřební daň z benzínu a motorové nafty. Daň se podle vládního usnesení sníží o 1,50 Kč na litru. Tento krok by měl podle vlády přinést snížení ceny pohonných hmot hlavně pro velkoodběratele jako jsou osobní i nákladní dopravci. Veřejnosti se ale úprava nejspíše nedotkne. Změna ve spotřební dani by měla platit do konce září.

„Hlavním důvodem pro toto první výraznější plošné opatření je potřeba reagovat na sousední země tak, aby naši dopravci, zejména ti menší, zůstali konkurenceschopní. Pokud Německo a Polsko sníží spotřební daň z pohonných hmot na evropské minimum a my bychom tak neučinili, našim dopravcům by hlavně v příhraničních regionech vznikla konkurenční nevýhoda. U nafty přitom zvažujeme, že bychom toto snížení daně zavedli natrvalo,“ řekl ministr financí Zbyněk Stanjura.




Štítky: Ropa Rusko Pohonné hmoty Benzin Nafta
Zdroj: RED