EnergoZrouti.cz

V Německu významně klesá zájem o elektromobily, záchrana přijde až za několik let

  
Tomáš Jelínek
22. 3. 2023 ▪ 11:46

Až 76 procent německých řidičů je skeptických vůči nákupu elektromobilu. Může za to hlavně snížení ekologického bonusu, které nákup elektromobilu prodražilo, ale také vysoké ceny elektřiny. Další impuls pro elektromobilitu by ale mohl přijít už za několik let.

Nabíjení elektromobilů díky energetické krizi výrazně podražilo
Nabíjení elektromobilů díky energetické krizi výrazně podražilo
Foto: Unsplash

Ochota k nákupu elektromobilu se v posledních měsících v Německu významně snížila. Ukazuje na to průzkum mezi více jak tisícovkou majitelů automobilů. Hlavním důvodem, proč více lidí přemýšlí nad tím, zda by pro ně elektromobil byl vhodným vozidlem jsou vyšší ceny elektřiny a snížení bonusů, které německá vláda na nákup elektromobilů poskytuje.

Ekologické bonusy, které mohou zájemci o nákup nového elektromobilu či jiného bezemisního vozidla například na vodík využít se už dříve dostaly do hledáčku vychytralých obchodníků. Ti využívali fíglů, jak elektromobil několik měsíců vlastnit, následně jej prodat a vydělat více peněz než bylo nutné pro nákup vozidla utratit. Možná právě i toto obchodování, které bylo výhodné pro prodej ojetých elektromobilů do dalších zemí EU ale rozhodně ne pro Německý rozpočet stálo za tím, že se němečtí zákonodárci rozhodli ekologický bonus výrazně snížit.

Bez dotace elektromobil nechceme, říkají někteří Němci

Spolu s tím, jak byl bonus v nedávné době snížen ale došlo také k poklesu zájmu o elektromobily ze strany některých motoristů. Bez výrazného příspěvku pro ně totiž elektromobil stále vyjde velmi draho ve srovnání s vozidly využívajícími spalovací motor. I kvůli změně výše bonusu se tak zájem o nákup elektromobilu mezi Němci snížil.

Jak uvádí průzkum AutoScout24, který proběhl na začátku letošního února mezi více jak tisícovkou majitelů automobilů v Německu – až 40 procent řidičů v současnosti pohlíží na nákup elektromobilu jinak než dříve. Hlavním důvodem je tak již zmíněná změna ekologického bonusu ale také energetická krize, která dramaticky navýšila ceny elektřiny a tím podrazila jednu z velkých výhod elektromobilů oproti spalovacím motorům, a to výrazně výhodnější náklady na kilometr jízdy.

Podle dat průzkumu by pro 32 procent dotazovaných byl v současnosti elektromobil zajímavý pouze v případě, kdy by opět výrazně klesly ceny elektřiny nebo by se zvýšila ekologická prémie na nový vůz. Jak ale výzkum ukázal, rychlé změny na trhu s energiemi a snížení ekologického bonusu některé motoristy odradilo od nákupu úplně. Osm procent z nich si totiž nákup elektromobilu vůbec nedokáže představit.

Podíl majitelů aut, kteří jsou vůči elektromobilům skeptičtí se tak podle průzkumu výrazně navýšil na 44 procent. K dřívějším odmítačům elektromobilů se totiž připojili i lidé, kteří kvůli novým podmínkám ekologického bonusu či cenám elektřiny ztratili o elektromobilitu zájem. Pokud k tomuto procentu připočítáme ještě 32 procent osob, které by si elektromobil koupily pouze za lepších dotačních podmínek při nákupu nebo poklesu cen elektřiny je zřejmé, že až 76 procent německých řidičů je v současnosti skeptických k nákupu elektromobilu.

Malé elektroauto by mohlo zachránit trh

I přes široký skepticismus se ale dá očekávat další rychlé rozšiřování elektromobility už kvůli obavám automobilek z nástupu emisní normy EURO 7 a zákazu prodeje spalovacích motorů po roce 2035. Automobilky tak v současnosti investují miliardy eur do přechodu na elektromobilitu, která je podle dřívějších vyjádření jejich šéfů nevyhnutelná.

Jisté je, že „druhý dech“ elektromobilitě v příštích letech dodají hlavně menší vozy, které nabídnou výrazně nižší cenu oproti současným spíše prémiovým elektromobilům. Jejich první vlaštovkou by mohl být před několika dny představený elektromobil Volkswagen ID.2, který by měl mít dojezd až 450 kilometrů a zároveň mít cenovku pod 25 000 eur (méně než 600 tisíc korun). Na trhu by se měl objevit ale až v roce 2025. Podle zpráv automobilových serverů svůj levný model chystá i největší světová elektromobilka Tesla. Jak už je ale u ní zvykem, zatím neznáme ani přibližnou dobu, kdy by měl být model představen.




Štítky: Elektromobil Auto Německo Elektromobilita Doprava Dotace