Nová pravidla mohou poslat seniory znovu do autoškoly, souhlasí většina oslovených řidičů
Velkou část všech dopravních nehod mají na svědomí dvě skupiny řidičů: ti s čerstvým řidičským oprávněním a ti z opačného konce spektra. Zatímco mladým řidičům stát v posledních letech věnuje nová opatření, na seniory zatím příliš nemyslí. To by se ale v příštích letech mohlo změnit a vrátit seniory do autoškoly.
Drobné ťukance, těžké dopravní nehody, ale i velké množství případů vjetí do protisměru na dálnicích a rychlostních silnicích. Přesně tyto situace mají v posledních letech jedno společné, velkou kategorii řidičů – seniorů, kteří jsou jejich viníky. Řidičů seniorů totiž nejen na tuzemských silnicích velmi rychle přibývá s tím, jak se automobily dostávají do každodenního fungování domácností, ale i spolu s prodlužováním produktivního věku. Jak ukazují statistiky nehodovosti, za velkým počtem dopravních nehod stojí hned po mladých řidičích s „čerstvými papíry“ ti, kteří jsou jejich držiteli už výrazně delší dobu, tedy senioři.
V případě první kategorie nejčastějších účastníků a hlavně viníků dopravních nehod, tedy mladých osob ve věku 18–24 let, už delší dobu ministerstvo dopravy reaguje úpravou bodového systému či zavedením řidičského průkazu od sedmnácti let, kdy je mladý řidič pod vedením mentora.
Čerství absolventi autoškol už musejí být v letošním roce výrazně opatrnější i kvůli takzvanému řidičáku na zkoušku. Ten platí na začátku jejich řidičské kariéry dva roky a v tomto období jsou řidiči pod větším drobnohledem. V případě, že v tomto období spáchají dopravní přestupek hodnocený šesti body nebo i zákazem řízení, musí se podrobit dopravně-psychologickému pohovoru a speciálnímu školení začínajících řidičů s evaluační jízdou.
V případě seniorů je ale situace naprosto jiná. V mnoha případech totiž nejen kvůli běžným zdravotním důvodům, ale i kvůli přirozenému poklesu kognitivních funkcí spolu s věkem dochází ke stále méně bezpečnému pohybu těchto řidičů na pozemních komunikacích.
To, zda je řidič-senior oprávněný dál držet řidičské oprávnění, tak ovlivňuje „pouze“ praktický lékař během povinné prohlídky. Nutno ale dodat, že taková prohlídka většinou nebývá nijak detailní a praktický lékař při ní téměř není schopen zjistit všechny faktory, které řidiče při řízení vozidla ovlivňují.
Přesně proto tak například velká část Němců, přesně 76 procent, podle nedávného průzkumu společnosti Forsa jménem Asociace TÜV souhlasila se zavedením povinné kontroly řidičských dovedností u řidičů starších 75 let. Podle většiny, tedy 80 %, by pak starším řidičům měl být odebrán řidičský průkaz v případech, kdy již nejsou způsobilí k řízení vozidel.
Úpravy zákonů, které by stanovily testování způsobilosti řidičů po 70. roce života, přitom nedávno projednávali zákonodárci v Evropském parlamentu. Podle německé TÜV by ale samotné testování řidičů a případné odebrání řidičských průkazů nebylo správné a řešením by tak mohly být spíše povinné jízdy se zpětnou vazbou u řidičů nad 75 let.
Ty by během povinné jízdy s instruktorem dostávali zpětnou vazbu na to, co dělají správně a co naopak špatně. Instruktoři by je také mohli informovat o tom, co při svém řízení zlepšit a také jaké jsou novinky v dopravních předpisech.
Ať už budou změny jakéhokoliv druhu, je jisté, že zákonodárci se v příštích letech, i kvůli již zmiňovanému růstu produktivního věku napříč zeměmi EU, budou muset touto otázkou stále více zabývat právě kvůli bezpečnosti silničního provozu. V budoucnu je ovšem možné, že nic takového nebude nutné, protože s příchodem moderních elektromobilů a samočinného řízení vozů nebudou již řidičské schopnosti ve vozidlech nutné.