Vaše auto žere víc než musí. Tohle tlačítko v autě snižuje spotřebu i o litr na 100 km, málokdo ho zná

     
Petr Eybl
4. 7. 2025 ▪ 11:30

Cena pohonných hmot se během několika uplynulých let vyšplhala poměrně vysoko. Lidé tak přirozeně uvažují nad tím, jakým způsobem za ně ušetřit.

Jedno tlačítko může výrazně snížit spotřebu.
Jedno tlačítko může výrazně snížit spotřebu.
Foto: Shutterstock

Jeden z méně známých způsobů, prostřednictvím kterého je možné za tuto položku ušetřit nemalé množství financí, je ekologický mód. Spustit tento režim je v mnohých automobilech možné pouhým stisknutím tlačítka. To je však často poměrně nenápadné, a tak někteří řidiči nevědí, jaký je jeho účel. Jen kvůli tomu přitom jejich vozidlo spotřebuje v některých případech i více než o 10 % paliva navíc – to už je relativně významný rozdíl, který může v konečném součtu znamenat zvýšení výdajů za pohonné hmoty i o tisíce korun ročně. Co přesně je tato funkce zač a v jakých případech je vhodné ji používat?

Jak tento režim funguje?

Jakmile režim zapnete – zpravidla stisknutím příslušného tlačítka na palubové desce nebo prostřednictvím centrálního displeje – spustíte, dojde k upravení nastavení několika systémů automobilu tím způsobem, aby preferovaly úspornější chování před dynamikou a komfortem. Tyto změny nejčastěji disponují následující podobou:

  1. Změny odezvy plynového pedálu: Po zapnutí ECO režimu začíná pedál reagovat o něco pomaleji a s menší razancí. To v překladu znamená, že dochází k méně prudkým a signifikantním změnám v počtu otáček motoru, což vede k nižší spotřebě. Změna odezvy plynového pedálu se projevuje zejména při rozjezdech a prudkých zrychleních.  
  2. Změna strategie řazení: Pokud se jedná o automobil s automatickou převodovkou, ECO režim zajistí, aby docházelo k řazení na vyšší stupně dříve než při běžném nastavení. V důsledku toho se motor nedostává do příliš vysokých otáček, což má pozitivní vliv na spotřebu. 
  3. Omezení výkonu klimatizace: ECO režim má často vliv i na nastavení klimatizace. Po jeho aktivaci zpravidla toto zařízení chladí méně citelně, případně dokonce jen přerušovaně. I to má kladný vliv na spotřebu.
  4. Změna strategie nabíjení a využívání baterie: U hybridních vozidel má ECO režim vliv rovněž na strategii nabíjení a využívání baterie. Zpravidla dochází k tomu, že hybridní automobil se snaží využívat při nízké zátěži (např. při pomalém popojíždění městem či na ucpané dálnici) čistě elektrický pohon.

Eko režim je možné zapnout tlačítkem či na centrálním displeji. , ...

Kolik můžete díky tomuto módu ušetřit?

Konkrétní množství pohonných hmot, které je možné díky používání ECO režimu ušetřit, se může lišit na základě toho, jaký automobil vlastníte, jaký je váš styl jízdy a kdy ECO režim používáte. Zpravidla se však jedná o úsporu v řádu 10 až 15 %.

U specifických vozidel došlo při testování k následujícím postřehům:

Škoda Octavia 1.5 TSI:

  1. Spotřeba při běžném režimu: 6,2 litrů na 100 kilometrů.
  2. Spotřeba při používání ECO režimu: 5,5 litrů na 100 kilometrů. 
  3. Celková úspora: –11 %.

Hyundai i30 1.0 T-GDI: 

  1. Spotřeba při běžném režimu: 6,7 litrů na 100 kilometrů. 
  2. Spotřeba při používání ECO režimu: 5,9 litrů na 100 kilometrů. 
  3. Celková úspora: –12 %. 

Ford Focus 1.0 EcoBoost:

  1. Spotřeba při běžném režimu: 6,5 litrů na 100 kilometrů. 
  2. Spotřeba při používání ECO režimu: 5,7 litrů na 100 kilometrů. 
  3. Celková úspora: –12 %. 

Toyota Corolla Hybrid:

  1. Spotřeba při běžném režimu: 4,9 litrů na 100 kilometrů. 
  2. Spotřeba při používání ECO režimu: 4,3 litrů na 100 kilometrů. 
  3. Celková úspora: –12 %. 

Kdy je vhodné mód a používat a ve kterých případech se jeho použití naopak vyhnout?

Ačkoliv může být ECO mód velmi užitečný, existuje i několik případů, v nichž není vhodné jej používat. Jedná se například o tyto:

  1. Při jízdě na dálnici či při vysokých rychlostech: Jak bylo již zmíněno, ECO mód často zpomaluje odezvu plynového pedálu. To může být při jízdě na dálnici či obecně ve vysokých rychlostech značně na škodu.
  2. Jízda do výrazného kopce: Vozidlo má při použití ECO režimu tendenci podtáčet motor. Při jízdě do výrazného kopce to může zapříčinit jeho přetížení. 
  3. Jízda s těžkým nákladem: Z podobného důvodu se nedoporučuje použití ECO režimu ani při jízdě s těžkým nákladem.
  4. Provoz v extrémně nízkých či vysokých teplotách: Jelikož ECO režim ovlivňuje výkon klimatizace, není doporučováno jej používat v extrémně nízkých nebo vysokých teplotách.

V těchto případech je naopak vhodné ECO režim používat:

  1. Při pomalém popojíždění městem
  2. Při jízdě v kolonách
  3. Při cestování bez nákladu

Používání eko režimu se vyplatí například při jízdě městem. , ...

Z výše zmíněných informací vyplývá, že používání ECO módu se zcela jistě vyplatí. Jen je třeba rozlišovat, kdy je vhodné tento mód zapínat. 



Sdílejte článek  
       


Štítky: Auto Moto Spotřeba šetření
Zdroj: elektrickevozy.cz, garaz.rajpohody.cz, skoda.cz, hyundai.com, ford.cz, toyota.cz