Obě pohlaví si jsou rovná a zasluhují vzájemný respekt. Zároveň je přirozené, že v některých oblastech obvykle vynikají muži, zatímco v jiných mají častěji převahu ženy.
Jak je to s řízením? V tomto směru se zejména kvůli hluboce zakořeněným stereotypům často předpokládá, že na tom jsou lépe muži. Skutečnost je nicméně mnohem komplikovanější. Odpověď na tuto otázku je každopádně alespoň do jisté míry možné najít díky studiím, statistikám a průzkumům, které se na tuto záležitost zaměřují dopodrobna. Co lze ze studií, statistik a průzkumů vyčíst?
Britský server confused.com shrnul údaje o více než 585 000 soudních případech, které byly zahájeny v roce 2017 z důvodu spáchání dopravního přestupku na území Velké Británie. Z výsledků vyplývá, že v přibližně 80 % případů byli viníky právě muži.
Statistika ukazuje, že muži zavinili nehodu ve více než dvou třetinách všech případů. Zároveň v průměru způsobovali nehodu s rozsáhlejšími finančními následky. Zhruba 23 % všech předvolaných mužů pak bylo nahlášeno za překročení maximální povolené rychlosti, zatímco u žen tato statistika činila pouze 7 %. Ještě výraznější je rozdíl, který se týká jízdy pod vlivem alkoholu. Z průzkumu vyplývá, že tohoto prohřešku se dopustilo pětkrát více mužů než žen.
A nejsou to pouze britské průzkumy, které došly k podobnému závěru. Kdybychom se přesunuli přímo do České republiky, zjistíme, že podle statistik Centra dopravního výzkumu bylo v roce 2023 v Česku evidováno 94 945 dopravních nehod. Ženy z nich zavinily pouze 11,4 %.
Co se bodů týče, i zde jsou na tom lépe ženy – ty nasbíraly pouze 19,65 % ze všech bodů, které příslušníci Policie České republiky udělili (rovněž během roku 2023 podle statistik Centra dopravního průzkumu).
Z výše zmíněných statistik nicméně není automaticky možné vyvodit, že by muži byli méně zdatnými řidiči z dovednostního hlediska. Spíše to poukazuje na to, že se mezi muži najde o poznání větší množství jedinců, kteří se na silnici chovají neohleduplně, mají sklony jezdit agresivněji a nerespektují dopravní předpisy. Naopak ženy bývají jako řidičky disciplinovanější, opatrnější a méně riskují. Muži mají rovněž tendenci přeceňovat své schopnosti, což samozřejmě rovněž v této statistice hraje roli.
Co se samotných dovedností týče, tam jsou na tom v některých směrech naopak lépe muži. Ti mají podle jiných průzkumů obecně lepší odhad a dokáží se lépe koncentrovat. To do jisté míry dokazují i výsledky na poli motoristického sportu, kde se například za celou historii dokázalo do nejvyšší kategorie (F1) probojovat pouze několik žen, z nichž pouze Lella Lombardi dokázala bodovat – stalo se tak v roce 1975 na Velké ceně Španělska. Nutno navíc podotknout, že závod byl značně ovlivněn rozsáhlou nehodou, kvůli které bylo ze hry vyřazeno několik kandidátů na medailové pozice.
Při výzkumech se rovněž ukázalo, že ženy mají v průměru větší problémy s couváním. To je podle názoru některých odborníků způsobeno tím, že muž a žena mají jinak vyvinuté prostorové vnímání a celkově jiný cit a odhad.
Statistiky ukazují, že muži častěji dominují v motoristickém sportu, zatímco ženy se v průměru jeví jako opatrnější a méně rizikové řidičky v běžném silničním provozu. Je ale důležité si uvědomit, že každá z těchto oblastí vyžaduje jiný soubor dovedností a vlastností a obě jsou hodnotné. Závěrem je nutné dodat, že nejdůležitější je vždy bezpečnost a zodpovědnost na silnici, a právě v tomto ohledu mohou být kladné vzorce chování inspirací pro obě pohlaví.
Zároveň je třeba zmínit, že statistiky představují obecné trendy, nikoli univerzální pravdu o jednotlivcích. Existuje mnoho mužů, kteří řídí mimořádně zodpovědně, stejně jako mnoho žen, které vynikají i ve vrcholovém motoristickém sportu.