Nizozemsko chystá kvůli elektromobilům nové předpisy pro garáže a parkovací domy

     
Martin Bárta
4. 11. 2022 ▪ 15:14

Nizozemsko chystá kvůli rychlému rozšiřování elektromobilů a jejich nabíječek úpravu vyhlášek pro nabíjení v garážích a parkovacích domech. Právě ty mohou být v některých případech velkým rizikem.

Nabíjení elektromobilů v garážích přináší svá specifika
Nabíjení elektromobilů v garážích přináší svá specifika
Foto: Michael Fousert on Unsplash

Stále větší počet elektromobilů na silnicích v Nizozemsku, které v rozšíření těchto vozidel patří mezi evropskou špičku, přináší i nutné změny v legislativě. Už od poloviny příštího roku by měla v zemi platit nová legislativa, která zpřísní podmínky pro instalace nových nabíječek v garážích a parkovacích domech. Ty v současnosti patří mezi kritická místa, kde by teoreticky mohlo dojít k velmi špatně hasitelným požárům.

Spolu s tím, jak v zemi přibývá nových elektromobilů, rozšiřuje se i množství dobíjecích míst. Ta ale mimo veřejných prostranství pod širým nebem vznikají i v podzemních parkovacích garážích či ve velkých parkovacích domech. Právě na těchto místech by se ale v některých případech mohly nabíjecí stanice stát velkým rizikem pro vznik požáru.

Aby byl provoz nabíječek bezpečnější, chystá Nizozemsko od 1. července 2023 upravit legislativu v rámci vyhlášky o stavebních pracích. Ta by měla přinést nové povinnosti hlavně pro majitele nebo správce garáží a parkovacích domů, kteří budou instalovat nové nabíjecí stanice.

Nové nabíječky v těchto objektech, které jsou velmi často součástí nových bytových domů, ale i velkých obchodních center, tak budou muset mít u vjezdu jasně uvedené pokyny, na jakém místě se nabíjecí stanice v objektu nacházejí a také, jak je lze centrálně vypnout. Právě centrální vypnutí v případě nouze tak bude nově povinností u všech nabíjecích stanic v těchto objektech.

Už kvůli bezpečnosti lze ale očekávat, že pokud dosud nejsou tyto technologie instalovány, nainstalují je majitelé či provozovatelé podobných nabíječek i dodatečně. Ve velkém množství případů jsou už nabíječky napojeny na další systémy, které chrání před případným vznikem zkratu či požárem. Stanice se už v současnosti v případě některých garáží automaticky odpojí od elektřiny v okamžiku, kdy detektory zaznamenají vznik kouře či požáru.

Elektromobily nejen v Nizozemsku tak při současném tempu rozšiřování přináší nové výzvy, které musí být implementovány nejen do stavebních předpisů, ale i výcviků případných krizových jednotek. To už ostatně v současnosti probíhá například i v tuzemsku, kde je ale počet elektromobilů s Nizozemskem nesrovnatelný. Ve velkém tak dochází například ke školení hasičů, kteří musí být proškoleni na nové postupy, jak s elektromobily postupovat v případě nehod či požárů.

V případech dopravních nehod totiž u elektromobilů může hrozit riziko zasažení elektrickým proudem. V případě velkého poškození, které zasáhne i baterie elektromobilu pak může hrozit opakované vznícení baterií. Hasiči v ČR jsou už ale na tyto případy vybaveni a postupně získávají i speciální kontejnery, do kterých mohou být vozidla s bateriemi ponořena pod vodu tak, aby k dalšímu vznícení nedošlo.

Současné elektromobily už ale mají mnoho ochranných prvků, které umí ochránit jak majitele vozidla, tak i zasahující složky. Baterie vozidla totiž může být řídící jednotkou v případě detekované nehody sama odpojena tak, aby nemohlo dojít k ohrožení účastníků dopravní nehody nebo hasičů. Stejně tak jsou baterie v elektromobilech uchovávány ve speciálních ochranných krytech, které brání jejich poškození i v případě velmi vážných dopravních nehod.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobily Elektromobilita Auto Nabíjení Nizozemsko
Zdroj: Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL)




Nejnovější z kategorie


Meta rozhodla o ukončení Messengeru na Facebooku

Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

WhatsApp překvapí i běžné uživatele.

Kolik času na telefonu je zdravé.

Mobil pro seniory pod 2 tisíce

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Elektrická motorka Verge TS PRO

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)



Nejnovější
Nejnovější