EnergoZrouti.cz

Nejednotná EU je znovu pro smích. Její chaotické rozhodování dál nahrává Číně

     
Tomáš Jelínek
11. 9. 2024 ▪ 16:17

Nejednotná a chaotická. Přesně taková se zdají být rozhodnutí Evropské unie v mnoha otázkách. Jednou z posledních je zavedení cel na dovoz elektromobilů z Číny. Tento plán se však začíná hroutit, a proti němu vystupují nejen automobilky, ale i politici. Hlavním vítězem evropského chaosu je opět čínský soudruh.

Chaos v EU pomáhá Číně oslabovat evropské ekonomiky
Chaos v EU pomáhá Číně oslabovat evropské ekonomiky
Foto: Unsplash

Je to jen něco málo přes dva měsíce, co Evropská unie ohlásila v reakci na dovoz levných čínských elektromobilů zavedení nových cel. Ty by měly, přestože před nimi varovali i samotní evropští výrobci, pomoci právě se zlepšením pozice evropských automobilek. Jak se ale brzy ukázalo, lokálním automobilkám může situace přinést pravý opak v podobě reakce Číny a uzavření jejího trhu pro vozy z evropské produkce. Nejednotná EU tak v současnosti z dočasných cel některým „spolupracujícím“ automobilkám ulevuje. Aby ale čínským soudruhům opravdu byla pro smích, ukazuje se, že nakonec možná na cla ani nedojde. Proti jejich trvalému zavedení už totiž vystupují první země sedmadvacítky.

Evropská unie se ocitá ve víru kritiky nejen ze strany veřejnosti, ale také vlastních členů. Už v létě 2024 ohlásila EU zavedení dovozních cel na levné čínské elektromobily s cílem ochránit evropské automobilky před drtivou konkurencí. Na první pohled by se mohlo zdát, že jde o promyšlený tah na podporu místního průmyslu. Nicméně toto rozhodnutí se záhy ukázalo jako kontroverzní a EU se nyní stává terčem kritiky pro svůj nejednotný a chaotický přístup k otázce cel. V sázce je nejen samotná budoucnost evropských automobilek, ale také vztahy s Čínou a jejich důsledky pro evropskou ekonomiku.

Evropské clo na čínské elektromobily mělo poskytnout evropským výrobcům prostor v čím dál více konkurenčním prostředí. Levná čínská auta, často dotovaná státem, začala zaplavovat evropský trh, což ohrožovalo místní výrobce, kteří se potýkají s vyššími náklady. Zavedení cel však již od počátku vyvolávalo vlnu pochybností. Sami evropští výrobci varovali před možností, že Čína na tuto politiku odpoví uzavřením svého trhu pro evropská vozidla. Obavy se brzy začaly naplňovat. Čína vyjádřila svůj nesouhlas s evropským krokem a varovala před odvetnými opatřeními, což by mohlo mít dalekosáhlé důsledky pro evropské automobilky, které se na čínském trhu rovněž snaží prosadit.

Nejednotnost mezi členskými státy EU se v otázce čínských cel projevuje stále zřetelněji. Zatímco některé země volají po ochraně domácích výrobců a setrvání na původním plánu, jiné začínají volat po přehodnocení tohoto kroku. Jednou z takových zemí je i Španělsko. Premiér Pedro Sánchez tak nyní vyzval Evropskou komisi a další členské státy k tomu, aby přehodnotily trvalé zavedení těchto cel. Podle něj je nezbytné zohlednit širší ekonomické důsledky, které by mohlo takové rozhodnutí přinést.

Sánchezův postoj odráží obavy mnoha evropských států, které se obávají ekonomických dopadů možných čínských odvetných opatření. Španělsko má významné ekonomické vazby na Čínu (v podobě významného exportu masa) a případné uzavření čínského trhu pro evropské vozy by mohlo negativně ovlivnit španělské automobilky. Dovozní cla jsou navíc vnímána jako opatření, které by mohlo krátkodobě pomoci, ale dlouhodobě způsobit více škody než užitku. Sánchez argumentuje tím, že trvalé zavedení cel by mohlo narušit evropsko-čínské obchodní vztahy a oslabit evropskou ekonomiku v době, kdy by měla hledat nové trhy a partnerství.

Navíc, pro řadu evropských výrobců je přístup na čínský trh klíčový. Evropská auta, především luxusní značky, si v Číně získala značnou popularitu a vývoz těchto vozů tvoří významnou část jejich zisků. Pokud by Čína omezila dovoz evropských aut, mohlo by to mít negativní dopad na celý evropský automobilový sektor.

Evropská unie se tak opět ukazuje jako rozdělená v klíčových otázkách, což oslabuje její schopnost účinně čelit globálním výzvám. Čína si této nejednoty samozřejmě všímá a dokáže ji využít ve svůj prospěch. Levné čínské elektromobily nadále proudí na evropský trh a EU nemá jednotnou strategii, jak se s touto situací vypořádat.

Navíc se začíná ukazovat, že cla nemusí být vůbec trvalá, jak bylo původně zamýšleno. Některé státy EU již začaly vystupovat proti jejich trvalému zavedení, což jen potvrzuje nejednotnost v rámci bloku. Situace tak může nakonec skončit tím, že cla nebudou zavedena vůbec, nebo pouze částečně, což by Čínu postavilo do výhodné pozice.

Je tak více než patrné, že současná politika EU v otázce čínských elektromobilů nejenže nepomáhá evropským výrobcům, ale také komplikuje vztahy s Čínou. EU se ocitá ve svízelné situaci, kdy není schopna najít společnou strategii, která by efektivně chránila její ekonomické zájmy a zároveň neohrozila klíčové obchodní vztahy. Tento stav znovu potvrzuje nejednotnost EU, která se stává terčem posměchu nejen na globální scéně, ale i uvnitř samotného společenství. Čína si mezitím dál upevňuje svou pozici a těží z evropské nerozhodnosti.



Sdílejte článek  
       


Štítky: EU Evropská unie Čína Cla Elektromobily Automobilový průmysl Doprava Elektromobilita Automobily Auto
Jazykové verze článku: AnglickyŠpanělskyNěmecky

Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.