Mýtus o bateriích elektromobilů, které jsou po třech letech nepoužitelné je podle vědců nesmysl

  
Martin Bárta
4. 5. 2022 ▪ 18:00

Baterie elektromobilů, které jsou podobně jako ty v mobilních telefonech už po několika letech nepoužitelné jsou podle vědců nesmysl. Ukazují to i reálné zkušenosti z provozu. Jaký ale bude dojezd ve skutečnosti se u moderních baterií teprve ukáže.

Elektromobil Volkswagen
Elektromobil Volkswagen
Foto: Obi - @pixel6propix / Unsplash

Zprávy o tom, že baterie elektromobilů nevydrží déle než tři roky a následně je nutné koupit novou za velmi vysoké ceny jsou dnes velmi oblíbené u všech milovníků spalovacích motorů a odpůrců elektromobility, kteří ale vlastně ještě v žádném elektromobilu nikdy necestovali.

Mnoho takzvaných hospodských odborníků nejen na oblast elektromobility vám tak potvrdí, že baterie jejich chytrého telefonu je na tom po dvou až třech letech špatně. Stejně tak to přeci musí být i u elektrických vozidel. Vědci ale potvrdili, že situace u elektromobilů je opravdu jiná.

Ačkoliv otázka jak dlouho baterie elektromobilů vydrží byla vždy tak trochu kontroverzní záležitostí, dnešní studie uvádí, že moderní baterie už jsou s technologiemi mnohem dál a vydrží toho opravdu dost. Přes to, že mnoho let se setkáváme se zprávami, které zaručují představení nového akumulátoru, jež bude opravdovou revolucí na trhu v praxi je zatím situace jiná. I přes to se ale odborníkům daří mírně vylepšovat stávající bateriovou technologii, která je založená na vzácných kovech jako je lithium, nikl, kobalt nebo mangan.

Články by měly vydržet i milion kilometrů

Ty současné články by tak teoreticky měly vydržet i tisíc nabíjecích cyklů, než jejich kapacita klesne pod 80 procent. A právě tato hodnota by podle hospodských povídaček měla být stejná jak pro elektromobily, tak i chytré telefony. Pokud by tomu tak bylo ve skutečnosti, běžný elektromobil by mohl za 1 000 nabíjecích cyklů ujet přibližně 150 až 700 tisíc kilometrů než by došlo ke snížení kapacity baterie.

Ve skutečnosti ale baterie elektrických vozidel většinou nejsou dobíjeny v rámci plného nabíjecího cyklu, tedy na 100 procent. Chytrý software, který nabíjení řídí pak dokáže nabíjení upravovat tak, aby byla výdrž baterie co možná nejvíce prodloužena. Ve výsledku by tak mohlo být do doby než se sníží kapacita baterie provedeno mnohem více cyklů neúplného nabíjení, které dojezd prodlouží. Jen z běžné logiky je tak jasné, že dojezd elektromobilu, který bude mít baterii v plné kondici může být i přes milion kilometrů.

To jak moderní bateriové články skutečně obstojí v těch nejnáročnějších testech, tedy těch v ostrém provozu u běžných řidičů se bude možné bavit až za několik let. To, že ale výdrž moderních baterií nebude zase takový problém ukazují například zkušenosti některých majitelů vozidel Tesla. Například německý majitel Tesly Model S P85 Hansjörg Eberhard von Gemmingen už se svým vozidlem najel přes 1,5 milionu kilometrů. Za tu dobu sice musel vyměnit baterii, kterou mu ale firma poskytla v rámci záruky. Němec tak se svojí Teslou ujel každý den 600 kilometrů a poslední milion kilometrů jen na jednu baterii, kterou využívá dodnes. To tedy ukazuje, že dlouhá výdrž moderních baterií je možná.

Skutečnost u moderních baterií ukáže až čas

Jak na tom budou ostatní automobilky a jejich bateriové články ale uvidíme nejspíše o pár let později. Do té doby ale může průběžná data poskytnout Technická univerzita v Mnichově, která má v dlouhodobém testu bateriové články z modelu Volkswagen ID.3. Ty vědci vystavují neustálému nabíjení a vybíjení za různých kontrolovaných podmínek. Čísla, která vědci v nedávné době zveřejnili tak ukazují, že baterie nejspíše bude dosahovat také velmi dlouhé životnosti. Po ujetých 160 tisících kilometrech totiž mají články stále kapacitu výrazně přes 80 procent.

Pokles kapacity baterie pod 80 procent pak sice může v některých případech snižovat komfort pro majitele vozidla. Když vezmeme v potaz dojezd, který každý den využije většina majitelů elektromobilů, tak snížení kapacity baterie pod tuto hodnotu stejně jen málo z nich rozpozná při svých každodenních cestách.




Štítky: Elektromobil Auto Baterie Elektromobilita Německo
Zdroj: RED