EnergoZrouti.cz

Evropská unie zvyšuje svou závislost na dodávkách čínských baterií pro elektromobily, důsledky budou fatální

  
Lenka Nováková
22. 1. 2024 ▪ 11:37

Závislost EU na dodávkách baterií z Číny vzrostla za minulý rok obrovským tempem. V případě jakéhokoliv konfliktu s Čínou, ale i bez něj by to mohlo mít pro unii fatální důsledky.

EU není schopná vyrábět baterie, spoléhá tak dál na Čínu
EU není schopná vyrábět baterie, spoléhá tak dál na Čínu
Foto: Unsplash

V posledních letech se svět překlopil k elektromobilitě jako klíčovému řešení klimatické krize. Tento zelený přechod však přináší s sebou nové výzvy, především v podobě závislosti na dodávkách baterií pro elektromobily. Těm totiž v současnosti dominuje Čína, která podle posledních dat vyrábí zhruba 76 % všech baterií pro elektromobily na světě. Evropská unie je kvůli tomu ve stále obtíženější pozici. Jaká rizika představuje tato závislost a jaké kroky EU podniká, aby si zajistila energetickou bezpečnost a nezávislost?

Závislost na bateriích z Číny totiž už dávno není jen otázkou ekonomického vlivu, ale i strategické bezpečnosti. V době geopolitických napětí a obchodních válek se nabízí otázka: Co když se Čína rozhodne omezit export nebo dramaticky zvýšit ceny? EU by se mohla ocitnout v situaci, kdy její ambice v oblasti elektromobility budou výrazně omezeny externími faktory, nad kterými nemá kontrolu. To by ve výsledku mohlo přinést ještě větší problémy evropským automobilkám, které se již nyní potýkají s problémy.

Dalším problémem je zabezpečení surovin potřebných pro výrobu baterií, jako jsou lithium, kobalt a nikl. Tato nerostná bohatství jsou nerovnoměrně rozložena po celém světě, s dominantními aktéry včetně Číny, což komplikuje snahy EU diverzifikovat své dodavatelské řetězce. Přestože totiž není problém s nedostatkem ložisek minimálně, co se lithia týče, realizace nových projektů, které by zajistily soběstačnost v dodávkách klíčového prvku baterií, je v unii stále v plenkách.

Přestože Evropská investiční banka (EIB) poskytuje finanční podporu pro výstavbu továren na baterie na evropském kontinentu, které budou pro přechod na elektromobily nutné, jejich růst je stále pomalý.

Na to ostatně ukazují i již zmíněná data o výrobě baterií pro elektromobily za minulý rok. Jejich výrobě totiž kralují firmy CATL, BYD a LG, které mimo LG pocházejí z Číny a jsou tak snadno kontrolovatelné místní komunistickou vládou. V celkovém pohledu na výrobu baterií, jejichž výrobní kapacita vzrostla o 42 % na 1 TWh, je stále znepokojivější právě vliv čínských firem.

Výroba lithiových baterií (zdroj dat: Battery Bulletin) , Martin...

V roce 2022 totiž čínské firmy dodávaly celkem baterie o kapacitě 546 GWh, v roce 2023 ale už 778 GWh. Podíl na výrobě Evropské unie nebo Severní Ameriky se ale za tu dobu zvýšil opravdu jen nepatrně.

Debata o bateriích pro elektromobily odráží širší otázky o tom, jak Evropa naviguje svůj přechod k udržitelné budoucnosti. V sázce je nejen ekonomická prosperita, ale i strategická nezávislost a schopnost EU stát se lídrem ve zlatém věku zelené technologie. Závislost na čínských bateriích je proto nejen výzvou, ale i příležitostí pro inovace, investice a mezinárodní spolupráci. Jak EU bude reagovat na tuto výzvu, určí nejen její energetickou nezávislost, ale i její místo v příštích desetiletích.




Štítky: Elektromobilita EU Evropská unie Elektromobily Baterie Čína CATL BYD LG