EnergoZrouti.cz

Elektromobily se neprodávají tak, jak automobilky očekávaly. Čeká je proto masivní zlevňování a také propouštění

  
Martin Bárta
22. 1. 2024 ▪ 09:42

Prodej elektromobilů není tak významný, jak si automobilky představovaly. Stále častěji jsou tak nuceny snižovat prodejní ceny svých vozidel a tím i své marže. To by je ale podle šéfa jedné z automobilových skupin mohlo dostat až do „krvavé lázně“.

Automobilky zlevňují a omezují výrobu, dodavatelé musejí propouštět
Automobilky zlevňují a omezují výrobu, dodavatelé musejí propouštět
Foto: Unsplash+

Ačkoliv do elektromobility vkládá dnes většina velkých světových výrobců automobilů stále větší část svých investic a nových elektromobilů na trzích rychle přibývá, jejich prodeje zatím nejsou takové, jak by si firmy představovaly. Problém s jejich prodejem, velkou konkurencí či nedostatkem dílů často končí zlevňováním. To ale snižuje marže výrobců, kteří si zadělávají na velké problémy. Ty následně zasáhnou i jejich dodavatele.

Podle šéfa skupiny Stellantis, která vlastní celkem 14 značek automobilů včetně Peugeotu, Chrysleru, Citröenu nebo Fiatu Carlose Tavarese je současné zlevňování elektromobilů příliš rychlé. Výrobci tak riskují, že rychle přijdou o marže, což by mohlo mít velký vliv na jejich podnikání.

Výrobci se v současnosti snaží snižováním cen konkurovat nejen nabídkám americké Tesly, ale i levným čínským elektromobilům, které stále výrazněji „zaplavují“ evropské silnice. V případě některých trhů se pak výrobci snaží zvýšit poptávku po elektromobilech, která klesla v souvislosti s ukončením či omezením dotační politiky na tato vozidla. To ukázala třeba situace na německém trhu, kde po omezení příspěvků na nákup nových vozidel na baterie poptávka ze strany spotřebitelů i firem výrazně ochladla.

Šéf Stellantisu tak už před snižováním marží varoval své kolegy v automobilovém průmyslu. „Pokud snížíte ceny vozidel a budete přitom ignorovat realitu vysokých nákladů, budete součástí závodu ke dnu, který skončí krvavou lázní,“ uvedl pro Financial Times Tavares.

Další zprávy přitom už v současnosti ukazují nejen na problémy evropských automobilek v čele s německým Volkswagenem, který těžko konkuruje nově vznikajícím výrobcům elektromobilů, jež jsou schopni fungovat na výrazně nižších maržích.

Jen za několik posledních měsíců už totiž několik velkých dodavatelů automobilek oznámilo masivní propouštění. Firmám se totiž jen za poslední rok výrazně zvýšily náklady, ale zároveň poklesly marže kvůli tlaku automobilek na nižší ceny.

V prosinci tak už například společnost Bosch oznámila propouštění zhruba 1 500 pracovníků v německých továrnách. Podle aktuálních informací by ale mělo podle serveru Handelsblatt o práci přijít dalších 1 200 lidí, a to i mimo Německo.




Štítky: Auto Elektromobil Elektromobilita Doprava Osobní vozy Stellantis Bosch Peugeot Opel Chrysler