Elektromobily dramaticky zvyšují produkci emisí prachových částic, tvrdí studie

     
Tomáš Jelínek
17. 5. 2022 ▪ 10:00

Elektromobilita je v současnosti považovaná za budoucnost osobní ale i nákladní dopravy. Využívání akumulátorů ale zvyšuje i hmotnost vozidel, které mají větší nároky na pneumatiky. Z těch se pak v mnohem větším množství uvolňují prachové částice PM 2,5, které jsou zdraví škodlivé.

Elektromobil Tesla
Elektromobil Tesla
Foto: Moritz Kindler on Unsplash

Ačkoliv současné trendy ukazují, že elektromobily jsou v současnosti budoucností trhu nejen osobních vozidel a jejich hlavní výhodou je snižování emisí, nemusí tomu tak být úplně vždy. Samozřejmě v případě emisí skleníkových plynů jsou při napájení obnovitelnou energií elektromobily rozhodně výhodnější než vozidla se spalovacím motorem. Jiná situace ale může nastávat u prachových částic.

Ty v současnosti produkují jak elektrická vozidla, tak i ta se spalovacím motorem. Prachové částice ve spalovacím motoru vznikají při spalování samotného paliva a jsou dnes filtrována katalyzátory. Mimo prachových částic (PM 10 a PM 2,5) unikajících ze spalování ale vznikají tyto částice i kvůli brzdám, u kterých se při provozu uvolňují částice kovů nebo také kvůli pneumatikám, které se při jízdě opotřebovávají.

A právě pneumatiky mohou být hlavním problémem emisí prachových částic u elektromobilů. Bateriová vozidla totiž oproti vozidlům se spalovacím motorem mají mnohem větší hmotnost, která je dána váhou těžkých akumulátorů, které vůz pohání. Větší hmotnost vozidla pak klade i větší nároky na pneumatiky, které se mnohem rychleji opotřebovávají a uvolňují prachové částice.

Na to, že u bateriových vozidel mohou být pneumatiky širším problémem už některé studie upozornily před mnoha lety. V současném boomu elektrických vozidel je ale tento fakt velmi opomíjen. S tím jak ale dál narůstá hmotnost nových elektrických vozidel, kvůli prodlužování jejich dojezdu vzniká i více emisí prachových částic, na což dlouhodobě upozorňuje organizace Emission Analytics, která se testováním emisí zabývá ve Spojeném království.

Podle nové studie této společnosti je už nyní naprosto zřejmé, že emise prachových částic mohou být v budoucnu velký problém. Poslední měření totiž ukazují, že emise prachových částic, které při normální jízdě vznikají z opotřebení pneumatik jsou až 1850krát vyšší než emise, které spalovací motor při dnešních filtrech vypouští z výfuku.

Většina emisí prachových částic z pneumatik má navíc průměr menší než 2,5 mikronu (PM 2,5). Ty jsou přitom Světovou zdravotnickou organizací i dalšími úřady považovány za velmi nebezpečné pro lidské zdraví, jelikož jsou schopné pronikat i do průdušinek, kde mohou při krátkodobé expozici podporovat vyšší počet zánětlivých onemocnění plic1 . V případě dlouhodobé expozice pak může docházet ke snížení plicních funkcí, vyššímu počtu chorob dolních cest dýchacích, ale i ke snížení předpokládané doby dožití.


1 Miroslav Šuta: Účinky výfukových plynů z automobilů na lidské zdraví, Děti Země 2008, ISBN 80–86678–10–5 



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobil Auto Pneumatiky Emise Prach
Zdroj: RED




Nejnovější z kategorie


Meta rozhodla o ukončení Messengeru na Facebooku

Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

WhatsApp překvapí i běžné uživatele.

Kolik času na telefonu je zdravé.

Mobil pro seniory pod 2 tisíce

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Elektrická motorka Verge TS PRO

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)



Nejnovější
Nejnovější