Problém pro výrobu elektromobilů i elektrokol. Čína zavádí omezení vývozu důležité suroviny
Elektromobily, elektrokola ale i elektrické koloběžky. Stále oblíbenější dopravní prostředky by brzy mohly podražit kvůli omezení vývozu klíčových surovin z Číny. Ta zatím vývoz plně neomezí, v současné obchodní válce to ale může být jen otázka času.
Už v příštích měsících by světové trhy mohl čekat nedostatek důležitého materiálu pro výrobu baterií, jež jsou dnes základní součástí elektromobilů, elektrokol nebo třeba elektrických koloběžek. Od začátku prosince totiž Čína chystá omezení vývozu grafitu – látky důležité pro výrobu baterií.
Čína v současnosti podobně jako u jiných materiálů patří v případě grafitu mezi největší světové producenty a vývozce. To by se ale v příštích letech mohlo velmi rychle změnit kvůli tomu, že si země tyto zdroje stále více hlídá jako strategickou surovinu.
Už od začátku prosince by tak měla v Číně začít platit nová vývozní omezení. Ta určují, že si všechny firmy, které ze země grafit, a to ať už ten standardní či syntetický budou muset požádat o povolení, které jim surovinu umožní ze země vyvézt.
Ačkoliv tak současná úprava podobně jako v případě dalších vzácných kovů jako je gallium či germanium, jehož vývoz Čína podmínila taktéž povolením neznamená ukončení vývozu, do budoucna není ani taková situace vyloučena.
V případě posledních dvou zmiňovaných kovů je hlavní motivací Číny omezení vývozu suroviny, která je nutná pro výrobu čipů. Poslední měsíce, ve kterých docházelo k výpadku výroby čipů u mnoha dodavatelů totiž ukázaly, že problémy by do budoucna mohly ještě narůst.
Stejně jako poslední omezení na grafit se v budoucnu dají očekávat i podobná opatření u dalších kovů, které jsou pro výrobu baterií klíčové a Čína si je toho velmi dobře vědoma.
Pokud by k případnému omezení došlo, dá se očekávat velký vliv na evropský automobilový průmysl. Ten je totiž nyní na dodávkách materiálů i samotných baterií z čínských firem závislý. V tempu jakým se rozšiřují elektrická vozidla v rámci evropské sedmadvacítky by se tak automobilky v EU snadno mohly stát „rukojmím“ obchodní války mezí Čínou a Evropskou unií.
Přestože problém se závislostí na dodávkách klíčových surovin i komponent pro elektromobily, elektrokola, elektrické koloběžky a další výrobky je v EU dlouhodobě známý, intenzita jakou evropské státy problém řeší je stále nízká. Ačkoliv tak vznikají plány na těžbu a zpracování surovin přímo v Evropě stejně jako na samotnou výrobu baterií, k realizaci dochází stále ve velmi pomalém tempu.